Rant 140 trilyon

Güncelleme Tarihi:

Rant 140 trilyon
OluÅŸturulma Tarihi: Mart 05, 2005 00:00

Ölümlere yol açan sahte rakıda müthiÅŸ bir rant var. Toplam sahte rakı tüketiminin genelin yüzde 5 ile 10’u arasında olduÄŸunu belirten sektör yetkilileri, bunun da 70 ile 140 trilyon lira arasında bir kazanç getirdiÄŸini söylediler. SON bir haftadır ölümlere neden olan ve çok sayıda kiÅŸiyi hastanelik eden sahte rakı skandalı finansal boyutuyla da acı gerçeÄŸi ortaya koyuyor. Yıllık markalı rakı tüketiminin 50 milyon litre (72 milyon ÅŸiÅŸe) olduÄŸu Türkiye’de, sektör yetkilileri sahte rakı tüketiminin toplam tüketimin yüzde 5 ila 10’u arasında olduÄŸunu kaydediyorlar. Bu da Türk halkının yılda 2.5 (3.5 milyon ÅŸiÅŸe) ila 5 milyon litre (7 milyon ÅŸiÅŸe) arasında sahte rakı tükettiÄŸini gözler önüne seriyor. 70 cc’lik bir rakının 22.5 YTL’den satıldığından yola çıkıldığında sahte rakı ticaretinin cirosu 78 milyon ile 157 milyon YTL, yüzde 90’a yakını kár olan bu ticaretten elde edilen kazancın ise 70 ila 140 milyon YTL (140 trilyon lira) arasında deÄŸiÅŸtiÄŸi ortaya çıkıyor. Türkiye’nin milli içkisi olan ve MEY Gıda’nın, Tekel içki bölümünü devralmasıyla hareketlenen rakı pazarı, son bir haftadır sahte rakı skandalıyla çalkalanıyor.RAKI DÜŞÜŞTETürkiye’de bira dahil toplam 4.3 milyar YTL’lik hacme ulaÅŸan alkollü içki pazarında, yılda 1 milyar 140 milyon litrelik tüketim gerçekleÅŸiyor. Yıllık bira tüketimi, 1 milyar litreyi bulurken, geri kalan 140 milyon litre alkollü içkinin 80 milyon litresini ÅŸarap, 50 milyon litresini de rakı oluÅŸturuyor. Yıllık markalı rakı tüketiminin cirosu ise 1.5 milyar YTL’yi buluyor. Rakı tüketimi özellikle son 5-6 yılda hızla düşüşe geçti. Bu düşüşte, içki ithalatının serbestleÅŸmesi, ÅŸarap tüketiminin artması ve yüksek vergi oranlarının etkisinden bahsedilirken, sahte rakı tüketimi gözlerden kaçtı. 1998 yılında 78 milyon litre rakı tüketiminin gerçekleÅŸtiÄŸi Türkiye’de 2004 yılına gelindiÄŸinde tüketim 50 milyon litreye indi. Bu düşüşte, yüksek vergilerle birlikte sahte rakı üretimin artışı da etkili oldu. Sektör yetkilileri, 6 yılda rakı tüketimi biranda 28 milyon litre (47 milyon ÅŸiÅŸe) düşüş kaydediyorsa, bunda sahte rakı tüketiminin de büyük etkisi olduÄŸunu söylüyorlar.CÄ°NAYET BU8 yıl Tekel Alkollü İçecekler bölümünün sorumlusu olarak görev yapan ve bugün TariÅŸ ile Koç Grubu tarafından rakı üretimi için kurulan TariÅŸ-Tat Alkollü İçkiler Sanayi Genel Müdürlüğü’ne getirilen Ali Gök, yüksek vergiler nedeniyle sahte rakı üretenlerin çok ciddi rant saÄŸlar hale geldiÄŸini belirtti. Gök, sahte rakı tüketiminin boyutunun net olarak belirlenmesinin imkansız olduÄŸunu belirterek, ‘Ama toplam rakı tüketimin yüzde 5 ila 10’u arasında bir sahte rakı tüketimini telafuz edebiliriz’ dedi. Sahte rakı üretenlerin cinayet iÅŸlediÄŸini belirten Gök, bunun milli içkimize yönelik yapılan bir saldırı olduÄŸunu söyledi. ÇİFT GÃœVENLÄ°KGök, ‘Biz 20 milyon dolar yatırım yaparak rakı üretimi yapmaya hazırlanıyoruz. Temmuz ayında piyasaya yeni ürünümüzü sunacaktık. Ama meydana gelen skandallarla pazar daralacak ve bu her firmayı zarar sokacak’ dedi. Sahte rakı skandalı nedeniyle 780 bin dolarlık ek bir yatırım yaparak, piyasaya sunacakları ÅŸiÅŸelerini çift güvenlikli kapaÄŸa çevirdiklerini kaydeden Gök, bu sayede dolumun asla mümkün olmayacağını söyledi.% 65’i vergi70’lik bir ÅŸiÅŸe rakı ortalama 22.5 YTL’ye satılıyor. Bu rakamın 3.43 YTL’si KDV, 11.29 YTL’si ÖTV. Yani rakının yüzde 65’i vergi. 2001’de vergi yükü yüzde 47 idi. Sahte rakı satan, ÅŸiÅŸe başına neredeyse sadece vergiden 16 YTL kazanıyor. Sahte rakı satan verginin dışında kullandığı alkol ve üretim maliyetleri nedeniyle de ekstra bir kar elde ediyor. Bunların hepsi toplandığı zaman bir ÅŸiÅŸe rakının yüzde 90’ı ceplerine kar olarak kalıyor.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!