Patronlar yüksek uçar

Güncelleme Tarihi:

Patronlar yüksek uçar
Oluşturulma Tarihi: Kasım 11, 2012 00:00

Büyük patronların trafikten yana dertleri büyük. Zaman onlar için altın kadar kıymetli. Çünkü vakit demek, nakit demek. Çözüm helikopter. İstanbul’daki evinden işine helikopterle giden de var, Anadolu’daki fabrikasına gidip gelen de

Haberin Devamı

Dünyada helikopter kullanımı işadamları arasında hızla yaygınlaşıyor. Ülkemizde de durum farklı değil. Sadece son beş yılda özel şirketler 30 helikopter satın aldı.
Helikopterleri iş dünyasının patronları, CEO’ları, üst düzey yöneticileri evlerinden işlerine gidip gelirken kullanıyor. İstanbul’un Anadolu yakasında oturan bir işadamı evininin yakınında bulunan bir heliporttan Avrupa yakasındaki ofisine sadece 10-15 dakikada ulaşabiliyor. Yurtdışından gelen konuklarını da helikopterle alıp fabrikalarına işyerlerine büyük otellere transfer ediyorlar. Mesela Zorlu Holding’in patronu Ahmet Nafiz Zorlu İstanbul’daki evinden Manisa ve Bursa’daki fabrikalarına helikopteriyle gidiyor.
Helikopterin avantajı özel jetler gibi sadece havaalanlarında iniş yapma zorunluluğunun olmaması. Şirket merkezlerine ya da evlerin bahçelerine kurulan küçük alanlara inebiliyor.

Haberin Devamı

AKTİF KULLANAN İŞADAMLARI

Koç Holding Şeref Başkanı Rahmi Koç, Koç Holding Başkanı Mustafa Koç, Ağaoğlu Şirketler Grubu Başkanı Ali Ağaoğlu, Başarı Holding Başkanı Ferda Yıldız, Fıratpen’in sahibi Nevzat Demir helikopterleri aktif kullanan ünlü işadamları. Ülkemiz ekonomisine yön veren bu patronlar, helikopterleri zamanın yanı sıra güvenlik açısından da tercih ediyor.

SİVİL HAVACILIĞIN HELİKOPTER LİSTESİ
 
Türkiye’de özel şirketlere ait 30 civarında helikopter var. Bunların dışında, Sağlık Bakanlığı tarafından kiralanan 19 ambulans helikopter mevcut. Devlet Hava Meydanları ile Orman Bakanlığı filolarındaysa 27 helikopter bulunuyor. Alfabetik sıraya göre helikopteri olan özel şirketler şunlar: Ağaoğlu, As Havacılık, Baktrans, Beyaz Havacılık, Cömertoğlu, Eczacıbaşı, Garanti Bankası, Gemlik Gübre Havacılık, Güneydoğu Havacılık, Hattat, İcdaş Big Air, İstanbul Ulaşım, Kaan Air, Kervansaray, Koçoğlu Skyline, Konuralp Mütehaitlik, Körfez Havacılık, Omsan, Red Star, Sancak, Sarp Havacılık, Setair, Sönmez, Sportif Havacılık, Sütaş, Uray Hava Orkun, Ünver, Yaşar, Yazıcı, Zorlu Air.

TÜRKİYE’NİN POTANSİYELİ 300 HELİKOPTER

Başarı Holding’in patronu ve aynı zamanda da bir İtalyan helikopter firmasının Türkiye distribütörü olan Ferda Yıldız, işadamlarının ve sivil amaçlı kullanılan helikopter sayısının atağa kalktığını ancak hala beklenilenin altında olduğunu söylüyor: “Helikopter filomuzun aslında en az 200 adet olması gerekiyor. 70 civarında bir sayı Türkiye’nin ekonomik durumunu tam olarak yansıtmıyor. Brezilya’da sadece Sao Paulo’da 400, İtalya’daysa toplam 700 helikopter var. Ülkemiz coğrafi olarak büyük. İşadamlarımızın vizyon göstererek helikopterin faydalarını görmesi ve içlerindeki korkuyu atmaları lazım. Doğru bakıldığında, doğru kullanıldığında helikopter büyük kolaylık. Hızlı bir helikopterle Ankara bir saat 20 dakika, Bodrum bir buçuk saat sürüyor. Ama uçakla gittiğinizde transferlerle birlikte en az dört saati buluyor.”

Haberin Devamı

64 GÖKDELENDEN BAŞVURU VAR

İstanbul’da artan helikopter trafiği, pist sorununu da beraberinde getirdi. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü verilerine göre Türkiye genelinde işletim izni verilen heliport sayısı 10 yıl önce 21’di. Bugün sayı 48’e ulaştı. Bunlardan 14’ü yükseltilmiş heliport statüsünde. Yani binalar üzerine inşa edilmiş. Halen işlemi devam eden 146 adet başvuru var. Yeni başvuruların 64’ü gökdelenlerin çatılarıları için. Kentte yeterli pist bulunmadığı için bazı helikopterler okul bahçelerine, otoparklara ya da standart dışı yapılan beton pistlere iniyor. Hâlbuki, Ulaştırma Bakanlığı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü tarafından yayınlanan yönetmeliğe göre, helikopter pistlerinin belli standartları taşıması ve pilotun inişe geçmeden önce kuleyi ineceği yer konusunda bilgilendirmesi gerekiyor. Ancak pist yaptırmak isteyenler “Şu boşluğa bir beton atıp üzerine H yazalım olur” mantığında. Oysa yetkililer bunu “Beton atmakla bu iş olmaz. Hem pistlerin kaldırma gücü hem de çevre düzenlemeleri emniyete uygun olmalı” diyerek sertifikasız pistlerin tercih edilmemesi gerektiğini söylüyor.
Öte yandan ülkemizde helikopterlerin çoğu havalimanlarında park etmek zorunda kalıyor. Eğer ki park ettiği havalimanı yoğunsa, helikopter havalimanlarında kalkış-inişi için dakikalarca uçakları bekliyor. Veya uçarken meydanların çok uzaklarından dolaşıyor. Bu arada alanların güvenli olmaması ve nedeniyle Türkiye’de gece uçuşu yasaktı. Yeni yönetmelikte bu sorun çözüldü. Ulaştırma Bakanlığı, aydınlatmanın düzenli olması halinde gece uçuşunu yeşil ışık yaktı.

Haberin Devamı

800 BİN İLE 14 MİLYON EURO ARASINDA

Helikopter pazarının deneyimli isimlerinden, Firuz Altıngöz şu sıralar sivil havacılık envanterlerinde ağırlıklı olarak AgustaWestland, Bell, Enstrom, Eurocopter ve Sikorsky helikopterlerinin faal olarak kullanıldığını anlatıyor: “Fiyatlar modellerin ve markaların yanı sıra teknik özelliklere ve donanım farklılıklarına göre 800 bin Euro’dan başlıyor, 14 milyon Euro’ya kadar çıkıyor” diyor.

İşadamlarının kullandığı VIP kategorilerdeki bu helikopterlerin teknik özellikleri ve donanım farklılıklarına göre fiyatları da yaklaşık olarak şöyle;
Sikorsky S-76 C : Maksimum hızı saatte 287 kilometre. Menzili 832 kilometre. Fiyatı yaklaşık 4 milyon 250 bin dolar.
AgustaWestland AW139: Maksimum sürati saatte 306 kilometre. Menzili 573 kilometre. Fiyatı yaklaşık 13 milyon 500 bin Euro.
AgustaWestland AW 109 grand-new SP: Maksimum hızı 290 kilometre. Menzili 424 kilometre. Fiyatı 6 milyon Euro

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!