GeriGündem Özel uçak düştü 4 kişi öldü
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
    0
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Özel uçak düştü 4 kişi öldü

Ankara'dan İstanbul'a gelmek üzere Esenboğa'dan havalanan Top Air'e ait özel uçak Güdül yakınlarında düştü. Pilot Adem Uzel, Top Air Genel Müdürü İrfan Yıldıran, hostes Meral Çelik ve yolcu Hakan Er hayatını kaybetti.

ESENBOĞA Havalimanı'ndan kalkan Top Air'e ait BEECH-KRAFT 90 tipi, özel uçak Güdül yakınlarında düştü. Uçakta bulunan Türkkuşu eski Genel Müdürü Emekli Hava Pilot Albay Adem Uzel, Top-Air Genel Müdürü İrfan Yıldıran, Hakan Er ile hostes Meral Çelik hayatını kaybetti.

Özel uçak, saat Esenboğa'dan saat 17.46'da İstanbul'a gitmek üzere havalandı. Uçak, radarda kaybolmasından bir süre önce kuleye tehlikede olduğunu ve dönüş yaptığını bildirdi. Bu konuşmanın ardından saat 18.09'da Mürted'in 28 mil Kuzeybatısında radardan kayboldu.

Görgü tanıkları, uçağın Sorgun Yaylası'nın üzerinde olduğu sırada alev aldığını ve daha sonra ‘‘üç parçaya bölünerek’’ Sorgun göleti yakınlarındaki dağa düştüğünü bildirdiler. Daha sonra uçağın düştüğü yerde bir patlama daha meydana geldiği belirtildi.

Ulaştırma Bakanı Enis Öksüz de kazanın ardından yaptığı açıklamada, Güdül İlçe Jandarma Komutanlığı'ndan alınan bilgiye göre hava şartlarının kötü olması nedeniyle enkaza ulaşılmaya çalışıldığını bildirdi. Öksüz'ün bu açıklamasından sonra uçağın enkazına ancak saat 21.30 sıralarında ulaşılabildi. Enkaza ulaşıldığında uçakta bulunan biri kadın üç kişinin cesedinin bulunduğu bildirildi.

Güdül Kaymakamı Elif Miskioğlu, Sorgun yaylası yakınlarında, düşen uçağın hala yanmaya devam eden enkazı ile uçakta bulunan biri kadın 3 kişinin cesedine ulaşıldığını bildirdi. Miskioğlu, jandarma ile telsiz bağlantısının sık sık kesildiğini, bu yüzden sağlıklı bilgi almakta zorlandıklarını belirterek, ‘‘Bize ulaşan ilk bilgilere göre, biri kadın 3 kişinin cesedi bulundu. Uçağın enkazının hala yandığı bildirildi’’ dedi.

Öte yandan buzlanmaya önlem olarak uçakların kanat ve bazı bölümlerin alkol sürüldüğü ancak bu uçağın havalanmadan önce bu talebi geri çevirdiği öne sürüldü. ANKARA

İşadamları

kullanıyor

Kazada düşen uçak Amerikan Raytheon şirketinin bünyesinde bulunan Beechcraft imalatı King Air C90. Daha çok iş adamları tarafından kullanılan uçak çok kısa ve yarı hazırlanmış pistlere rahatlıkla inip kalkabiliyor. Dünyanın en çok satan turboprop uçak rekorunu elinde bulunduran King Air uçaklarının C90 dışında daha büyük kabine sahip B200 ve B350 tipleri de bulunuyor.

Teknik özellikleri

Maksimum Seyir Sürati: 457 km/saat

Maksimum Seyir İrtifası: 9.144 metre

Maksimum Menzil: 2.434 km

Operasyon Ağırlığı: 3.141 kg

Yolcu kapasitesi: 6 kişi

Kanat Açıklığı: 15.32 metre

Gövde Uzunluğu: 10.82 metre

Kabin Uzunluğu: 3.84 metre

Kabin Yüksekliği: 1.45 m

Kabin Eni: 1.37 m

Havada parçalanıp dağa düştü

Top Air'e ait BEECH-KRAFT 90 tipi özel uçak 17.46'da Esenboğa'dan havalandıktan bir süre sonra kuleye tehlikede olduğunu ve dönüş yaptığını bildirdi. Ancak bu konuşmadan sonra radarda kaybolan uçağın Sorgun yaylası üzerinde alev aldığı ve üç parçaya bölünerek Sorgun göleti yakınlarında dağa düştüğü görgü tanıklarınca belirtildi. Dağa düşen uçakta bir patlama daha meydana geldiği de bildirildi. Saat 21.30 sıralarında enkaz yerine ulaşıldığında biri kadın üç kişinin cesedi bulundu.

Aynı uçakla ölümü yaşamıştı

Düşen uçakta can veren Top Air Genel Müdürü İrfan Yıldıran yaklaşık 4 yıl önce de aynı uçakla ölüme yaklaşmıştı. Buzlanma nedeniyle irtifa kaybeden uçak pilotun ustalığı sayesinde son anda düşmekten kurtulmuştu.

Yine bir kış günüydü. Yine aynı uçak vardı. İrfan Kaptan yine Esenboğa'dan havalanmıştı. Yine kalkıştan önce buzlanmayı önleyici de-icing yapılmasını reddetmişti.

Yıllar önce o gün yine ölümü görmüştü.

Yaklaşık dört yıl önce o kış günü İrfan Yıldıran Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'ndeki iş takibi için Ankara'daydı. Top Air Genel Müdürü aynı gün içinde İstanbul'a dönmek üzere Esenboğa Havalimanı'ndan kalkmak için kuleyle temas kurdu. Kar yağışı artmıştı. Uçaklarına buzları eritmek için de-icing işlemi yapılmasını reddetti. Hızla aceleyle havalanmayı tercih etti. Yanında genç bir pilot vardı.

O günün başlangıcı da tıpkı dünkü gibiydi.

Kalkış gerçekleşti. Seyir irtifalarını alırken uçağın havalandırma sisteminde oluşan suyu atmak için kullanılan gövdenin altındaki tahliye süpaplarından biri tıkandı. Diğer süpap aşırı soğuktan buz tutmuştu. Su, tahliye edilemediği için uçağın kabin altında birikerek buz tutmuş, tam 5 bin metrede kumanda tellerini oynatılamaz hale getirmişti.

İŞTE O AN

İrfan kaptan uçağını kontrol edemediğini anladı. Kumandalar buzlar nedeniyle havacılık deyimi ile 'taş' gibi olmuş, uçağı tırmanışta kalakalmıştı. Durum böyle giderse buzlanmayla birlikte uçakları süratsiz kalacak ve düşecekti. Genel Müdür Yıldıran uçağının burnunu aşağı kaydırarak en azından süratsiz kalmalarını önlemek ve irtifa kaybetmeyi denedi. Bu arada uçağın ikinci pilotu kendinden geçmiş ve oksijen azlığı nedeniyle bayılmıştı. İrfan Kaptan'da kumandayı bırakmamak için çok direndi. Bütün gücüyle kumandalara yüklendi. Ama gözleri kapandı. Ve kendinden geçti. Bir kaç dakika sonra İrfan Yıldıran yavaş yavaş ayılmaya başladı. Hemen yükseklik göstergesine (altimetreye) baktı. Kendi ifadesi ile 'Allah'a şükrettim. Uçak hızla irtifa kaybetmişti''. Evet uçak İrfan kaptanın kendisini kaybettiği dakikalarda 5 bin metreden 2 bin 500 metreye kadar düşmüştü. Çift motorlu King Air hafif bir yatışla dönerek irtifa kaybediyordu. İrfan Kaptan zorlukla kumandaları oynattı. Uçağının kaybolan kontrolünü tekrar aldı. Ve telsizle Esenboğa Havalimanı'nı aradı, acil iniş istedi.

BUZLAR ERİDİ

Uçağın yükseklik kaybetmesi ile buzlar erimiş ve rahatça kumanda edilebilir hale gelmişti. Esenboğa'ya kazasız indi. İstanbul'dan gelen Top Air teknisyenleri uçağın altını açtıklarında hala erimemiş bir kaç kalıp buz buldular. Durum uçağın imalatçısı Raytheon şirketine bildirildi. Amerikalı şirket uçağı inceleyip havalandırma tahliye sistemindeki süpap sayısının 2'den 4'e çıkartılmasına karar verdi. Dünyada uçan tüm King Air serisi uçaklarda bu değişiklik uygulandı.

Evet bu olaydan yıllar sonra yine bir kış günü, yine aynı uçakla, yine İrfan Kaptan ve yine Esenboğa kalkışından sonra ölümle karşılaştı. Yine kalkış öncesi buzlanmayı önleyici de-icing işlemini reddetmişti. Kazanın nedeni o günkü ile belki aynı değildi. Ama o gün ölümü gören İrfan kaptan ne yazık ki dün ölümle tanıştı...

False
Haber Yorumlarını Göster
Haber Yorumlarını Gizle