Oscar’lı filmlerde Emrah’ın imzası var

Güncelleme Tarihi:

Oscar’lı filmlerde Emrah’ın imzası var
Oluşturulma Tarihi: Mart 30, 2002 01:52

Oscar hedefleyen iddialı filmlerin afiş ve fragmanlarına bir Türk imza atıyor: Emrah Yücel (34). Hollywood'da kendi kurduğu Iconisus L&Y isimli firmasında dev projeler gerçekleştiriyor.

Becerikli Bay Ripley, Gerçeğin Peşinde, Aile Erkeği, Sayılar, 28 Gün, Enigma, Kasırga, Panama Terzisi, A Long Came With Spider, The Time Machine 2, Charlotte Gray, Framed, No Good Deed, Kiss of The Dragon, U571, RKO 281, Muppets From Space, Dikey Limit filmleri onun son üç yılda yaptığı film motion graphics (jenerikler ve film trailerları) ve afişlerden sadece birkaçı. Emrah Yücel Bilkent Üniversitesi'nde grafik tasarım mastırını tamamladıktan sonra Türkiye'de iletişim tasarımı sektöründe çalıştı. İstanbul Film Festivali afişlerinden Uğur Mumcu'nun kitap kapaklarına, amblem, ambalaj grafiği, broşür, CD kapaklarından, reklam kampanyalarına kadar farklı alanlarda tasarımlara imza attı. Tasarladığı afişler Kanada, New York, Paris'te sergilendi. Uluslararası New Mexico ve Varşova afiş bienallerine katıldı. New York'a yerleştikten sonra tiyatro, konser afişleri, CD ve kitap kapakları, kurumsal logo çalışmaları yaptı. Şu anda Beverly Hills, Kaliforniya'da yaşıyor.


Neden Amerika'ya yerleştiniz?

- Sanırım yaşam standartları ve iş fırsatlarının genişliği. Kişisel olarak kendimi Avrupalı kimliği içerisinde hissetsem de New York ve Los Angeles'ta beklediklerimden çok daha fazlasını buldum. Öte yandan Amerikan sinema endüstrisi dünyanın her yanından işini iyi yapmak isteyen insanları çeken bir mıknatıs. Hollywood ne kadar direnseler de eninde sonunda dünyanın her yerinden en iyi yönetmenleri, oyuncuları bu arenaya çıkarıyor. Örnekler sadece sinemadan da değil. Bilgisayar mühendisinden ınternet programcısına, endüstri tasarımcısından müzisyene kadar önemli bir beyin göçü var Kaliforniya'ya. Yüksek standartlar, rahat çalışma olanakları güçlü bir afrodizyak. Pek çok Türk tasarımcısı aynı sebeplerle Amerika'da yaşıyor.

New York'tan Holywood'a geçişiniz nasıl oldu ?

- New York'tayken Avon Cosmetics için yaptığım işleri gören beyin avcıları bana ulaştılar. Hollywood teklifi başta ürkütücü geldi. New York'u bırakmak istemedim. Örnek bir film projesi üzerinde anlaştık. Senaryoyu gönderdiler. Bir hafta içinde üç örnek hazırladım. Cuba Gooding Jr ve Sceet Ulrich ile Chill Factor filmi. Bir ayda kendimi Los Angeles'te buldum. Eşyalarım taşınmış, evim ayarlanmış, arabam hazır, çalışmaya başladım. Daha sonra da kendi şirketim Iconisus'u kurdum.

Mesleğinizin hangi yönlerini en çok seviyorsunuz?

- Tasarladığım projenin sonuçlarını hemen görmeyi seviyorum. Bir mimar gibi projenin sonuçlarını görmek için yıllarca beklemem gerekmiyor. Tasarladığım imajları New York'ta, Los Angeles'te otobüslerin üzerinde, binaların cephelerine dev boyutlarda uygulanmış görmek çok heyecan verici. Türkiye'ye geldiğimde yaptığım işleri gazetelerde, sokaklarda başka isimlerle görmek de çok eğlenceli. Genellikle filmlerin isimlerini değiştiriyorlar ama genel tasarıma bağlı kalıyorlar. Uluslararası platformda büyük kitleler için imajlar tasarlamak, sanırım bu his benim için en önemli itici güç.

Hollywood için en severek yaptığınız iş hangisi?

- Martha Fiennes'in yönettigi Onegin. Başrolleri Ralph Fiennes ve Liv Tyler paylaşıyor. Romanı okuduğum için filmin atmosferi konusunda bir fikrim vardı. Puşkin'in Eugene Onegin adlı romanından uyarlama nefis bir film. Hazırladığım öneriyi ilk sunuşta beğendiler. Ralph Fiennes ben afişi hazırlarken Londra'daydı. Filmin yönetmeni, kardeşi Martha. Diğer kardeşi de filmin müziklerini yaptı. Ticari kaygıları en öne koymadan yaptıkları çok rafine bir film. Filmin açılışını da Hollywood'a inat, Puşkin'e gönderme Moskova'da yaptılar.

BİR AFİŞ İÇİN ALTI AY ÇALIŞTI

Bir film için kaç afiş yapıyorsunuz? Ürettiğiniz imajlar sadece afiş olarak mı kullanılıyor?

- Filmin bütçesine göre değişiyor. Bazen 10 bazen 500. Genellikle tasarlanan afişlerden 3 ya da 4'ü kullanılıyor. ABD en çok para yapan, en önemli piyasa. Diğeri, yani uluslararası piyasa Türkiye'de gördüğünüz afişler. Bazen Amerikan pazarında kullanılan afiş de olabiliyor. Kimi zaman Uzakdoğu için başka bir afiş kullanılıyor. Bir diğer önemli piyasa da video kutuları ve gazete ilanları.

Bir afişin hazırlanması ne kadar sürüyor?

- Önce senaryoyu okuyorum. Şu anda kurgu aşamasında Spielberg'in yeni çektiği Minority Reports'i okuyorum. Eğer şanslıysam ham haliyle filmin video kopyasını izliyorum. Stüdyoların verdiği bilgiler genellikle izlenecek yolu çiziyor: Pazarlama stratejisi, önemli sahneler, karakterlerin sıralanışı, yasal sınırlamalar, kim kimden önce yazılacak, kimin imaji yüzde kaç diğerinden büyük olabilir... Her strateji için ayrı ayrı örnekler hazırlıyoruz. Örneğin Madonna'nın en son filmi The Next Best Thing için trailer'daki (sinema ve TV'lerde gösterilen kısa tanıtım spotları) tüm yazıları 12 kere değiştirdik. Film başta drama iken, komedi olarak satıldı. Afiş için hazırladığımız taslakları film stüdyosuna iletiyoruz. Seçilene göre fotoğraf çekimleri yapılıyor. Fotoğraf çekiminin art direktörü olarak aktör ve aktrislerle çalışmak işin en heyecanlı tarafı. Kimi zaman onların yeteneği ile pek çok yeni fikir o anda oluşuyor. Nicolas Cage, Martin Scorsese'nin Bringing Out the Dead filminin fotoğraf çekiminde, haç şeklindeki pencereden bakan yüz fikrini çok beğendi. Ama bazen bir film afişi üzerinde 6 ay çalışıyoruz. İlk keresinde 20-30 poster örneği sunuluyor. Peşinden gelen yaklaşımlar üzerine bir o kadar daha.

İYİKİ YILMAZ GÜNEY VAR

Çalıştığınız ünlüler arasında seni en çok etkileyen kim oldu?

-Benim için tanıştığım en önemli kişi Gladyatör'ün İngiliz yönetmeni ve yapımcısı Ridley Scott oldu. Belki 100 kere izlediğim ve hala bir numaralı filmim Blade Runner'ın yönetmeni. Üzerinde çalıştığım 'RKO281' HBO filminin yapımcısı Ridley Scott ve abisi Tony Scott. Film Orson Welles'in yönettiği Amerikan tarihinin en büyük filmi Yurttaş Kane'in yapımı ile ilgili. Filmde John Malkovich, Liev Schreiber ve Melanie Griffith oynuyor. Ridley Scott, kendisi de eski bir reklamcı ve grafik tasarımcısı olduğu için her türlü imajın üretimi konusunda çok hassas. Gerçek bir entelektüel.

Hollywood sistemi ve bu büyük pazar sizi nasıl etkiliyor ?

- Bütün bu sistem aslında kendi alternatifini yaratıyor doğal olarak. Amerikan bağımsız filmleri benim açımdan her zaman daha heyecan verici. Pek çok önemli aktör de yüksek bütçeli filmlerin yanısıra bağımsız filmlerde oynuyor. Para kaygısı olmadan gerçek yeteneklerini gösterebilecekleri bir arena burası. Şüphesiz bağımsız filmler, yeni oyuncuların, yönetmen ve senaristlerin keşfedilmeyi bekledikleri bir havuz.

Amerikalılar Türk sinemasına nasıl bakıyor?

- Amerikan toplumu Türk sineması hakkında çok az şey biliyor. Herkesin Türkiye'yle ilgili bildiği tek film, Geceyarısı Ekspresi. Biraz daha entelektüel izleyiciler Yilmaz Güney'i ve Yol filmini biliyor. Video dükkanlarında bulabileceğiniz tek Türk filmi de o zaten. İyi ki bir Yılmaz Güney varmış diyorum.


BEĞENİLMEYİNCE YÜZLERİN PEK GÖRÜNMEDİĞİ AFİŞE DÖNDÜLER


Kadınlar Ne İster için her biri birbirinden farklı 400 afiş tasarladık. 4.5 ay uğraştıktan sonra stüdyo oyuncuların kafasının en büyük gözüktüğü, filmin isminin en kolay okunduğu afişi seçtik. Panama Terzisi için Pierce Brosnan ve Geofrey Rush'ın yüzlerinin büyükçe gözüktüğü bir afiş hazırlamıştım. Stüdyo ve Brosnan beğendi, basıldı. Deneme gösterimleri sırasında filmin beklenildiği kadar iyi olmadığı anlaşılınca filmin afişini de değiştirerek yüzlerinin daha az gözüktüğü başka bir tasarıma dönüldü. Son iki günde herşey tekrar hazırlandı.


CHURCHILL FİLMİNDE ATATÜRK VAR


Ridley Scott şu anda Churchill ile ilgili bir film çekmeyi planlıyor. İngiliz oyuncu Albert Finney'in Churchill'i oynaması planlanıyor. Filmde bir de Atatürk karakteri var. Scott'a Atatürk'ten, Time dergisinin yüzyılın en önemli tarihi kişisi anketinden, bu anketin Türk toplumu için öneminden bahsettim. Atatürk hakkında bildiklerini duysanız şaşarsınız.


GARSONUN DA SENARYOSU VAR


Hollywood'da yaşayıp da sinema endüstrisinde çalışmayan neredeyse yok gibi. Bir komşunuz yapımcı, diğeri özel efektler yapıyor. Her garsonun bir senaryosu var. Konuşulan her şeyin sinemayla ilgili olması bazen saçma bir şaka gibi. Doğal olarak eğlence sektöründe çalışıyorum ama arada kurumsal logo ve şirket web siteleri de yapıyorum.


BULLOCK VE FORD İLE ÇALIŞTIM

28 Gün afişini yaparken Sandra Bullock, Rondom Hearts filminin afişini yaparken de Harrison Ford ile çalışma şansım oldu. Ford'la bir de fotoğraf albümü yaptık. Fotoğrafçı arkadaşı Timothy White ile her yıl tek motorlu iki kişilik uçakla yolculuk yapıyor. Pek az insanın bildiği bu uçuş onun özel zevki. İkinci karşılaşmamız yolculuk sırasında Timothy White'in çektiği fotoğraflardan oluşan bir kitabın tasarımı projesiydi.


STARLARIN WEB SİTELERİ DE ONUN ELİNDEN ÇIKMA

Yaptığım bir proje de celebsites.com. Brad Pitt, Mel Gibson, Diane Lane, Julianne Moore, Stephan Dorff'un ve diğer pek çok ünlünün resmi web sitelerini tasarladım. Bu starlara ait, kendi kontrolleri dışında hayranları tarafından yapılmış pek çok web sitesi var. Benim hazırladığım bu tasarımlar bu sanatçıların resmi siteleri oldu.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!