Minibüsçüler havaraycı olacak

Güncelleme Tarihi:

Minibüsçüler havaraycı olacak
Oluşturulma Tarihi: Ocak 04, 2012 11:14

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, “Minibüs esnafını asla mağdur etmeden, yer yer onları da sisteme, otobüslere dahil ederek, kent ulaşımında hizmete devam etmelerini arzu etmekteyiz. Havaray çalışması yaptığımız bazı hatlara onları da sokmak istiyoruz” dedi.

Haberin Devamı

Topbaş, Pakistan Pencap Eyaleti Başbakanı Şahbaz Şerif'in ziyaretinin ardından gazetecilerin sorularını yanıtladı.

Bir gazetecinin, İstanbul'daki minibüs hatlarının kaldırılmasına yönelik sorusu üzerine Topbaş, İstanbul'un nüfusunun 14 milyonu bulduğunu ve bu şehirde ulaşım sistemlerinde geçmişten beri var olan bazı sistemler farklı boyutlara taşınmak zorunda olduğunu belirtti. Topbaş, “Özellikle minibüs esnafı bu şehre çok hizmet verdi. Zaman içinde fonksiyonları giderek azalmakta. Minibüs esnafını asla mağdur etmeden, yer yer onları da sisteme otobüslere dahil ederek, kent ulaşımında hizmete devam etmelerini arzu etmekteyiz. Havaray çalışması yaptığımız bazı hatlara onları da sokmak istiyoruz” diye konuştu.

Minibüslerin büyük bir yükü taşıdığını ve bazı noktalarda sıkıntı çekilse de taşıma sisteminde önemli katkıları bulunduğunu ifade eden Kadir Topbaş, şunları kaydetti:
“Artık kentin modernleşme sürecinde küçük araçlar yerine büyük araçlı toplu taşımanın olması gerekmekte. Bunu yaparken de bir tarafı yok ederek, tek taraflı düşünmüyoruz. Zaten metrobüs hattında bazı minibüs hatları başka noktalara çekildi. Tek taraflı değil, bir tarih vermiyoruz. Minibüs esnafını asla mağdur etmeden yeni sisteme entegre edeceğiz. Halkımızın da bazı minibüs esnafının yanlış davranışları nedeniyle rahatsızlık veriyor. Bu konuda dikkatli olmalarını istiyoruz. Öte yandan, eğitim çalışmaları da devam ediyor. Minibüs ve taksici esnafının bize güveni var. Onların ekmek teknesidir. Belli bir yaşam tarzı var. Hayattaki imkanlarını ellerinden almayı düşünmüyoruz. Özellikle havaray çalışmamızın olduğu yerlere dahil edeceğiz. Bunların bir tanesi Şişhane'den Kasımpaşa üzerinden Çağlayan'a kadar bir hat var. Oradaki minibüs esnafını mağdur etmemek için onları sisteme dahil etme çalışmamız var. Ataşehir'de de minibüs esnafını mağdur etmemek için çalışmalarımız var.”

Topbaş, minibüsçülerin kentin ulaşım sistemlerinde önemli fonksiyon icra ettiğini anlatarak, “Biz yeni sistem oluştururken talepleri dikkate alacağız. Tamamen kalkması değil, bazı noktalarda devam da edebilir. Minibüs esnafı, İstanbul'dan tamamen kalkıyor sanılmasın” dedi.

İstanbul'da özel şerit uygulaması

Bir gazetecinin, “İstanbul'da uygulanması planlanan özel şerit uygulaması hakkında bilgi verir misiniz?” sorusunu da Topbaş, şöyle yanıtladı:
“Şu an üzerinde çalıştığımız proje aşamasında Fevzipaşa Caddesi var. İstanbul'un birçok ana arter niteliği taşıyan yerlerde, trafiğin yoğun olduğu yerlerde trafik akışını sağlamak için toplu taşımayı teşvik etmek adına bir düzenleme yapmaya çalışıyoruz. Birkaç yıldan beri çalışma yaptığımız bir konudur. Kameralarla tespit edeceğiz. Otobüslere ayrılan taranmış yollar üzerinden, içinde 3 yolcu olan araçların geçmesine izin verilecek bir sistem. Daha çok tek başına seyahat ediliyor. Araç içinde fazla yolcu taşınmasını teşvik edecek, öncelik tanıyacak bir sistem. İlk etapta, Fevzipaşa Caddesi'nde, karşı tarafta da minibüs caddesinde yapılacak. Sistem sıkıntı vermeyecek şekilde similasyon çalışmalarla deneme yapılıyor. Mevcut şeritler üzerinde bir hat buna dahil olacak. Parklanmalar kaldırılacak. Pakistan'ın Pencap eyaletindeki gibi 'akıllı kavşak' uygulamasına geçiyoruz. Otobüsleri bekleme yapmadan geçirecek sistem üzerine çalışıyoruz.”

Kadir Topbaş, toplu taşımada insanların beklemesini istemediklerini belirterek, “İstanbul'da otobüsleri modernleştirme, yenileme ve sayısını arttırma çalışmamız var. En kalabalık saatlerde bile insanlarımızın rahatlıkla binebildiği seviyeye gelmesini arzu ediyoruz. Bu da bir şehrin medeniyeti anlamını taşımaktadır. İETT 500'lük bir paket ihalesine çıkmıştı, bir 500'e daha çıkmakta, Otobüs AŞ 1500 araç alacak. Halk otobüsleri de diğer taraftan yenileniyor. Trafikte gördüğünüz turkuvaz, erguvan rengi otobüslerin sayısı giderek artacak. Daha konforlu ve kaliteli toplu ulaşım yapılmış olacak” diye konuştu.

“Yüksek hızlı tren çalışmasında, vatandaşların mağduriyeti nasıl giderilecek?” sorusuna Topbaş, mevcut banliyö hatlarında günlük ortalama 140 bin insan taşındığını ifade ederek, “Rayların rehabilite çalışması hızlı trene göre ayarlanması için yapılan çalışmalar, bu hatta 2 yıldan az olmamak üzere sistemi kilitleyecek. Burada belki yer yer çalıştırılmak suretiyle fazlaca mağduriyeti ortaya çıkarmamak üzere program yürütmeye çalışıyorlar. İnsanlarımız karayoluna, yer yer denize nakil olunacaklar. Bu sıkıntıyı çözmek için çalışıyoruz. Böyle bir rehabiliteye de ihtiyaç var. Taze bir sistem kurgulanacak. Bu çalışmayı çok önemsiyoruz. Kartal-Kadıköy metro hattını hizmete açacağımız için orada biraz daha rahatlama olacak. Gebze ve İzmit'ten gelenlerin aktarma yapmaları gerekecek. İnşallah, İstanbullular da anlayış gösterir. Ek otobüsler ek seferler de konulacak” şeklinde konuştu.

İstanbul'da 3. köprü yapımına ilişkin soruya da İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Topbaş, “Bunlar merkezi bakanlığın çalışmasıdır. Gecikmesinin sebebi raylı sistemin de konulmasıdır. İhale aşamasına gelindi. Özellikle Kayabaşı'nda yol çalışmaları önemli, biz bunları talep etmekteyiz” şeklinde yanıtladı.

E-5'e bakan yapı cepheleri kente yakışacak

Bir gazetecinin, “D-100 karayolu üzerinde Atatürk Havalimanı'na kadar cephe görüntülerinin rehabilite edileceği basında yer aldı. Aşamalar ne durumda?” şeklindeki soruya da Topbaş, “Bizim TEM ve E-5 diye iki önemli aksımız var. İki aks da yurt dışından gelenlerin ve yurt içinde yaşayanların kullandığı bölge. Burada yapı cephelerinin, yüzeylerinin kente yakışır hale gelmesi gerekiyor. Kentsel tasarım Müdürlüğümüz E-5'te ihaleye hazırlanıyor” diye konuştu.

Beylikdüzü metrobüs hattı

Beylikdüzü metrobüs hattının açılış tarihinin gecikmesiyle ilgili soruyu da Kadir Topbaş, şöyle yanıtladı:
“Ben özellikle o bölgede oturanlardan, beklentileri olanlardan özür diliyorum. Bizim yaptığımız ihale, 2011 yılı sonuna kadardı. Temel atma sırasında 29 Ekim hedefi koyduk. Şimdi 2012'ye geldik, şubat ayı sonunda bitirmeyi hedefliyorlar. Söylediğimiz sözü yerine getiremedik bu bakımdan üzgünüm. Trafik altında çalışılıyor. Kolay değil. Bazı teknik hatalar da var ve yakından takip ediyorum.”

Barajlarda durum

Büyükşehir Belediye Başkanı Topbaş, İstanbul'daki yağış eksikliğine de değinerek, “Kış ayındayız, ama yağışlarda ciddi bir eksiklik var. Şu anda barajlarımız yüzde 50 seviyesinde dolu. Bu yıl için bir problem görmüyoruz, ama bu yıl da kurak geçerse, gelecek yıl sıkıntıya düşebiliriz. Bu bakımdan özellikle çevreye duyarlı, israfın önüne geçecek, anlayışla çalışan bir kentli olma durumundayız. Bir kısıtlama yok, ama doğal kaynakları kullanırken, çok dikkatli kullanmak zorundayız. Çevre ve gelecek açısından çok önemli. Bugünden suyu dikkatli kullanırsak, sıkıntı çekmeden devam ederiz” diye konuştu.

 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!