Metro Türkiye'de frene basıyor

Güncelleme Tarihi:

Metro Türkiyede frene basıyor
OluÅŸturulma Tarihi: Mart 26, 2003 00:00

Metro AG Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Dr. Hans Joachim Körber, Türkiye'de ÅŸu anda aktif ve agresif ÅŸekilde yatırımda bulunulmasının mümkün olmadığını belirterek, ''Irak Savaşı'nın nasıl geliÅŸtiÄŸini, ekonominin nasıl geliÅŸme gösterdiÄŸini görmemiz gerekiyor. Åžu anda frene basmaktan baÅŸka bir çaremiz yok'' dedi.Metro AG Holding'in 2002 yılı bilançosu, kuruluÅŸun Almanya'daki merkezinde düzenlenen uluslararası basın toplantısıyla açıklandı.  Toplantıda konuÅŸan Metro AG Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Körber, ekonomik ortam ve rakiplerinin çok zorlu olmasına karşın, Metro Grubu'nun geçen yılı son derece baÅŸarı olarak geride bıraktığını ve hedeflerinin hepsine ulaÅŸtığını söyledi.  Uluslararası faaliyet alanlarını geniÅŸlettiklerini, kara yönelik organik büyümeye önem verdiklerini anlatan Körber, 2002'de yurtdışı faaliyetlerinin toplam faaliyetleri içinde yüzde 50 pay aldığını ve iÅŸletme karının yüzde 62'sini Batı ve DoÄŸu Avrupa'dan elde ettiklerini belirtti.  Körber, ÅŸunları kaydetti: ''Organik ÅŸekilde büyümeye önem vermiÅŸ olmamızın meyvelerini toplamış oluyoruz. 2002 yılında yüzde 4'lük artışla 51.5 milyar Euro'luk ciro elde ettik. Genel olarak faaliyetlerimizde yüzde 5'lik bir büyüme var. Yurtdışında ise ortalamanın çok üstünde büyüme söz konusu, yüzde 8.4'lük artışla 23.8 miyar Euro ciro elde ettik. Metro Cash & Carry, Media Markt/Saturn büyümenin itici güçleriydi.''     Grubun iÅŸletme karının 2002 yılında yüzde 3.1 artarak 1.17 milyar Euro'ya yükseldiÄŸini bildiren Körber, 1.8 milyar Euro'luk yatırım yaptıklarını, dünya çapında satış noktalarını 26 ülkede 2 bin 310'a yükseldiÄŸini, 235 bin kiÅŸiyi istihdam ettiklerini belirtti.       GELECEĞİN TEKNOLOJÄ°LERÄ°NÄ° GELÄ°ÅžTÄ°RÄ°YORUZ Bu yıl Nisan ayında Rusya'da ilk marketlerini, daha sonra Ukrayna'da bir ve Hindistan'da iki market açarak pazara giriÅŸ yapacaklarını duyuran Körber, Metro Grubu'nun 2003 yılı geliÅŸmesine iliÅŸkin deÄŸerlendirmelerde de bulundu. Körber, siyasi ve ekonomik koÅŸulların ÅŸirketlerin  planlaması ve öngörülerini zorlaÅŸtırdığına iÅŸaret ederek, şöyle dedi: ''Özellikle de Irak Savaşı'nın beklenenden uzun sürmesi halinde bunun ekonomi ve tüketici davranışları üzerinde etkilerini bilemiyoruz. Irak Savaşı'nın çok kısa sürmesi (hepimizin umudu o), yıliçinde büyük deÄŸiÅŸikliklerin olmaması ve kur deÄŸerlerinin sabit kalması halinde yaklaşık yüzde 5'lik bir ciro artışı ve hisse senetlerinde yüzde 6 ile 10'luk artış bekliyoruz. Yaklaşık 2 milyar Euro'luk yatırım yapılacak. Yatırımların ağırlığı uluslararası geliÅŸmeye harcanacak. Metro Cash & Carry ve Media Markt/Saturn, yatırımlardan aslan payını alacak.'' Ticarette önemli role sahip olmayı sürdüreceklerini ve dünyanın 5'inci büyük ÅŸirketler grubu olarak çalışmalar yaptıklarını dile getiren Körber, ''Onun için yarının teknolojilerini ve konseptlerini geliÅŸtiriyoruz, Future Store Initiative grubu oluÅŸturduk. Nisan ayında Nort Rhine-Westphalia'da bir Extra Future Store açıyoruz. Burada, yarının ticaretine damgasını vuracak yeni teknolojileri deneyeceÄŸiz. Bu dünyada ilk defa yapılacak. GeleceÄŸin alışveriÅŸi nasıl olacak göreceksiniz'' dedi.       ''YÃœKSEK ENFLASYON Ä°ÅžLERÄ°MÄ°ZÄ° ZORLAÅžTIRIYOR''  Gazetecilerin sorularını da yanıtlayan Körber, Irak'da savaşın Türkiye'deki yatırım stratejilerini nasıl etkileyeceÄŸine iliÅŸkin soru üzerine, büyük bir potansiyele sahip olan Türkiye'nin geleceÄŸine inandıklarını vurguladı.  Türkiye'de enflasyonun yüksek olmasının iÅŸlerini zorlaÅŸtırdığını ifade eden Körber, ÅŸunları kaydetti: ''Türkiye'de ÅŸu anda aktif ve agresif bir ÅŸekilde yatırımda bulunulması mümkün deÄŸil. Irak Savaşı'nın nasıl geliÅŸtiÄŸini beklememiz, genel olarak ekonominin nasıl geliÅŸme gösterdiÄŸini görmemiz gerekiyor. Ona göre davranacağız.     Türkiye'ye çok olumlu gözle bakıyoruz. Bu konuda hiçbir deÄŸiÅŸlik olmadı. Türkiye'de bir hükümet deÄŸiÅŸimi gerçekleÅŸti. Bu hükümet deÄŸiÅŸikliÄŸi ile birlikte söylenen sözlerin ardından ÅŸimdi somut adımları atmasını bekliyoruz. Türkiye'de koÅŸulların yabancı yatırımcılar için düzeltilsi gerekiyor. Onun için her ÅŸeyden önce Irak Savaşı'nın sonucunu bekleyelim diye düşünüyoruz. Åžu anda frene basmaktan baÅŸka bir çaremiz yok.''      "TÃœRKÄ°YE'NÄ°N YAPMASI GEREKEN EV ÖDEVLERÄ° VAR" Hans Joachim Körber, Metro AG Türkiye'nin 2002 yılı cirosunun 559 milyon Euro olduÄŸunu bildirdi.  Türkiye'nin bugüne kadar düşük bir enflasyona ulaÅŸamadığını ve devletin ekonomideki rolünün azaltılamadığını kaydeden Körber, ''Türkiye'nin yapması gereken ev ödevleri var. Yeni hükümet bu ev ödevlerini yapma konusundaki niyetini açıkca ortaya koydu. Türkiye konusunda iyimseriz'' diye konuÅŸtu.  ''Savaşın uzun sürmesi halinde Metro grubunun 'B' planı var mı?'' sorusuna karşılık Körber, kısa bir savaÅŸ olacağı görüşüyle hareket ettiklerini, her ülkede kriz yönetim merkezleri bulunduÄŸunu, ÅŸu anda müdahale için neden görmediklerini, ancak güvenlik tedbirini alındığını söyledi.  Türkiye'de pazara tek başına girdiklerini ve baÅŸarılı olduklarını belirten Körber, bu politikalarında bir deÄŸiÅŸikliÄŸe gitmeyi ve yerel bir ortaklığın söz konusu olamayacağını kaydetti. Türkiye cirolarının 620 milyondan 559 milyon Euro'ya gerilemesinde yüksek enflasyon ve kurun etkili olduÄŸunu söyleyen Körber, ''Sene sonu itibariyle ciro deÄŸerlendirmesi yapıldı. Aralık ayında Euro deÄŸer kaybetti. Bununla ilgili biraz başımız aÄŸrıyor. Kur  farklarından ötürü belli sapmalar oluyor. Buna raÄŸmen faaliyetlerimizin olumlu geliÅŸtiÄŸini düşünüyoruz'' diye konuÅŸtu.  Metro AG'nin bu yılın ilk 3 aylık sonuçlarını ''hiç de fena deÄŸil'' sözleriyle ifade eden Körber, hedeflerinin ulaşılabilir olduÄŸunu söyledi ve ''Ama Irak Savaşı 2003 yılı boyunca sürerse o zaman birçok ÅŸeyi deÄŸiÅŸtirmemiz gerekiyor'' dedi.  Metro AG'nin Türkiye Temsilcisi Nurdan Tümbek de, geçen yıl 30 milyon dolarlık yatırımla 3 yeni maÄŸaza açtıklarını, yıl sonu itibariyle maÄŸaza sayılarının 22'ye ulaÅŸtığını bildirdi.  ''Kriz, savaÅŸ farketmez. Her yıl 3 yeni maÄŸaza açılışı yapıyoruz''diyen Tümbek, savaÅŸ nedeniyle satışlarında bir deÄŸiÅŸiklik olmadığını, ilk 3 aydaki durumun iyi olduÄŸunu kaydetti.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!