Manyetikli transatlantik tren

Güncelleme Tarihi:

Manyetikli transatlantik tren
Oluşturulma Tarihi: Nisan 30, 2004 21:08

Proje: Okyanusun altına gömülmüş tünel ve süpersonik tren

NEREDE: New York-Londra arası

MALİYETİ: 88 Ğ 175 milyar dolar

ÖZELLİĞİ:


Atlas Okyanusu’nun yüzeyinin 45 ila 90 metre derinine indirilen ve denizin dibine demirlenen yüzer, vakum bir tünel ve bu tünelin içinden geçen, manyetik olarak yükseltilmiş ve saatteki hızı 6 bin kilometreyi bulan bir tren.

Fikir, cüretkar olduğu kadar da acayip. Yani New York’taki Penn istasyonundan trene binecek ve bir saat içinde Paris, Londra ve Brüksel’e gideceksiniz. MIT’den emekli okyanus mühendisi Ernst Frankel’e göre, ‘mühendislik açısından hiçbir ciddi engel yok.’

Eski MIT mühendislerinden Frankel ve Frank Davidson tarafından tasarlanan projede, yüzen bir tünelin parçaları Atlas Okyanusu’nun 45 ila 90 metre derinine indiriliyor, dibe demirleniyor ve böylece derin okyanusun yüksek basıncından da etkilenmemiş olunuyor.

Ardından hava dışarı pompalanarak vakum elde ediliyor. Buna karşılık gelecek manyetik itkiler, manyetik olarak havaya kaldırılmış olan ve saatte 6 bin kilometre hıza ulaşabilen treni iterek bir saat içinde denizi aşmasını sağlayacak. Frankel ve Davidson’a göre, bunu başarmak mümkün. Okyanusun içine her gün kablolar ve borular döşüyoruz.

Norveçli uzmanlar, derin fiyortları geçebilmek için yüzen tüneller açmayı düşündüler ve önlerine çıkan tek engel maliyetti. Ah evet unutmuşken maliyeti de hatırlayalım. Tahminler kilometre başına, 25 ila 50 milyon dolar arasında gidip geliyor.

Bir başka engel de güvenlik. Güvenlik kaygılarını gidermek için bir deney yapılabilir ve sözgelimi Ontario Gölü’ne boydan boya döşenecek bir tünel, dinamik şartlara dayanıklılık ve olası maliyet hakkında bir fikir verebilir. ‘Transatlantik bir tünel yapılacak. Tek yapmamız gereken, projeyi Ay’a gitmek kadar ciddiye almamız.’

Vakum tüp treni

Böyle bir tren, Manhattan’da öğle yemeği yemenizi ve 5 saat farka karşın Londra’daki tiyatroya yetişebilmenizi sağlayabilir. Bu olanaksız değil: Norveç, yüzen tünellerin pahalı olsa da mümkün olduğu sonucuna vardı; Şangay, havaalanına yolcuyu manyetik trenlerle taşıyor. Süpersonik hızlarda, trenin yolundaki hava ve beraberinde hava sürtünmesinin yok edilmesi gerekir. Vakum, kontrol edilmediği takdirde tüneli parçalara ayıracak olası bir sonik patlamadan da kurtarabilir.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!