Lig yayını 180 milyon dolar olursa GS yüzde 24, FB yüzde 29 deÄŸerlenir

Güncelleme Tarihi:

Lig yayını 180 milyon dolar olursa GS yüzde 24, FB yüzde 29 değerlenir
OluÅŸturulma Tarihi: AÄŸustos 31, 2007 00:00

Dünyanın en büyük finansal şirketlerinden Raymond James (RJ), Türkiye Futbol Federasyonu’na bir yıllık yayın hakkı için D-Smart’ın 180 milyon dolar teklif ettiğini belirten raporunda, D-Smart’ın yayın haklarını almasıyla GS Sportif’in değerini yüzde 24, FB Sportif’in yüzde 29 artıracağını ortaya koydu.

YERLÄ° ve yabancı yatırımcılara kapsamlı finans hizmetleri sunan Raymond James (RJ), hazırladığı bir rapor ile D-Smart’ın, Türkiye Futbol Federasyonu’na (TFF) bir yıllık yayın hakları için yüzde 56 daha yüksek verdiÄŸini ortaya koydu. Rapora göre, D-Smart’ın yayın haklarını almasıyla GS Sportif deÄŸerini yüzde 24, FB Sportif yüzde 29 artırıyor. RJ’in raporuna göre DoÄŸan Yayın Holding’e (DYH) baÄŸlı olan D-Smart’ın yayın haklarını almasıyla GS Sportif piyasa deÄŸeri hedefini yüzde 18 daha fazla artırarak 180 milyon dolara çıkaracak. Bu, ÅŸu andaki seviyesinden yüzde 24 yukarıda olması anlamına geliyor. Fenerbahçe Sportif’in deÄŸeri ise 626 milyon dolara yani ÅŸu andaki potansiyelinin yüzde 29 üzerine çıkabiliyor.  Â

YÜZDE 56 FAZLA: 1999 yılından bu yana Türkiye’de faaliyet gösteren ve kısa sürede Türkiye’nin önde gelen aracı kuruluşları arasında yerini alan Raymond James’in (RJ) hazırladığı ’D-Smart’ın Spor Kulüplerine Etkisi’ başlıklı rapor şu bilgileri içeriyor: "Doğan Yayın Holding’e (DYH) bağlı olan D-Smart, Türkiye Futbol Federasyonu’na (TFF) bir yıllık yayın hakları için 180 milyon dolar teklif etti. Söz konusu teklif Digiturk’un mevcut anlaşmasından yüzde 56 daha yüksek.

235 MİLYON DOLAR: D-Smart TFF’e 2008-2009 futbol sezonu için ne öneriyor? D-Smart her yıl için 180 milyon dolara ek olarak; yüzde 10 Federasyon Ücreti, yüzde 2 işletme harcamaları ve yüzde 18 KDV teklif etti. Hesaplarımıza göre bu her yıl için 235 milyon dolar demek. Teklif Türkiye Süper Lig maçlarını üç yıl süreyle yayınlamayı içeriyor. DYH, teklifin garantisi olarak bankada teminat gösterdiğini de söylüyor.

DIGITURK DOMİNANT: Türkiye’de Süper Lig’in yayın hakları 1994 yılından bu yana ihale ediliyor. BSkyB’nin Premier -Prömiyer- Lig’deki egemenliği gibi Digiturk de, 2001 yılından bu yana Türkiye Süper Ligi’nin yayın haklarını elinde bulundurarak aynı rolü Türkiye’de oynuyor. Bu benzerliğin arkasındaki temel faktör teknoloji altyapısı ve abone sayısı gibi giriş engelleri. Türkiye’deki sektör yetkililerine göre dijital işine girmek isteyen bir şirket, gerekli abone sayısına ancak üç yılda ulaşabiliyor. Henüz tam olarak oturmamış Türk dijital yayıncılığı, yeni oyuncuların girmesiyle önemli bir büyüme potansiyeline sahip.

YAYINLAR BÜYÜK KAYNAK: Yeni dağıtım modelinin etkisi: Türk Turkcell Futbol Ligi yayın haklardan sağlananlar, gelirlerin ana kaynağı. Yayın gelirleri toplamın yarısından fazlasını oluşturuyor. Türkiye Futbol Federasyonu (TFF) gelecek dört yıl için yayın hakları kontratını Haziran 2005’te yaptığı bir açık artırma ile yeniledi. Yeni kontrat ilk yıl için 136 milyon YTL’yi belirlerken sonraki üç yıl TÜFE’ye bağlı olarak artırılacaktı. 2005 yılında TFF, yayın gelirinin Türkiye Turkcell Futbol Ligi katılımcıları arasında pay edilmesiyle ilgili olarak yeni bir model benimsedi. Yeni sistem, performansın sisteme katkısına dayanıyor."

D-Smart lehinde karar verilirse ne olur

RJ, "Eğer D-Smart lehinde karar verirse ne olur" başlığı altında şu değerlendirmeleri yaptı: "Eğer bir şekilde D-Smart 2008 futbol sezonu yayın haklarını kazanırsa, bu çok net ki futbol kulüpleri ve halka açık şirketler bundan pozitif bir şekilde etkilenecek. Ama ne kadar? D-Smart’ın yeni bir yayıncı olarak yapacağı etkiyi canlandırmaya çalıştık. Şampiyonluk sayısı, haftalık performans ve sezon sonu performansı faktörlerini dikkate aldığımızda, eğer TFF mevcut kontratı iptal ederse bütün futbol kulüpleri ve halka açık özel medya şirketleri pozitif etkilenecek. Farklı senaryolar altında, toplam şampiyonluk sayısı, yayın gelirleri 6-8 milyon dolar civarında artacak."

Galatasaray Sportif üzerindeki etkiler

D-
Smart’ın 2008’den sonraki gelecek yayıncı olduğu varsayımı ile RJ, Galatasaray Sportif’in hisselerinin yüzde 24 oranında yükselme potansiyeli olduğunu hesaplıyor. Şu anda 145 milyon dolar piyasa değeri olan Galatasaray Sportif’in, Digiturk yayın haklarına sahip olduğunda bu rakamı 152 milyon dolara çıkarabileceği hesaplanıyor. D-Smart aldığı taktirde ise piyasa değerinin 180 milyon dolara ulaşması bekleniyor.

Fenerbahçe Sportif üzerindeki etkiler

D
-Smart 2008’den itibaren yeni yayıncı olursa, yüzde 85 temettü ödeme oranını varsayan RJ, piyasa değerinde yüzde 29’luk bir artış öngörüyor. Eğer temettü ödeme oranı yüzde 80 olursa, Fenerbahçe Sportif hisselerinin yüzde 21 artması bekleniyor. Fenerbahçe Sportif’in 487 milyon dolar olan piyasa değerinin Digiturk’le 479 milyon dolara, D-Smart ile 626 milyon dolara ulaşabileceği hesaplanıyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!