Kimse Türkiye'yi gözden çıkaramaz

Güncelleme Tarihi:

Kimse Türkiyeyi gözden çıkaramaz
OluÅŸturulma Tarihi: Temmuz 21, 2002 00:00

Metro AG'nin CEO'su Dr. Hans Joachim Körber, Türkiye'de uygulanan ekonomik programın devam edeceÄŸine ve IMF'nin de 2003 yılında ek kaynak saÄŸlayacağına inandığını söyledi. Körber, ‘‘Türkiye'yi hiç bir uluslararası kuruluÅŸ gözden çıkaramaz. Biz de AB üyeliÄŸiniz için lobi yapıyoruz’’ dedi.PERAKENDECÄ°LÄ°K alanında dünya devi olan Metro AG'nin CEO'su Dr. Hans Joachim Körber, Türkiye'nin geleceÄŸine iliÅŸkin olumlu düşünceler içinde olduÄŸunu belirtti. Geçen hafta içinde Türkiye'ye gelip BaÅŸbakan Yardımcısı Mesut Yılmaz, Devlet Bakanı Kemal DerviÅŸ, Cumuhuriyet Halk Partisi Genel BaÅŸkanı Deniz Baykal'la görüşen Dr. Körber, Türkiye'nin yapısal reform programını baÅŸarıyla devam ettirdiÄŸini söyledi. Bakan DerviÅŸ'te reform programına devam konusunda kararlılık gördüğünü dile getiren Körber, IMF'nin (Uluslararası Para Fonu) 2003 yılında da Türkiye'ye ek yardım yapacağına inandığını belirtti. Dr. Körber, ‘‘Reformlara devam eden Türkiye'yi hiç bir uluslararası kuruluÅŸ gözden çıkaramaz’’ diye konuÅŸtu.Bir perakendeci olarak Türkiye'de en fazla ekonomik istikrarı istediklerini belirten Körber, Türkiye'nin istikrara kavuÅŸması ile birlikte ülkeye gelen yabancı sermayede artış olacağını ifade etti.TÃœRKÄ°YE'NÄ°N YERÄ° ABMetro'nun Türkiye'yi sadece bir pazar olarak deÄŸil, aynı zamanda bir mal alım merkezi olarak gördüğüne dikkat çeken Körber, ‘‘Biz iÅŸ yaptığımız ülke olan Türkiye'yi AB'ye (Avrupa BirliÄŸi) tam üye olarak görmek istiyoruz ve bunun için lobi yapıyoruz’’ dedi. Türkiye'nin AB'ye tam üyeliÄŸinin önündeki en önemli engelin siyasi kriterler deÄŸil, ekonomik istikrarsızlık olduÄŸunu belirten Körber, ‘‘Türkiye ekonomisini düzeltmek zorunda’’ diye konuÅŸtu.AB'nin geniÅŸleme konusunda kendi içinde bir bütün oluÅŸturmadığını ve yılda 90 milyar Euro'yu bulan tarım destek fonları nedeniyle tartışmaların yaÅŸandığını hatırlatan Körber, Türkiye'nin AB'ye üyeliÄŸi konusunda ÅŸunları söyledi: ‘‘Türkiye AB'ye kısa sürede tam üye olamaz. AB'nin de kendi içinde sorunları var. AB'ye tam üye olmak için bekleyen ülkelerin sırasıyla kabul edilip hazmedilmesi lazım. Sırada, Çek Cumhuriyeti, Macaristan, Polonya, Hırvatistan, Slovenya gibi ülkeler var. Bu ülkeleri eÄŸer her ÅŸey normal giderse, Romanya ve Bulgaristan izleyecek. Daha sonra sıra Türkiye'ye gelecek. Türkiye bu süreyi iyi deÄŸerlendirmeli ve AB ile iliÅŸkilerini geliÅŸtirmeli. Türkiye ve AB açısından duygusal iletiÅŸim çok önemli. Türkiye ile AB arasında öğrenci deÄŸiÅŸ tokuÅŸu, ortak kültürel aktivitasyonlar saÄŸlanırsa iletiÅŸim geliÅŸir. Avrupa Ekonomik TopluluÄŸu kurulurken Almanya ile Fransa'da aynı yöntemi kullanmıştı.’’Körber, Türkiye'de modern perakendeciliÄŸin toplam piyasanın içinde çok az yer aldığını ve perakendecilik açısından Türkiye'nin büyük bir kapasiteye sahip olduÄŸunu söyledi. Büyük perakendeci ÅŸirketlerin piyasaya girmesiyle piyasanın düzenleneceÄŸini, daha fazla vergi toplanacağını ve rekabet nedeniyle enflasyonun düşeceÄŸini savunan Körber, ‘‘Batıda enflasyonun düşük olmasının nedenlerinden birisi iyi iÅŸleyen perakendecilik sistemidir’’ dedi.Bir market açmak için 200 imza gerekiyor, bürokrasiyi azaltınMETRO'nun Türkiye'de 1990 yılında çalışmaya baÅŸladığını ve ÅŸu anda Türkiye'de 19 Metro marketin bulunduÄŸunu vurgulayan Metro AG'nin CEO'su Dr. Hans Joachim Körber, şöyle konuÅŸtu: ‘‘Metro olarak Türkiye'de 1990 yılında, Polonya'da 1994 yılında çalışmaya baÅŸladık. Türkiye piyasa ekonomisinin hakim olduÄŸu, Polonya ise piyasa ekonomisine yeni dahil olan bir ülkeydi. Ancak ÅŸu anda Polonya'da 80 Türkiye'de ise sadece 19 marketimiz var. Biz Türkiye'de daha çok yatırım yapmak istiyoruz ancak bürokrasi çok fazla. Bir market açmak için 200 imza ve sonu gelmez iÅŸlemleri tamamlamak gerekiyor. Ayrıca Gross Market açacak arazi bulamıyoruz, bulduklarımız da çok pahalı. Bu 2 alanda düzenlemeler yapılırsa Türkiye çok daha fazla perakendecinin ilgisini çekecektir.’’3 yılda 10 Metro dahaTÃœRKÄ°YE'de büyüme politikası yürüttüklerini anlatan Dr. Hans Joachim Körber, üç yıl içinde 10 Metro Gross Market açmayı planladıklarını belirtti. Türkiye'den daha az bürokrasi ve daha fazla market alanı talep eden Körber, Metro'nun Türkiye'den geçtiÄŸimiz yıl 500 milyon Euro'luk mal alımı yaptığını ve bu miktarı da artırmak istediÄŸini sözlerine ekledi. Perakendecilik alanında dünya devi olan Metro AG geçtiÄŸimiz yıl 49.5 milyar Euro ciro yaptı. Media Market Satürn, C&C Praktiker, Real Extra market, Kaufhof gibi kuruluÅŸları olan Metro AG 21 ülkede faaliyet gösteriyor. 1996 yılında Cash & Carry, Kaufhof Holding AG ve Asko'nun birleÅŸmesiyle kurulan Metro AG toplam cirosunun yüzde 44.4'ünü Almanya dışından saÄŸlıyor.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!