Kazaya 757'nin wake türbülansı mı yol açtı

Güncelleme Tarihi:

Kazaya 757nin wake türbülansı mı yol açtı
Oluşturulma Tarihi: Şubat 27, 2009 19:16

Türkiye Hava Yolları Pilotları Derneği (TALPA) Genel Sekreteri Savaş Sen, edindikleri bilgilere göre Amsterdam Schipol Havaalanı'na THY uçağının inişinden 2 dakika önce türbülansı en tehlikeli uçaklardan biri olan Boeing 757 tipi uçağının iniş yaptığını belirterek, “Eğer ardından bizim THY uçağı yeterli ayrım yapılmadan geldiyse, bu hava akımının içine girdiyse o an olan tek şey vardır; uçak üzerinde uçulabilirlik özelliklerinin tükenmesi” dedi.

THY uçağının Hollanda'daki kazasına ilişkin düzenlenen basın toplantısında konuşan TALPA Genel Sekreteri Savaş Şen, uçağın yakıtının bittiğine ilişkin spekülasyonlara karşı, “Bu uçağımız yere düştüğü zaman yaklaşık uçakta 4 bin 100 kilogram yakıt vardı” bilgisini verdi.

Uçağın en uzak yedek meydana daha emniyetli iniş yapabilecek yakıtının bulunduğunu ifade eden Şen, şunları söyledi:
“TK 1951 iniş için normal geliyor, sürati çok normal. Saat 09.25.23'ten itibaren iniş için sürat bire bir tutturulmuş durumda. Saat 09.25.38'den sonra 09.25.53'üncü saniyede uçağın süratinde anormal bir düşüş var. Dakikada bin 500 metre düşebilecek bir alçalış oranı var. Sürat 83 nat, olması gerekenin 50 nat altı. Diyorlar ki 'motor durması.' Motor durmasında böylesi bir sürat düşüşü olmaz. Olsa bile böylesi bir alçalış olmaz.

Bazı kaynaklardan edindiğimiz bilgilere göre, bizim uçağımızdan yaklaşık 2 dakika önce hava alanına north west'in 757 tipi wake türbülansı en tehlikeli uçaklardan bir tanesi inmiştir. Önden gelen uçağın wake türbülansını sormak istiyoruz. Önden inen uçağın tipi nedir? Eğer önde inen uçağın wake türbülans özelliği varsa ve ardından bizim THY uçağı yeterli ayrım yapılmadan geldiyse, bu hava akımının içine girdiyse o an olan tek şey vardır; uçak üzerinde uçulabilirlik özelliklerinin tükenmesi. Buna sebep olan bu durumda nedir? Bizim pilotlarımız mı? Hayır. Bizim pilotlarımız böylesi bir durumda dahi uçağı en uygun şekilde yerle temas ettirmişlerdir. Pilotlarımız başarılıdır.”

TALPA Başkanı Ali Ziya Yılmaz da bir uçağın uçması için 2 önemli faktörün “güç” ve “uçağın gövde yüzeyi üzerindeki hava akımları” olduğunu ifade etti.

Yılmaz, “Ne olduğunu bilmediğimiz yetkililer, motorların durmuş olabileceğini söylüyorlar, ama uçak yüzeyinden akan hava filelerini bozucu bir etken var mıydı yok muydu bunu dile getirmiyorlar” diye konuştu.

Ali Ziya Yılmaz bir soru üzerine, wake türbülans özelliği olan bir uçağın THY uçağından önce gerekli ayrım yapılmadan iniş yapmış olması karşısında, kaza için öne sürülen diğer sebeplerin geri planda kalacağını söyledi.

Yılmaz, böyle bir durumun gerçekleşmiş olması durumunda bundan Hollanda havacılık otoritelerinin sorumlu olacağını vurguladı.

“Uçağın kokpit ekibine müdahalenin çok geç yapıldığı” yönünde basında haberlerin yer aldığına dikkati çeken Yılmaz, “Bu insani açıdan doğru bir olay değildir. İnsan hayatına önem veren bir toplulukta böyle bir şeyin olması cinayettir” diye konuştu.

Yılmaz, Türk pilotlarına karşı bir karalama kampanyası başlatıldığını ileri sürerek, bu ulusal konu karşısında birlikte hareket edilmesi gerektiğini dile getirdi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!