GeriGündem Kara liste oluşturulsun
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
    0
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Kara liste oluşturulsun

Kara liste oluşturulsun
refid:13565978 ilişkili resim dosyası

Geçen hafta Onur Air’in İstanbul-Diyarbakır seferini yapan uçak, buzlanmayı önleyici “de-icing” işlemi için sıra beklerken 5 yolcu ayaklandı.

Daha fazla bilgi almak için kokpite yürümek istedi. Kabin ekibiyle tartışıp sinirlenen yolcular, uçağın sağ arka kapısındaki acil tahliye için kullanılan “slide” sistemini patlattı.

Pilotlar polis çağırdı, A320 tipi uçak seferden çekildi. Maddi zarar 2 bin dolarlık slide’ın değişimi, bakım, aksayan tarife, biletlerini iptal eden yolcularla birlikte 20 bin dolar oldu. 7 saat bekleyen yolcular evlerine geç ulaştı. Olayda havayolu yüzde 100 haklıydı.
İstanbul’da kar ve buzlanma şartları yılda 1-2 gün oluşuyor. Yer hizmetleri veren şirketlerin araç parkında çok pahalı olan de-icing işlemini yapan kısıtlı sayıda araç var. Zaten bu kadar büyük bir yatırıma da gerek yok.

Frankfurt, Münih gibi yılın 50-60 günü karın yağdığı, buzlanmanın oluştuğu soğuk iklimdeki havalimanlarında ise trafiğin aksamaması için çok sayıda de-icing aracı mevcut. Ayrıca uçakların sıra beklemeden de-icing yaptıracağı birden fazla nokta var. Bu tür havalimanları her yıl kar ve buzlanma ile mücadeleye ortalama 30 milyon Euro ayırıyor.
De-icing, uçak pist başına girmeden yapılıyor. İşlem uçak büyüklüğüne ve altyapıya göre 10 ila 20 dakika sürüyor. Araçlar özel sıvı püskürterek uçağın gövde ve kanatlarındaki ince buz tabakasının çözülmesini sağlıyor. Ancak sıvı 15 dakika etkili. Bu sürede uçak kalkamazsa işlemin yenilenmesi gerekiyor. Sadece İstanbul Atatürk değil, New York JFK gibi yoğun trafiğe sahip havalimanlarında kalkış öncesinde de-icing sırası bazen 3-4 saati bulabiliyor. Bu nedenle yolcuların sabırlı olmaları, havayollarının da onları sık sık bilgilendirmesi gerekiyor.
Artık Türkiye’de olay çıkaran yolcuların uçaklara alınmaması için kara liste oluşturulmalı. Bunun için başta hukuki altyapı olmak üzere hızla kararların alınması gerekiyor.

HUKUKİ ALT YAPI: Uçaktaki olaylar karşısında hukuki açıdan yeni düzenlemeler yapılmalı. Şu anki kurallar uçakta olay çıktığında sorumlu kaptan pilotun yolcudan davacı olmasını istiyor. Yani pilotun uçaktan inip karakolda ifade vermeye gitmesi, şikâyetçi olmasını gerektiriyor. Seferin aksamaması için bir çok pilot şikâyetten vazgeçiyor. Olay çıkaran serbest kalıyor. Uçaktaki olaylar için şikâyetçi olma yetkisi kaptan pilot adına havayolu şirketine verilebilir.

ÖNCE SARI KART: Kara liste öncesinde olay çıkaran yolcuya önce sarı kart gösteriliyor. Yani uyarılıyor. İlk İngiliz havayolları British Airways tarafından uygulanmaya başlayan sarı kart sistemi olayların azalmasına önemli bir katkı sağladı.

KARA LİSTE: Yurtdışında kara liste yaygın olarak uygulanıyor. Yolcunun kara listeye alındığı havayolları ile uçmasına izin verilmiyor. Şirketlerin ayrı ayrı hazırladığı listeler diğer havayolları tarafından takip edilebiliyor. Ülkesine göre değişmekle birlikte ortalama 5 yıl herhangi bir adli olaya karışmayan yolcu kara listeden çıkarılıyor.

Yorumları Göster
Yorumları Gizle