İstanbul boğazında tehlike artıyor

Güncelleme Tarihi:

İstanbul boğazında tehlike artıyor
OluÅŸturulma Tarihi: Åžubat 04, 2004 00:00

Gemiler için ''dünyanın en riskli su yollarından biri'' olarak nitelendirilen, ancak buna raÄŸmen son yıllarda adeta petrol boru hattına dönüşen Ä°stanbul BoÄŸazı'ndan geçen yıl taşınan tehlikeli yük miktarı, önceki yıla oranla yaklaşık yüzde 10 artış göstererek 128 milyon 948 bin tona ulaÅŸtı. Denizcilik MüsteÅŸarlığı Ä°stanbul Bölge Müdürlüğü verilerinden derlenen bilgilere göre, Ä°stanbul BoÄŸazı'ndan, 2000 yılında 6 bin 93'ü tanker olmak üzere 48 bin 79 gemi, 2001'de 6 bin 516'sı tanker 42 bin 637, 2002'de 7 bin 427'si tanker 47 bin 283, 2003'te de 8 bin 97'si tanker 46 bin 939 adet gemi geçiÅŸ yaptı.      BoÄŸaz'dan taşınan tehlikeli yük miktarları da 2000'de 91 milyon 45bin ton, 2001'de 95 milyon 153 bin ton, 2002'de 117 milyon 747 bin ton, 2003'te de 128 milyon 948 bin ton olarak gerçekleÅŸti.      Tehlikeli yük taşıyan tanker sayısı da geçen yıl günde ortalama 22'ye yükseldi. Bu rakam 2000'de 17, 2001'de 18, 2002'de 20 olarak gerçekleÅŸmiÅŸti. BoÄŸaz'dan 2003'te taşınan yük miktarı, 2000 yılına oranla yaklaşıkyüzde 41, 2002'ye göre de yüzde 10 arttı.       ÇEVRECÄ°LER DE KAYGILI      Türk Deniz AraÅŸtırmaları Vakfı (TÃœDAV) BaÅŸkanı Prof. Dr. Bayram Öztürk, Türk BoÄŸazları'ndan geçiÅŸ yapan tanker sayısında 2015 yılında 2 kat artış olacağına dikkati çekerek, tankerlerle taşınan yük miktarının da 150 milyon tonu aÅŸacağını söyledi.     Mevcut tanker sayısının artırılmasının ''tehlikeye davetiye çıkarma'' anlamı taşıdığını vurgulayan Prof. Dr. Öztürk, ÅŸunları kaydetti:  ''Rakamlar ürkütücü. Ä°stanbul'un içinden her gün ölüm gemileri geçiyor. Bu bölgede meydana gelebilecek bir tanker kazası, BoÄŸaz'ın, Karadeniz'in kirlenmesi, sahillerin yok olması anlamına geliyor. Yapılan araÅŸtırmalara göre, Karadeniz'de olabilecek bir tanker kazası 1 gün sonra Karadeniz sahillerine ulaÅŸacak. Buraların kirlenmesiyle canlı hayat sona erecek, balıkçılık yok olacak.''     Prof. Dr. Öztürk, tüm bu risklere raÄŸmen Ä°stanbullular'ın BoÄŸaz'ınkorunması konusunda yeterli tepkiyi göstermediÄŸini savunarak, ''Hollanda ya da Fransa'da, bir nehirden günde 10 tane tanker geçse millet ayaÄŸa kalkar'' dedi.      DEV PETROL ŞİRKETLERÄ°NE ÖNERİ          ''Gemi kazalarının olması durumunda acil eylem planını içeren yasatasarısının TBMM'de beklediÄŸini ve bunun bir an önce çıkartılması gerektiÄŸini'' ifade eden Prof. Dr. Öztürk, BoÄŸaz'da olabilecek kazalara iliÅŸkin deÄŸiÅŸik senaryolar üzerinde çalışılmasının önemine deÄŸindi.     Prof. Dr. Bayram Öztürk, Türk BoÄŸazları'ndaki trafiÄŸin azaltılmasının tek yolunun petrol boru hatlarından geçtiÄŸine iÅŸaret ederek, sözlerini şöyle tamamladı:   ''Ä°stanbul BoÄŸazı'ndan bu kadar geminin geçmesi mümkün deÄŸil. Fiziki ÅŸartlar zaten buna izin vermiyor. GeçtiÄŸimiz günlerde meydana gelen kötü hava koÅŸulları nedeniyle birçok gemi Karadeniz'de ve  Marmara'da beklemek zorunda kaldı. Meteorolojik ÅŸartları, BoÄŸaz'ın fiziki yapısını Türkiye'nin deÄŸiÅŸtirmesi mümkün deÄŸil. Bu iÅŸlerle uÄŸraÅŸan dev petrol ÅŸirketleri, el ele verip Samsun'dan Ceyhan'a yeni bir petrol boru hattı yapabilirler. Bu, hem Ä°stanbul'u kurtarır, hem daha çok petrolün batı pazarlarına taşınmasını saÄŸlar, hem de tehlike ortadan kalkmış olur.'' Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!