Gündem Haberleri

    İş Görüşmesi Türleri

    Mehmet ÖNER / Kişisel Kariyer Planlaması
    24.12.2001 - 14:08 | Son Güncelleme:


    İş görüşmeleri, çeşitli şekillerde yapılabilir. Burada insiyatif işverenin elindedir. Görüşmenin nasıl yapılacağına işveren karar verir. Çünkü, başvurduğunuz pozisyonun değişik özellikleri vardır. Bu özelliklerle sizin uyumunuzun görülebilmesi için işveren farklı görüşme yöntemleri uygulayabilir.

    İş görüşmeleri, çeşitli şekillerde yapılabilir. Burada insiyatif işverenin elindedir. Görüşmenin nasıl yapılacağına işveren karar verir. Çünkü, başvurduğunuz pozisyonun değişik özellikleri vardır. Bu özelliklerle sizin uyumunuzun görülebilmesi için işveren farklı görüşme yöntemleri uygulayabilir.

    Birebir Görüşme:

    En çok karşılaşacağınız görüşme türüdür. Bu görüşmede, şirketin insan kaynakları yöneticisi veya elemanın müstakbel yöneticisi bulunur. Görüşmeyi yapan yönetici, ya işe almaya tam yetkilidir ya da ardışık görüşmenin ilk görüşmecisidir.

    Ardışık Görüşme:

    Çok kullanılan bir yöntemdir. Adaylar şirkette alt kademede biri olarak görülür. Görüşmelerde adaylar ilerlemeye değer görülürlerse, birbirini izleyen görüşmeler yapılır.

    Bu yöntem, niteliksiz adayların üst yöneticinin vaktini çalmadan elenmesini sağlar. Bazen iki veya daha fazla alt kademe görüşmeci değerlendirmeleri karşılaştırır. Birkaç adayı, departman yöneticisi veya üst düzey yöneticiyle görüştürmek üzere seçerler.

    Sıralanmış Görüşme:

    Bu yöntemde, insan kaynakları bölümü spesifik iş özelliklerine göre, niteliksiz adayları baştan elerler. Temel nitelikleri taşıyan bütün adaylar en azından iki şirket temsilcisiyle görüştürülür. Bunlar, insan kaynakları uzmanı, bölüm yöneticisi veya bölümün diğer çalışanları olabilir.

    Sıralanmış görüşme, değişik yöneticilerin bakış açıları ve seçimleri ile alınmış bu karar, yöneticiye yeni elemanın kim olacağı konusunda kolaylık sağlar. Değişik görüşmeciler, farklı gerçekleri gördükleri ve birinin olası önyargısını ortadan kaldırdığı için verimli bir seçme kararı alma sanşını artırır. Bu yöntemi en büyük kısıtlaması çok zaman alması, pahalı ve programlanmasının zor olmasıdır. Bu da seçme işleminin gecikmesi ve adayların başka bir yerde, başka pozisyonu kabul etme kararı vermesine yol açabilir.

    Panel Görüşme:

    Adayları sırayla yöneticilerle görüştürmek yerine, bir grup yönetici adayla aynı anda görüşür. Bu yöntem, genellikle panelistlerden birinin başkan olduğu konferans şeklindedir. Görüşme başlayıp belirli bir ilişki kurulduktan sonra, panelistler soru sorarlar. Bu sorular belirli bir konuyu takip etmez, planlı değildir ve o anda oluşurlar. Sorular farklı kişilerden gelebilir.

    Görüşmeden sonra panelistlerde, aday hakkındaki olumlu veya olumsuz bir karar verirler veya diğer adayları görmek için kararlarını bekletirler.

    Panel görüşme, yöneticilerin normal görevlerinden ayrı kaldıkları süreyi minimuma indirir, aynı konu hakkındaki yorumlama ve karşılaştırılmalarını sağlar, bir panelistin kaçırdığı soruyu diğerinin sorması şansını arttırır.

    Panel görüşmenin adaylar açısından sakıncası, görüşmede bazı adayların çekingen davranmaları, vermek istedikleri cevabı verememeleridir.

    Panel görüşmenin bir varyasyonu, ardı ardına iki görüşmecinin adayla tek tek görüşmesidir. Bu yöntem, panel görüşmenin zaman avantajı ile küçük bir toplantıdan daha az korkutucu ve daha az resmi olma özelliklerini birleştirir.

    Grup ya da Takımla Görüşme:

    Bu yöntemde, adayın ileride çalışacağı grup ya da takım üyeleri ile görüşmesi sağlanır. Takım çalışmasının, yaratıcılığın ön planda olduğu iş alanlarında (reklamcılık) kullanılan bu yöntem, diğer işkollarında çok yaygın değildir.

    Burada aday için anahtar, görüşmecilerin tümüne aynı değeri verdiğini hissettirmek, size soruyu soranla birebir göz kontağı kurmaktır.

    Yapılandırılmış Görüşme:

    Adaylar, grup halinde görüşmeye alınır. İşverenin rahatça karşılaştırma yapabilmesi için aynı soruları cevaplarlar. Birçok özelliğinizi sergilemeniz gereken bir yöntemdir.

    Telefon Görüşmesi:

    İşverenin bulunduğu yere gitmenin zor olduğu durumlarda ve bazı ilk bağlantıların telefonla kurulduğu durumlarda oluşur. Eğer telefon sizin için süpriz oldu ise, görüşmeciden kısa bir süre isteyin veya karşılıklı uygun olacak başka bir zamanı ayarlayın.

    Bu sizin şirket hakkındaki bilgilerinizi hatırlamanıza ve konuşmak istediğiniz konuları hatırlamanıza yardımcı olur. Bu görüşmeler, genellikle ilk yüzyüze görüşmenin ayarlanması için yapılır. Ancak işverenler, telefon görüşmelerinde sizin yaklaşımınızı ve kendileri ile ne kadar ilgilendiğinizi öğrenmek isteyebilirler. Telefonda da olsa, konuşma ve tutumlarınız yüzyüze görüşmeden farklı olmamalıdır. İyi bir görüşmenin her aşaması dikkatle uygulanmalıdır. Açıklamalarınızın ve sorularınızın listesini kontrol edin. Kağıt kalem hazırlayın, sorular ve konular hakkında notlar tutun.

    Bilgisayarla Görüşme:

    Ülkemizde henüz çok yaygın kullanılmamakla birlikte, üst düzey yönetici arayan şirketler ve danışmanlar bu yöntemi kullanabilirler. Görüşme, internet üzerinden görüntülü veya görüntüsüz olarak sohbet (chat) odalarında görüş alışverişi şeklinde yapılabilir.

    Video Konferans:

    Şirketler bilgisayar teknolojisi sayesinde, değişik yerleşim bölgelerindeki çalışanları ile video konferans şeklinde toplantılar yapmaktadırlar. Bu yöntemle bir iş görüşmesinde de karşılaşabilirsiniz. Tavırlarınız, yüzyüze görüşme yöntemiyle aynı olmalıdır. Giyim, beden dili ve konuşma tarzı değişmez.

     

     

    Etiketler: gündem
    Son Dakika Haberler
    

    EN ÇOK OKUNAN HABERLER

      Sayfa Başı