Ä°mam Hatip'in önü açılıyor

Güncelleme Tarihi:

İmam Hatipin önü açılıyor
OluÅŸturulma Tarihi: Ekim 07, 2003 00:00

ÖSS'de deÄŸiÅŸiklik yapacak kanun TBMM'ye sevk ediliyor. Yeni kanun, Ä°mam Hatipler'in de dahil olduÄŸu meslek lisesi mezunlarının üniversiteye giriÅŸ koÅŸullarını deÄŸiÅŸtiriyor.Milli EÄŸitim Bakanı Hüseyin Çelik, Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS) puanlarının hesaplanmasında kullanılan katsayılarda deÄŸiÅŸiklik öngören kanun tasarısının, bugün TBMM'ye sevk edileceÄŸini bildirdi.Tasarıda, meslek lisesi öğrencilerinin ÅŸikayetlerine konu olan katsayı sorunu baÅŸta olmak üzere üniversiteye giriÅŸ ile ilgili esaslar yeniden düzenleniyor.     Tasarıya göre, üniversiteye giriÅŸte adayların, Öğrenci Seçme ve YerleÅŸtirme Merkezi'nin (ÖSYM) yapacağı sınavdan alacakları puanın yüzde 2'si ile diploma notlarının çarpımından bireysel baÅŸarı puanlarıelde edilecek. Bireysel baÅŸarı puanları adayların ÖSYM'nin yaptığı sınavdan aldıkları puana eklenecek ve üniversitelere yerleÅŸtirme bu puanla yapılacak.     2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu'nda DeÄŸiÅŸiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı, mevcut kanunda YÖK'ün görevlerini düzenleyen bazı maddelerde deÄŸiÅŸiklik öngörüyor.     Söz konusu kanunun ''Yükseköğretim Kurulu'nun Görevleri'' baÅŸlıklı 7. maddesinin (h) bendinde yapılan deÄŸiÅŸiklikle, YÖK'ün, üniversitelere kabul edilecek öğrencileri se ve kabul etme ile ilgili esasları belirleme'' yetkisi kaldırılıyor.      Mevcut kanundaki, YÖK'ün ''Ãœniversitelerin her eÄŸitim-öğretim programına kabul edeceÄŸi öğrenci sayısı önerilerini inceleyerek kapasitelerini tespit etmek; insan gücü planlaması, kurumların kapasiteleri ve öğrencilerin ilgi ve yetenekleri doÄŸrultusunda ortaöğretimdeki yönlendirme esasları da dikkate alarak öğrencilerin seçilmesi ve kabul edilmesi ile ilgili esasları tespit etmek'' ÅŸeklindeki görevi; kanun tasarısında, ''Ãœniversitelerin her eÄŸitim-öğretim programına kabul edeceÄŸi öğrenci sayısı önerilerini inceleyerek kapasitelerini tespit etmek ve insan gücü planlaması yapmak'' olarak deÄŸiÅŸtirildi.      BÄ°REYSEL BAÅžARI PUANI     Yürürlükteki kanunda ''yükseköğretime giriÅŸ''i düzenleyen 45. maddenin (a) fırkasında yapılan deÄŸiÅŸiklikle, yükseköğretim kurumlarına giriÅŸte esas alınacak puan türleri ve bu puan türlerinin sınavdaki ağırlıkları, bireysel baÅŸarı puanının tanımlanması ve bu puanın yerleÅŸtirme puanına ilave edilmesine iliÅŸkin usul ve esaslar belirlendi. Kanun tasarısındaki düzenleme şöyle:     ''Yükseköğretim kurumlarına ÖSYM'nin yapacağı sınavla girilir. Sınav sonuçları, bütün adayların ortaöğretimdeki baÅŸarıları dikkate alınarak deÄŸerlendirilir. Adayların yükseköğretim programlarına yerleÅŸtirilmelerinde puanlamalar; sözel, sayısal, eÅŸit ağırlık ve yabancı dil olmak üzere dört puan türü esas alınarak yapılır.      Sözel puanın yüzde 45'ini Türkçe, yüzde 40'ını Sosyal Bilimler ve yüzde 15'ini Matematik; sayısal puanın yüzde 20'sini Türkçe, yüzde 40'ını Matematik ve yüzde 40'ını Fen Bilimleri; eÅŸit ağırlıklı puanın yüzde 40'ını Türkçe, yüzde 35'ini Matematik ve yüzde 25'ini Sosyal Bilimler; yabancı dil puanının yüzde 30'unu Türkçe, yüzde 10'unu Sosyal Bilimler ve yüzde 60'ını yabancı dil puanları oluÅŸturur.      Bireysel baÅŸarı puanı, adayın 5'li sisteme dayalı ortaöğretim diploma notu ile ÖSYM'nin yapmış olduÄŸu sınavdan aldığı puanın yüzde 2'sine karşılık gelen sayının çarpımıyla elde edilir. Bütün adaylar için yükseköğretim programlarına yerleÅŸtirme, her bir adayın ÖSYM'nin yaptığı sınavdan aldıkları puana, bireysel baÅŸarı puanı eklenerek ÖSYMtarafından gerçekleÅŸtirilir.''      SAYI VE TARÄ°HÄ° BAKANLIK BELÄ°RLEYECEK     Tasarıda, ''yükseköğretime giriÅŸ sınavı sayısının, tarihinin, diploma notunun 5'lik sistemin dışında bir puanlama yöntemiyle hesaplandığı ortaöğretim kurumlarında diploma notunun beÅŸlik sisteme uyarlanmasının, ortaöğretimde bir mesleÄŸe veya belli sanat dallarına yönelik programların yükseköğretimdeki devamı niteliÄŸindeki programlarile yükseköğretim programlarının puan türlerine göre belirlenmesinin ve diÄŸer hususlara iliÅŸkin usul ve esasların Milli EÄŸitim Bakanlığı'nca çıkarılacak yönetmelikle belirleneceÄŸi'' kaydedildi.     ''Yükseköğretim programlarına yerleÅŸtirmede, bu maddede yer verilenler dışında herhangi bir ölçüt dikkate alınmaz'' hükmü de tasarıda yer aldı.      ÖSYM'NÄ°N GÖREVİ      YÖK Kanunu'ndaki, ''ÖSYM'nin görev ve iÅŸleyiÅŸi ile ilgili'' düzenlemelerin yer aldığı 10. maddenin ikinci fıkrasındaki ''ÖSYM, yükseköğretim kurumlarının isteÄŸi üzerine yükseköğretim kurumlarına anket, doçentlik sınavları dahil her düzeyde sınav ve deÄŸerlendirme ile öğrenci kayıt iÅŸlemlerini ve Yükseköğretim Kurulu'nca verilecek diÄŸer iÅŸleri yapar'' hükmü de şöyle deÄŸiÅŸtirildi:     ''ÖSYM, yükseköğretim kurumlarına öğrenci alınması amacıyla öğrenci seçme ve yerleÅŸtirmeye iliÅŸkin sınavları hazırlayan ve yapan, kamu veya özel sektör kuruluÅŸlarının talepleri doÄŸrultusunda personel veya öğrenci seçilmesi ve yerleÅŸtirilmesine iliÅŸkin sınavlar düzenleyen bir kuruluÅŸtur. Bu sınavlar ve yerleÅŸtirme iÅŸlemleri, ilgili kurum ve kuruluÅŸlarla doÄŸrudan iÅŸbirliÄŸini saÄŸlayan protokollerçerçevesinde yürütülür.''      GEREKÇE      Kanun tasarısının gerekçesinde, yükseköğretime giriÅŸin baÅŸta yükseköğretim kurumlarına girmek isteyen gençler ve aileleri olmak üzere toplumu yakından ilgilendirdiÄŸi belirtildi. Yükseköğretime giriÅŸte uygulanan hesaplama yöntemleri nedeniyle bu konunun toplumda huzursuzluklara yol açtığı ve maÄŸduriyetlere neden olduÄŸu kaydedilen gerekçede, şöyle denildi:     ''Yükseköğretime giriÅŸ sistemindeki huzursuzlukları ortadan kaldırmak için, eÅŸitlik esasına göre, adil, objektif ölçütlere dayalı bir giriÅŸ sisteminin getirilmesi, toplum barışı açısından zorunlu halegelmiÅŸtir.      Bu kapsamda, Anayasa'nın ilgili hükmü çerçevesinde yükseköğretime giriÅŸe iliÅŸkin puanlama sistemi ile ortaöğretim baÅŸarısının yükseköğretime giriÅŸe yansıtılması hususunda objektif düzenlemeler yapılması gereÄŸi ortaya çıkmıştır. Bu tasarıyla yükseköğretime giriÅŸteeÅŸitsizliÄŸi ortadan kaldırmak için ortaöğretimlerini bitiren gençlerimizin mezun oldukları alan/bölüm ve kol farkı gözetilmeksizin deÄŸerlendirmeye alınmaları ve öğrencilerin ortaöğretimdeki baÅŸarılarını da gözeten bir uygulama ile bu sorunların giderilmesi amaçlanmaktadır.''BAKAN ÇELÄ°K: KATSAYI MESELESÄ° ARTIK KANGREN OLDUMilli EÄŸitim Bakanı Hüseyin Çelik, Yükseköğretim Kanunu'nda katsayılarla ilgili yapılacak deÄŸiÅŸiklik konusunda, ''Katsayı meselesi Türkiye'de artık kangren oldu. Biz liselerimizle ilgili büyük bir maÄŸduriyeti gideriyoruz'' dedi.     Çelik, bazı çevrelerin imam hatip liseleri konusunda endiÅŸe ettiÄŸini belirterek, ''(Ä°mam hatipler ÅŸu olmasın, bu olmasın) diye bir endiÅŸeden dolayı ülkedeki bütün mesleki ve teknik eÄŸitimin kendi haline bırakılmasına veya her geçen gün kan kaybetmesine müsaade edemezsiniz'' diye konuÅŸtu.     Milli EÄŸitim Bakanı Çelik, Anadolu Ajansı Yönetim Kurulu BaÅŸkanı ve Genel Müdürü Hilmi Bengi'yi ziyaret etti. Görüşmede, meslek liseleri ve üniversiteye giriÅŸte katsayılarda deÄŸiÅŸiklik öngören kanun tasarısı da gündeme geldi.     Çelik, ÖSS'ye baÅŸvurularla ilgili takvimi göz önünde bulundurarak böyle bir tasarı hazırladıklarını bildirdi.      Yükseköğretim Kanunu'nda yapılacak deÄŸiÅŸikliklerle ilgili 80-90 maddelik tasarının TBMM'de Genel Kurul'a gelmesinin zaman alacağına iÅŸaret eden Çelik, ''Bunun yaÅŸanmaması için bu düzenlemeyi müstakil olarak yaptık. Kılavuz basıldığı zaman bunun geri dönüşü zor olur'' diye konuÅŸtu.     Kanun tasarısının Ãœniversitelerarası Kurul Alt Komisyon çalışmasında gündeme gelmediÄŸini ifade eden Çelik, ÅŸunları söyledi:     ''Biz liselerimizle ilgili büyük bir maÄŸduriyeti gideriyoruz. Meslek liselerini teÅŸvik etmek, mesleki ve teknik eÄŸitimi ayaÄŸa kaldırmak bizim görevimizdir. Dolayısıyla hangi tür lisemizin ne yapması gerektiÄŸi aslında bizim yetki alanımız içindedir. Sınavları yine ÖSYM yapacak. Ama hangi lisenin hangi yükseköğretim programıyla iliÅŸkilendirileceÄŸi bir yönetmelikle belirlenecek. Biz bu yönetmeliÄŸi hazırlarken yine ÖSYM'nin, YÖK'ün görüşünü alacağız. Katsayı meselesi Türkiye'de artık kangren oldu. Bunun çözülmesi gerekiyor ve biz bunu bu nitelikteki düzenlemeyle çözüyoruz.''      ''PROGRAMIMIZDA Ä°MAM HATÄ°P YOK''     Ä°letiÅŸim meslek, elektronik-elektronik, ticaret-turizm ve diÄŸer birçok bölümden mezun olanların alanlarıyla ilgili bölümlere gidemediklerini, bunu doÄŸru bulmadığını vurgulayan Çelik, sözlerini şöyle sürdürdü:     ''Bütün kilitlenme noktası, özellikle bazı çevrelerin duyarlılığı imam hatip meselesinden dolayıdır. Siz (imam hatipler ÅŸu olmasın, bu olmasın) diye bir endiÅŸeden dolayı ülkedeki bütün mesleki ve teknik eÄŸitimin kendi haline bırakılmasına veya her geçen gün kan kaybetmesine müsaade edemezsiniz. Bırakın kan kaybetmeyi sabit kaldığını düşünün. Sabit kalması da bizim iÅŸimize gelmez.     Defalarca söyledim. Benim programımda da, hükümetin programında da kesinlikle özel olarak bir imam hatip yoktur. Mesleki ve teknik eÄŸitimi bir bütün olarak görmemiz lazım. Mesleki ve teknik eÄŸitimde Türkiye çapında 100'e yakın programımız var. Bu 100 içinde imam hatip bir tanedir. Gelip gelip buraya takılmanın hiçbir anlamı yok. GeçmiÅŸte lise mezunları bir yükseköğretim kurumuna o yükseköğretim programının istediÄŸi puanı almak ÅŸartıyla girebiliyordu. Elektrik mühendisliÄŸinin gerektirdiÄŸi puan türü sayısal puansa, bu baÅŸarıyı elde ettikten sonra insanlara mani olmanın bir anlamı var mı?''     Mesleki teknik eÄŸitimin genel ortaöğretim içindeki oranının yüzde 34 olduÄŸunu ifade eden Çelik, 822 bin öğrencinin mesleki eÄŸitim gördüğünü belirtti. Çelik, ''Bunun yüzde 8'i imam hatiplerden oluÅŸuyor. Yani 62 bini imam hatip öğrencisi, yüzde 92'si baÅŸka. Ortaöğretimde öğrenci sayısının 3.5-4 milyon olduÄŸunu göz önünde bulundurursanız sadece 62 bini imam hatipli'' diye konuÅŸtu.     Çelik, uzun süredir artık yeni imam hatip okulları açılmadığını ifade ederek, ''öğrenci sayısının astronomik ÅŸekilde artacağı endiÅŸesinin doÄŸru olmadığını'' söyledi. Çelik, bu yıl öğrenci sayısında artış olduÄŸu yönündeki haberlerin hatırlatılması üzerine, ''Artış varsa bütün mesleki ve teknik eÄŸitimde var. Bu, katsayı meselesinin hallolacağı beklentisiyle olmuÅŸ bir ÅŸeydir'' dedi.      ''KANDIRMANIN GEREĞİ YOK''     ''Meslek yüksekokullarına sınavsız geçiÅŸ hakkı verildiÄŸi için meslek liselerinden mezun olanların engellenmediÄŸi'' yönünde açıklamalar bulunduÄŸunu kaydeden Çelik, ÅŸunları söyledi:     ''Birbirimizi kandırmanın anlamı yok. Meslek yüksekokullarının durumu ortada. Türkiye'de kağıt üzerinde 605 tane meslek yüksekokulu var, bunun 475 tanesi faaldir. Bu sene birçok meslek yüksekokulu öğrenci bulamadı çünkü müracaat olmadı. Meslek yüksekokullarının altyapısı, bazılarını tenzih ediyorum, öğretim kadrosu çok zayıftır. Öğretim elemanlarının büyük çoÄŸunluÄŸu doktoralı deÄŸildir.Meslek yüksekokullarının büyük çoÄŸunluÄŸu ilçelerdedir. Türkiye'de ara eleman yetiÅŸtirmek yerine aralıkta kalacak eleman yetiÅŸtiriyoruz. Meslek yüksekokulları öğrenciler tarafından artık mesleksizlik yüksekokulu gibi algılanıyor. Böyle olunca çok az tercih ediliyor. Onun için mesleki teknik eÄŸitimi ayaÄŸa kaldırmak, özendirmek, cazip hale getirmek mümkün deÄŸil.     Katsayı problemi kalkınca öğrenci şöyle düşünecek: Ben meslek okuluna giderim bir meslek sahibi olurum, eÄŸer gayret gösterirsem üniversiteye de girerim.      ''HER MEZUN HER BÖLÃœME GÄ°REMEYECEK''     Ãœniversite sınavında diÄŸer lise öğrencileri düzeyinde puan alan meslek okulu öğrencisi çok azdır. Yüz öğrenciden belki 2'si alıyor. Ama bu 2 kiÅŸi de olsa, 2 kiÅŸinin de önünü kapattığınız zaman, bu,  meslek okullarına yöneliÅŸi maalesef azaltıyor.''     Bakan Çelik, tasarı kanunlaÅŸtıktan sonra çıkarılacak yönetmelikle hangi tür mesleki lisenin hangi yükseköğretim programıyla iliÅŸkilendirileceÄŸi konusunda düzenleme yapılacağını bildirdi. Çelik, ''Bu, her meslek okulundan mezun olan öğrencinin bütün yükseköğretim programlarına girebileceÄŸi anlamına da gelmiyor. Bunu ÖSYM ve YÖK ile görüşerek yapacağız'' diye konuÅŸtu.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!