GeriGündem İkinci elde az tüketenler
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
    3
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

İkinci elde az tüketenler

İkinci elde az tüketenler
refid:6567554 ilişkili resim dosyası

Bütçelerine uygun dizel otomobil almak isteyenler için, bir depo yakıtla 1400-1500 kilometre yaptığı iddia edilen dizellerin ikinci el fiyatlar.

Akaryakıt fiyatlarının ağır vergiler yüzünden yüksek seyretmesi, tüketicileri 'dizelin de cimrisi olsun' diye tercihler yapmaya zorluyor. Fabrika verileri ve test sürüşlerine göre, piyasada HDİ, TDCİ, CDTİ, dCİ gibi motor seçenekleri ile sunulan dizeller içinde, en düşük ikinci el fiyata sahip olanı Citroen Saxo... Halen üretimi yapılmayan bu dizelin ikinci eldeki 2000-2002 modelleri 11 bin YTL ile 16 bin 500 YTL arasında el değiştiriyor.

1.5 motordan küçük dizeller içinde ikinci el fiyatı 40 bin YTL seviyelerini bulan ve hatta geçen Megane II ise bir depo benzinle şehirler arası yolda 1200-1300 kilometre gibi menzillere ulaşması ile dikkat çekiyor. Dizel motora sahip araçlar arasında, 1500 cc'den düşük silindirli modellerin 100 kilometredeki yakıt tümetimi şehir içinde 4.5-5 litre olurken, şehirler arası yolda 4 litrenin de altına düşebiliyor.

DİZELCİLERDEN ÖNERİLER

Düşük motorlu dizeller arasında, Peugeot 206 1.4 HDİ, Ford Fiesta 1.4 TDCİ, Opel Corsa 1.3 CDTİ, Nissan Micra 1.5 dCi, Fiat Pundo 1.3 multijet, Hyundai Accent Era CRDİ, Hyundai Getz CRDİ, Kia Cerato CRDİ, SEat İbiza TDİ, Toyota Corolla D-4D, Volkswagen Polo TDİ, Skoda Fabia TDİ, Citroen Xara HDİ gibi modeller 4-5.5 litre arasındaki yakıt tüketimleri ile dikkat çekiyor.

Otomobil sürücüleri, internetteki 'Dizel' konulu forumlarda ilginç ifadeler kullanıyor:

"Benim Citroen Saxo'm, 100 km'de 4.2 yiyor."

"Volkswagen Lupo da şehir içi ve uzun yolda az yakıyor."

"Hyundai Eccent Era 1.5 dizel 100 km'de 4 ve Getz 1.5 dizel 3.9 litre yakıyor.

"Seat İbiza 2006 modelini (1.4 TDİ 1 yıldır kullanıyorum. Tüketimi 100 km'de 3.8 lt. Üstelik bence performansı da çok iyi."

"C2 1.4 HDİ ,1 litre mazot ile 29 km gidiyor.

NASIL AZ YAKARSINIZ

Uzmanlar, tasarruflu sürüş için yapılması gerekenleri şöyle sıralıyor:

. Arabayı çalıştırırken gaza basmayın.

. Hareket ettikten hemen sonra ikinci vitese geçin.

. 3. ve 4. viteste hızlı gidin. Bu arada tüketim artar ama yol da alırsınız.

. Vites büyütmek için motorun bağırmasını beklemeyin.

. 15 saniyeden fazla süren beklemelerde motoru kapatın.

. Arabanıza üst bagajı takmayın. Bunlar tüketimi yüzde 50 artırır

. Arabaya fazladan yüklenen her 100 kilo yaklaşık 1 litre daha fazla yakıt tüketimi anlamına gelir.

. Sabah motor çalıştırıldıktan sonra, 30 saniye kadar ısıtılmalı.

. Araç düşük hızda hareket ettirilerek motorun ısınması sağlanmalı.

. Şehir içinde gereksiz hızlanma, gereksiz frenleme yakıt tüketimini artırır.

. Belirli hıza erişildiğinde yüksek viteste sabit hızla gidilmeli.

. Şehirlerarası yolda 90 kilometre hızın üstü yakıt tüketimini artırır.

. Araçtaki klima, elektrik cihazları mümkün olduğunca kullanılmamalı.

. Camların kapalı tutulması önemli ölçüde yakıt tasarrufu sağlar.

. Motor soğukken fazla yakıt tüketir.

. Aracın motoruna uygun yakıt kullanılmalı.

. Lastik havaları düzenli olarak kontrol edilmeli.

. Lastik hava basıncının az olması yakıt tüketimini artırır ve lastikleri aşındırır.

ÇOK TARTIŞILAN BİR KONU: YILDA 30 BİN KM'DEN AZ YOL KAT EDENLERİN DİZEL ALMASI MANTIKLI MI

OTOMOBİL uzmanlarının bile tartıştığı bir konu var. Bazı otomobil uzmanları, yılda 30-35 bin km yol yapmayanların dizel araç almasını 'pahalı bir yatırım' olarak niteliyor. İkinci el'de benzinli modeller, aynı markanın dizeline göre 5-10 bin YTL'ye varan miktarda ucuz alınabiliyor. Otomobil uzmanları, "Son dönemde motorin fiyatı, benzinden çok arttı. Bu olumsuz bir etken" diyor. Çukurova Üniversitesi Otomotiv Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Kadir Aydın ise "Yılda 30-35 bin kilometre yapanlara dizel araç öneriyoruz. Aynı silindir ve motor hacminde olup da yılda 10-15 bin kilometre yapanlar için benzinli araçlar avantajlı" dedi. Pompa ve enjektör arızaları normal dizel araçlarda 1000 YTL, lüks olanlarında 5-6 bin YTL’ye kadar çıkarken, benzinli araçlarda ise bu rakamın 300 YTL civarında.

İKİNCİ EL DEĞERİ YÜKSEK

Bazı otomobil uzmanları ise dizellerin avantajını anlatırken, "Dizellerin tork'u (çevirme gücü) benzinliye göre fazla. Örneğin, 1.3 multijetle 1.4 benzinli motoru karşılaştırırsak, iki araç da 30 km hızda ve 3. viteste giderken aynı anda gaza yüklenirse multijet, benzinliden ataktır. Ayrıca, dizellerin ikinci el değeri daha yüksektir" diye konuşuyor. İkinci el'de 2006 model 1.3 motorlu ve 75 beygir gücündeki benzinli Opel Corsa 1.2 Twinport Essentia 18 bin 500 YTL'ye satılırken; 2006 model, 80 beygir gücündeki benzinli Corsa 1.2 Silverline Sport 25 bin YTL'den alıcı bekliyor. 2006 model, 1.3 motora sahip 70 BG'lik dizel Corsa CDTİ'ler de 24-27 bin YTL arasında.

ALIRKEN VERGİSİNİ ÖĞRENİN

DİZEL otomobillerin çoğu, 1.6 litrenin üzerinde motora sahip... Bu nedenle, Türk vergi sistemi yüzünden yüksek vergi ödemek zorunda kalabilirsiniz. Otomobil almadan önce bu noktaya da dikkat etmeniz gerekiyor.

Yeni teknolojiye sahip dizel motorlu otomobillerin görünümü benzinli otomobillere çok benziyor. Bu yüzden, benzincide pompacılar otomobilinizi ‘kurşunsuz benzin yakıyor’ gibi algılayabilir. Depoya yanlışlıkla benzin konulması olaylarıyla çok sık karşılaşılıyor. Deponuza yanlışlıkla benzin konulursa, motoru çalıştırmadan önce konulan benzini depodan çıkartmanız gerektiğini unutmayın.

Otomobilinizin motoru soğukken, kontağı yarım çevirerek uyarı ışıkların sönmesini bekleyin. Gerekli sistemler ısındığında ışıklar söner ve motor soğuk olmasına rağmen tek seferde çalışır. Motor soğukken ısınmasını bekleyin. Kalkış esnasında soğuk motor, konforu bozacak şekilde sarsıntılı olacaktır.

HANGİ MARKANIN DİZEL MOTORLUSU KAÇ YTL'DEN SATILIYOR

DİZEL kullanıcılarının en çok önerdiği düşük motorlu dizel araçlar içinde, Citroen C2'nin ikinci elde oluşan değeri, 17 bin YTL ila 23 bin YTL arasında. Örneğin, 2006 model C2 1.4 HDİ, 4 bin 500 kilometrede ve 23 bin YTL'den satılırken, 45 bin kilometrede ve 2005 model C2 için ise 20 bin YTL isteniyor. 92 bin kilometredeki, 2005 model C2'ye de 17 bin YTL fiyat biçiliyor.

Citroen'in üretimini yapmadığı dizellerden Saxo, 11 bin YTL ile 16 .in 500 YTL aralığında el değiştiriyor. Citroen Xsara HDİ için de 18-23 bin YTL aralığında ikinci el fiyatı oluşuyor.

Citroen'in C3 modelinin düşük motorlu dizellerine de ikinci elde istenen fiyatlar 15 bin 500 YTL ile 25 bin YTL arasında değişiyor. Renault'un Clio ve Megane modellerinin ikinci elde oluşan fiyatları da 12 bin YTL ile 40 bin YTL arasında. Renault teknolojisi ile üretilen Dacia Logan dizeller ise ikinci elde 18-22 bin YTL aralığında satılmayı bekliyor.

Bu arada Seat İbiza ve Cordoba'lar ise 19 bin 500 YTL ile 30 bin YTL aralığında alıcı bekliyor.

Ford Fiesta'lar, 17 bin 500 ile 29 bin YTL arasında yeni sahiplerini bekliyor.

Hyundai'nin dizelleri 14 bin YTL ile 28 bin 500 YTL arasında satılıyor. Toyota Corolla'nın 1500 cc'nin altındaki silindir hacmine sahip modellerinden Corolla'nın 1.4 D 4D Sol HB'si, 2007 model ve 35 bin YTL fiyatla satılıyor. Smart Forfour 1.5 CDİ'nin 2005 modeli, 14 bin 400 Euro fiyatla satışa sunuluyor. Skoda Fabia'lar 18 bin-20 bin 500, Peugeot'lar ise 13 bin 500-29 bin YTL arasından satılıyor.

 

Haber Yorumlarını Göster
Haber Yorumlarını Gizle