Hükümet Annan Planı'nın olumlu yanını açıkladı

Güncelleme Tarihi:

Hükümet Annan Planının olumlu yanını açıkladı
OluÅŸturulma Tarihi: Nisan 05, 2004 00:00

Bakanlar Kurulu toplantısında, "Annan Planı'nın Türk tarafı için olumlu unsurları" baÅŸlıklı bir metin ele alındı. ADALET BAKANI ÇİÇEK: KIBRIS'TA KARARI HALKLAR VERECEKAdalet Bakanı ve Hükümet Sözcüsü Cemil Çiçek, Kıbrıs sorunuyla ilgili takvimin iÅŸlediÄŸini ifade ederek, ''Sonuçta kararı verecek olan Ada'da yaÅŸayan Kıbrıslı soydaÅŸlarımız, kardeÅŸlerimiz ile Rum tarafıdır. Onların vereceÄŸi karara göre de Kıbrıs meselesi ÅŸekil alacaktır. Ãœmit ederiz ki, iki tarafın da hayrına bir sonuç orada çıkmış olsun'' dedi.  Çiçek, Bakanlar Kurulu toplantısının ardından yaptığı açıklamada, yarın BaÅŸbakan Recep Tayyip ErdoÄŸan ile BaÅŸbakan Yardımcısı ve DışiÅŸleri Bakanı Abdullah Gül'ün, AKP Grubu'na ve TBMM'ye Kıbrıs ile ilgili kapsamlı bir açıklama yapacağını bildirdi.  KIBRIS'IN GERÇEKLERÄ° Bakanlar Kurulu'nun bugünkü toplantısında, Kıbrıs konusunun ele alındığını ifade eden Bakan Çiçek, bu yüzden açıklamasını kısa tutacağını bildirdi. Toplantıda, ''Ada'nın gerçeklerinin'' konuÅŸulduÄŸunu belirten Çiçek, şöyle konuÅŸtu:  ''Ve bugün gelinen nokta itibariyle Ada'da adil ve kalıcı bir barışın tesisinin nasıl olabileceÄŸiyle ilgili daha önce kamuoyuna yaptığımız açıklamalar ve son ortaya çıkan metni deÄŸerlendirdik.  Ä°sviçre'de yapılan müzakerelerle ilgili Sayın Gül, Bakanlar Kurulu üyelerine kapsamlı açıklamalar yapmıştır. Esasen, orada yapılan müzakereler ortak bir metin olarak da zaten ortaya çıkmıştır. Bu metinde bizlere dağıtıldı ve inceledik, görüşlerimizi dile getirdik.  Tabiatıyla, Türk tarafı Kıbrıs meselesine, her zaman milli bir mesele olarak bakmıştır. Adil ve kalıcı bir barışın tesisine bu açıdan yaklaÅŸmaya çalıştık. Orada müzakereler sürdürülürken, devletin ilgili birimleri ve onların temsilcilerinin içinde bulunduÄŸu heyet üyeleri ile birlikte ve herÅŸeyden evvel KKTC yetkilileri ile birlikte bu müzakereler sürdürülmüştür. Bugün gelinen noktaya da böyle gelinmiÅŸtir. Neticede bir takvim de iÅŸlemektedir. Sonuçta kararı verecek olan Ada'da yaÅŸayan Kıbrıslı soydaÅŸlarımız, kardeÅŸlerimiz ile Rum tarafıdır. Onların vereceÄŸi karara göre de Kıbrıs meselesi ÅŸekil alacaktır. Ãœmit ederiz ki, iki tarafın da hayrına bir sonuç orada çıkmış olsun. Bizim bu saat itibariyle temennimiz budur.''TÃœRK HÃœKÃœMETÄ°-DENKTAÅž GÄ°BÄ° BÄ°R Ä°KÄ°LEMÄ°N İÇERÄ°SÄ°NE GÄ°RMEYELÄ°M''  Çiçek, Bakanlar Kurulu toplantısının gündemine iliÅŸkin yaptığı açıklamanın ardından, gazetecilerin sorularını yanıtladı. Çiçek, Kıbrıs'ta yapılacak referandum sonucunun TBMM'ye getirileceÄŸine iliÅŸkin BM'ye verilecek taahhüt konusunda, ''Meclis'e gelmesine gerek yok. Hükümet adına bir arkadaşımızın imzalamasının da yeterli olacağı kanaatindeyiz'' dedi.  KKTC CumhurbaÅŸkanı Rauf DenktaÅŸ ile bir görüşmenin olup olmayacağının sorulması üzerine Çiçek, şöyle konuÅŸtu:  ''Her defasında (tahterevallinin bir tarafında Türk Hükümeti, diÄŸer tarafında DenktaÅŸ) gibi bir ikilemin içerisine hiç girmeyelim, o zaman Türkiye'nin aleyhine, oradaki soydaÅŸlarımızın aleyhine bir yanlışı yapmış oluruz. Bizim de aradığımız orada adil ve kalıcı bir barıştır. Oradaki soydaÅŸlarımız ve Türkiye'nin haklarını korumaktır. Kimse, bu noktada karşı karşıya getirme durumunda olmamalıdır."Adalet Bakanı ve Hükümet Sözcüsü Cemil Çiçek'in açıklamalarının ardından gazetecilere de dağıtılan ve 7 sayfadan oluÅŸan metnin devamı aynen şöyle:      ''GÃœVENLÄ°K VE GARANTÄ°LER"          1. Kıbrıs'ın tümünün veya bir parçasının bir baÅŸka ülke ile birleÅŸemeyeceÄŸi (Enosis yasağı),     2. 1960 Garanti ve Ä°ttifak AnlaÅŸmaları'nın yeni düzene de uygulanmak üzere geçerli olacağı,      3. 1960 Garanti AnlaÅŸması'nın, sadece BirleÅŸik Kıbrıs Cumhuriyeti'nin deÄŸil, aynı zamanda Kurucu Devletlerin de toprak bütünlüğünü (territorial integrity) güvenliÄŸini ve anayasal düzenlerini garanti etmesi,     4. Ada'daki Türk askeri varlığının 2011 yılına kadar 6000 asker, 2018 yılına veya daha erken gerçekleÅŸirse Türkiye'nin AB üyeliÄŸine kadar 3000 asker düzeyinde kalması; ve herhal ve karda Türk askeri varlığının, Türkiye gözden geçirme aÅŸamalarında tamamen kaldırılmasına rızasını vermediÄŸi müddetçe, Ä°ttifak AnlaÅŸması seviyesinde (650) Ada'da kalmaya devam etmesi,     5. Ada'da konuÅŸlanacak BM Barış Gücü'nün Ada'daki görev süresinin ancak Kurucu Devletlerin rızasıyla sona erebileceÄŸi,     6. Kurucu AnlaÅŸma'nın uygulanmasını izleyecek olan komitede (Monitoring Committee) Garantör Ãœlkelerin temsilcilerinin de bulunması,     7. Kurucu Devletlerin, yekdiÄŸeri ve Garantör ülkelere karşı ÅŸiddeti ve ÅŸiddete teÅŸviÄŸi önleme yükümlülüğü altına girmeleri          8. Kıbrıs'ın topraklarını uluslararası askeri operasyonlara iki Kurucu Devletin ortak rızası olmaksızın tahsis edemeyeceÄŸi; ayrıca Türkiye AB Ãœyesi olana kadar Türkiye ve Yunanistan'ın da rızalarının aranacağı,     9. Güvenlikle ilgili hükümlerin 1959-60 Garanti ve Ä°ttifak AnlaÅŸmaları hükümlerine halel getirmeyeceÄŸi,     10. Rum tarafına devredilecek ve esasen AnlaÅŸma yürürlüğe girdiÄŸi tarihte hukuken Rum devletinin sayılacak toprakların geçici bir süreyle Türk devletinin yönetiminde kalması,      TÃœRKÄ°YE'NÄ°N ROLÃœ          1. Türkiye ve Yunanistan ile özel iliÅŸkilerin devam edeceÄŸi, Kıbrıs BirleÅŸik Cumhuriyeti'nin bu iki ülkeye en ziyade müsadeye mazhar ülke statüsü bahÅŸedeceÄŸi,     2. Tarafların Türkiye ile Yunanistan arasındaki dengeye saygı gösterecekleri,     3. Yeni Kıbrıs'ın, Türkiye'nin AB'ye katılımını destekleyeceÄŸi (shall support),     4. Kurucu AnlaÅŸmanın yürürlüğe girebilmesi için sadece referandumlarda onaylanmasının deÄŸil, aynı zamanda garantör ülkelerce yeni düzene dair antlaÅŸmanın imzalanmasının da gerekeceÄŸi,      ORTAKLIÄžIN YENÄ°LİĞİ VE ULUSLARARASI GÃœVENCELER          1. AnlaÅŸma ile Kıbrıs'ta yeni bir düzenin (a new state of affairs) kurulacağı,     2. Tarafların ortaklıklarını yenilemeye karar verdiklerini ilan etmeleri,     3. BirleÅŸik Kıbrıs Cumhuriyeti'nin (BKC) yeni marşının olması,     4. BKC'nin yeni bir bayrağının olması,     5. Kurucu AnlaÅŸmanın BM Güvenlik Konseyi tarafından onaylanacak olması,     6. Kıbrıs'ın BM üyeliÄŸinin Ada'da kurulacak yeni düzen çerçevesinde olacağı ve bu kapsamda, BM'de yeni BKC bayrağının göndere çekileceÄŸi,     7. Avrupa Konseyi'nin Kurucu AnlaÅŸmayı onaylayacağı,     8. AB'nin de Kurucu AnlaÅŸmayı onaylayacağı, kendisini çözümün parametrelerine uyarlayacağı,     9. EÅŸ-BaÅŸkanların AB'den çözümün parametrelerini AB'nin Birinci Hukukunun parçası haline getirmesini isteyecek olmaları,     10. EÅŸ-BaÅŸkanların ayrıca, Avrupa Ä°nsan Hakları Mahkemesi'ni mülkiyete iliÅŸkin yasal baÅŸvuruların muhatabının bundan böyle BirleÅŸik Kıbrıs Cumhuriyeti olacağı hususunda bilgilendirmeleri ve Mahkeme'den, önünde bulunan mülke dair davaların düşürülmesini isteyecek olmaları,     11. Ä°ki Kurucu devletten temsilcilerin (4 Rum+2 Türk) Avrupa Parlamentosunda görev almaları,     12. AB Konseyi toplantılarında yeni Kıbrıs'ı, Konsey BaÅŸkanı ve BaÅŸkan Yardımcısının birlikte temsil etmeleri,     13. Türkçenin, personel ve teknik ihtiyaçların karşılanmasını takiben, AB'nin resmi ve çalışma dillerinden biri olacağı,      DiÄžER HUSUSLAR          1. GeçmiÅŸteki acı tecrübelerin tekrarlanmayacağının taraflarca ilanı,     2. Yeni Kurucu AnlaÅŸmanın yürürlüğe girmesinden önce tarafların yapmış oldukları tüm yasama, yürütme ve adli iÅŸlemlerin, Kurucu AnlaÅŸma ile ters düşmemek kaydıyla geçerli olacağı,     3. AnlaÅŸma yürürlüğe girdiÄŸi anda, geçiÅŸ dönemi boyunca, Kurucu Devlet yasama, yürütme ve yargı organlarının da iÅŸler durumda olmaları,     4. Türkiye'den Ada'ya zaman içinde göç edenlerden 45.000'inin vatandaÅŸlık kazanarak Ada'da kalmaya devam edebilmeleri,     5. Mülkiyet iddialarının bireyler arasında bir iÅŸlem olmaktan çıkarılması ve her iki Kurucu Devletten eÅŸit sayıda temsilcinin yer alacağı bir Mülkiyet Kurulu tarafından ele alınacak olması,     6. 1964 yılından bu yana yapılan dış borçlanmaların geri ödemelerinin, borçtan yararlanmış olan Kurucu Devlet tarafından yapılacağı,     7. Kurucu AnlaÅŸmanın yürürlüğe girmesinden sonraki ilk yıllarda federal ekonomik politikanın iki Kurucu Devlet ekonomilerinin uyumlaÅŸtırılmasına öncelik vereceÄŸi,     8. AB'nin Kıbrıs Türk Devletinin AB müktesabatı ile uyumlaÅŸtırılması kapsamında mali yardımda bulunacak olması,     9. Rum tarafına devredilecek toprakların etkilenecek sakinleri için, alternatif ikamet ve yaÅŸam (livelihood) imkanı hazırlanması, mali durumu kötü olanların yer deÄŸiÅŸtirmesi için tanınan sürenin uzatımı gibi özel düzenlemelerin öngörülmüş olması, 2005 federal bütçesine bunun için tahsisat konması,     10. Bu topraklarda en az 5 yıl süreyle oturmuÅŸ ve Kıbrıs vatandaÅŸlığı bulunmayanların kendi ülkelerine dönüşleri için mali teÅŸvik verilmesi,     11. Rum tarafına toprak devrinin 3,5 yıllık bir döneme yayılmış olması,      12. Mülk iadesinin, halen boÅŸ olanlar için 3, dolu olanlar için ise 5 yıldan önce baÅŸlamayacağı,     13. Mülkün kullanılmamasından kaynaklanan (loss of use) tazminat taleplerinin, talebi yapanın vatandaşı olduÄŸu Kurucu Devlete yöneltileceÄŸi.''Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!