Hain cezasını buldu

Güncelleme Tarihi:

Hain cezasını buldu
Oluşturulma Tarihi: Ekim 30, 1998 00:00

Haberin Devamı

Cumhuriyet'in 75. yıldönümü kutlamalarına PKK gölgesi düştü. THY Adana-Ankara seferini yapan ‘Ayvalık’ isimli yolcu uçağı tabancalı ve el bombalı bir hava korsanı tarafından kaçırıldı. Mürsel Peker adlı terörist Özel Tim’in yaptığı operasyon sonucu ölü ele geçirildi, yolcular kurtarıldı.

Köşeye sıkışan PKK, Cumhuriyet'in 75. yıldönümü kutlamalarına gölge düşürmeye çalıştı. THY Adana-Ankara seferini yapan TK 487 sayılı Boing-737 tipi ‘Ayvalık’ isimli yolcu uçağı 8 numaralı koltukta oturan Mürsel Peker adlı PKK'lı terörist tarafından kaçırıldı. Terörist uçağın kaçırılmasından tam 7 saat 30 dakika sonra düzenlenen operasyonla ölü elegeçirildi. Yolculardan ölen ya da yaralanan olmadı.

20.50'DE KAÇIRILDI

THY'nin Adana-Ankara seferini yapan TC-JDF kuyruk tescilli Boeing 737-400 tipi Ayvalık isimli yolcu uçağı, biri bebek 34 yolcusuyla Adana'dan 19.53'te havalandıktan sonra saat 20.50'de kuleye kaçırıldığı sinyalini verdi. Uçağın kaçırıldığı anlamına gelen bu alarm pilotlarla yapılan şifreli görüşme sonrasında teyit edildi.

8 numaralı koltukta oturan Mürsel Peker adlı hava korsanı uçağı kaçırdıktan kısa bir süre sonra, kokpitin önünde yolculara dönerek Kürdistan ve örgüt propagandası yaptı. Bir bildiriyi okumak isteyen korsana hosteslerden biri engel oldu. Bu girişime sinirlenen korsan, silahını yolculara göstererek, ‘‘Bu elimdeki gerçek silah. Denemek isteyen var mı?’’ dedi. Kuleyle bir kez konuşan pilot korsanın elinde bir el bombası bulunduğunu bildirdi. Hava korsanı uçağı Lozan'a götürmek istedi. Uçağın pilotları ‘‘Sofya'ya inelim yakıt almamız gerek’’ diyerek uçağı Ankara'ya yönelttiler.

SOFYA DİYE, ANKARA'YA İNDİLER

Uçak 1.5 saat Ankara üzerinde tur atarken Esenboğa Havalimanı'nında yoğun bir hazırlık başladı. Önce iniş kalkışlara kapatılan havaalanının ışıkları söndürüldü. Uçaktan bakıldığında hangi havalimanı olduğunun anlaşılmaması için Esenboğa yazısı karartıldı. Uçak 22.10'da Esenboğa’ya tekerlek koydu. Pilotun Ankara üzerinde dönerek korsana Sofya'ya gittiği izlenimini verdiği ayrıca havaalanında özel timlerin önlem almasına olanak sağladığı belirtildi. Olay boyunca terörist Bulgaristan'da olduğunu sandı.

Uçağın Kaptan Pilotu Hayri Kırıtoğlu ve ikinci pilot Özgür Ünekkar'ın görev yaptığı uçakta ayrıca kabin amiri İnci Denizakşit, hostesler Ahu Özen, Şebnem Gürpay ve Zeycan Çevik bu süre içinde yolcuların paniğe kapılmaması için çaba sarfettiler.

OPERASYON ANI 04.35

Saatler sabahın 04.35'ini gösterdiğinde Peker, uzun pazarlıklar sonucu ikisi çocuk 7 yolcuyu serbest bıraktı. Bu sırada uçağın kapılarının açılmasından yararlanan özel operasyon timleri arka kapıdan kabine sızdılar. Yolcularla yer değiştiren timler kokpitin önündeki Peker'i hedef aldılar. Terörist bu sırada kuleyle konuşturularak dikkati dağıtıldı. Bir kaç saniye içinde tim üyeleri Peker'e ateş açtılar. 4 kurşun yiyen korsan cansız yere serildi. Bu sırada telsizle konuşan kaptan pilot ‘‘Tamam bitti. Tebrikler. Geçmiş olsun diyorum. Gerçekten çok koordineli bir operasyondu. Teşekkürler’’ diyerek operasyonun sonucunu duyurdu. Operasyondan hemen sonra yolcular uçaktan tahliye edildi. Peker'in silahında 5 mermi bulundu, biri namluya sürülmüş haldeydi. Peker'in savunma tipi el bombası taşıdığı belirtildi. Ulaştırma Bakanı Arif Ahmet Denizolgun, ‘‘Kazasız belasız atlatıldı. Hiçbir vatandaşımızın burnu bile kanamadı. Terörist imha edildi. Hepinize geçmiş olsun’’ dedi.

En uzun gece

Kaçırılan ‘‘Ayvalık’’ uçağının içindeki yolcuların pencereden bakışları, uzun ve gergin bekleyişin tüm manzarasını sergiliyordu. Yolcuların yüzlerinde geçen zorlu saatlerin izleri ve kaygı vardı. Esenboğa'nın en uzak köşesi olan C Pistinin ucunda bekleyen uçak sadece borda ışıklarıyla aydınlanıyordu. Muhabirimiz Nurettin Kurt, bu fotoğrafı çektikten sonra uçağa daha da yaklaşarak hava korsanını görüntüledi. Ancak tüm gazetecileri atlatan arkadaşımız bir süre gözaltına alındı.

Manyetik kapı bozuk mu?

Bu yıl içinde iki kez uçak kaçırılmaya sahne olan Adana Şakirpaşa Havalimanı'nın güvenlik önlemleri ciddi şekilde tartışılmaya başlandı. 'Ayvalık' uçağını kaçıran hava korsanlarının el bombasını ve silahı, metal dedektöründen nasıl geçirdiği merak konusu olurken, yolcu yakınları da bu duruma isyan etti.

Sabıkalı havalimanı

Türk Hava Yolları'nın dün akşam Adana- Ankara seferini yapan 'Ayvalık' uçağının kaçırılması, tüm dikkatleri sabıkalı Şakirpaşa Havalimanı'na çevirdi. Tadilatta olduğu için güvenlik sistemlerinin tam olarak çalışmadığı iddia edilen havalimanından, 24 Şubat 1998 günü Ankara seferini yapmak üzere havalanan THY'nin 'Gaziantep' uçağı kaçırılmıştı. Olaydan sonra yolcu yakınları Havalanı yetkilileriyle tartışarak ‘‘Bu ne biçim güvenlik. Yakınlarımıza bir şey olsa hesabını nasıl vereceksiniz. Adam bombayla elini kolunu sallayarak uçağa biniyor’’ dediler.

TABANCALI KADIN GÖZALTINDA

Adana Şakirpaşa Havalimanı'na bu sabaha karşı Almanya'ya gitmek üzere gelen 50 yaşındaki Fatma Dağlı adlı kadının çantasında, Smith Wesson tipi oyuncak tabanca bulundu. Saat 05.50'de kalkan THY uçağıyla İstanbul'a oradan da Almanya'ya gidecek olan Dağlı, 'Ayvalık' uçağının kaçırılmasından sonra sıklaştırılan güvenlik engeline takıldı. Çantasında oyuncak silah bulunduğu için gözaltına alınan Fatma Dağlı ifadesinde, ‘‘Oyuncak tabancayı Almanya'daki yeğenime götürüyordum’’ dedi. Fatma Dağlı'yı havalimanına getiren eniştesi Ali Aydın da gözaltına alındı.

BİR YIL İÇİNDE İKİNCİ OLAY

Psikolojik sorunları olan Mehmet Dağ adlı hava korsanı, 24 Şubat 1998 tarihinde, kızına ait oyuncak pandanın bomba olduğunu söyleyerek THY'nin Adana- Ankara seferini yapan RJ 100 'Gaziantep' uçağını, Şakirpaşa Havalimanı'ndan havalandıktan kısa süre sonra kaçırmıştı. Hava korsanının Tahran'a götürmek istediği uçağı pilotlar yakıt ikmali bahanesiyle Diyarbakır Havalimanı'na indirdi. Hava korsanı 66 yolcu ve mürettabatı 5 saat rehin tuttuktan sonra teslim olmuştu.

Yolcu yakınlarının gergin bekleyişi

Yolcu yakınları uçağın kaçırıldığını duyar duymaz Şakirpaşa Havaalanı’na akın etti. Saatlerce endişe içinde bekleyenler, yolcuların operasyon sonucu sağ salim kurtarıldığını öğrenince rahat nefes aldılar.

Esenboğa’dan notlar

Hürriyet endişeyi nasıl görüntüledi

KAÇIRILAN uçağın yanına kadar ulaşan Hürriyet muhabirleri ilk izlenimlerini cep telefonuyla aynen şöyle aktardılar:

‘‘Korsan pilot kabininde ayakta duruyor ve sürekli pilotla konuşuyor. Yolcu pencerelerinin çoğu kapalı. Gecenin içinde kıpırtısız duran 737 tam anlamıyla bir hayalet uçak görünümünde...’’

Ve kısık sesle süren telefon kouşması şöyle devam ediyor:

‘‘Heryer zifiri karanlık, gözgözü görmüyor, rüzgarın sesi dışında çıt yok...’’

GÜVENLİK BARAJI

Havaalında A, B ve C terminallerinin giriş kapıları güvenlik kontrollerinden itibaren kapalı. Her kapıda çok sayıda güvenlik görevlisi var, kuş uçurtmuyorlar ve içeri giren Hürriyet muhabirleri dışında bir tek gazeteci yok.

Bu arada, Esenboğa Havalimanı'nın tüm birimlerinin çalışanlarına dışarıya çıkış yasağı konuldu. Ayrıca, çalışanlar bütün ışıklarını kapattı.

BAKAN KULEDE

Askeri İstihbarat yetkililerinin uçak kaçırıldıktan sonra Esenboğa Havalimanı Kulesi'ne bir dosya götürdükleri öğrenildi. Bu arada Ulaştırma Bakanı Ahmet Denizolgun başta olmak üzere, kriz masasını oluşturan tüm yetkililer Kule'ye çıkarak yerinde bilgi aldı.

Yolcular: Bizce kahraman hostes

Oğuz Özkılıç: ‘‘Bence operasyonun kahramanı hostes Ahu Özen Hanım'dır. Timi arka kapıdan teröriste hiç çaktırmadan uçağın içine soktu. Hepimize sakin olmamızı söyledi. Ahu Hanım bir iki ve üç deyince tim hemen teröriste ateş etti. ’’

Muammer Gökkaya: ‘‘Terörist, uçağı kaçırdıktan sonra bizimle derdi olmadığını, sorununun TC Devleti ile olduğunu söyledi. Susadığı zaman suyu önce hostese kontrol ettirdi. Benim için operasyonun kahramanı Ahu hostestir.’’

Fuat Tosyalı: ‘‘Korsan telefon istedi yolculardan. Hostesler yok dememizi istedi. Herhangi bir arama durumuna karşı telefonlarımızı kapatmak zorunda kaldık. Oldukça fazla ateş açıldı. İlk önce iki üç güvenlik görevlisi girdi sonra özel tim doldu içerisi. Birkaç saniye içinde operasyon bitti.’’

Dr. Bayram Bukan: ‘‘Özel timciler arka kapıyı dışarıdan açarak girdiler. Önce bayanları dışarıya çıkararak onlarla yer değiştirmek suretiyle koltuklara oturdular. Operasyon başlayacağı anda bir iki üç dendi tüm yolcular yattı. Terörist karşılık veremedi.’’

Erkan Yatsıman: ‘‘Korsan kokpitin kapısında vuruldu. Arka kapı açıldı biz tuvalete girer gibi yaptık. Güvenlik görevlileri girdi. Korsan yorgundu dikkati dağılınca operasyon yapıldı. Korsan uçak kalktıktan sonra 15 dakika sonra tuvalete girdi. sonra kokpite gitti. Silahını tuvalete gizledi sanırım.’’

Biri bebek 34 yolcu

UÇAKTA, biri bebek 34 yolcunun yanısıra 6 mürettebat bulunuyordu. Uçaktaki yolcuların isimleri şöyle: Cemal Ağustos, Yakup Arslan, Bayram Bukan, Zehra Çelik, Egemen Çelik (8 yaşında) Seren Çelik (4.5 aylık), Sevim Arıkan, Dursun Beşikçi, Oğuz Demirkılıç, Mahmut Eksili, Ferat Erol, Ali Erol, A. Gökkaya, G.Gökkaya, Nevzat Gurdil, Murat Demirören, Alibinat Kalmaz, Barış Karaca, Sevginer Kılıçlı, Esin Koç, Barış Karababa, M.Peker, Gülten Sahici, Arfiye Şen, Aysel Şennoyan, Galip Şimşek, Erkan Yastıman, Tahsin Yıldırım, Osman Yüksel, Mustafa Yüksel, Rahim Yurdakul, Filiz Yuvarlak, Ayşe Zenciroğlu, Fuat Tosyalı.

Yanıt bekleyen sorular

BU yıl içinde iki kez uçak kaçırılmaya sahne olan Adana Şakirpaşa Havalimanı'nın güvenlik önlemleri ciddi şekilde tartışılmaya başlandı. Yetkililer, şu 7 soruya yanıt arıyor:

Şakirpaşa Havalimanı'nda niçin yeterli güvenlik önlemi alınamıyor?

Hava korsanı silahı hangi yöntemle uçağa soktu?

Bagajın geçirildiği X- Ray sistemi çalışıyor mu?

Yolcuların geçtiği manyetik kapı çalışıyor mu?

Güvenlik görevlileri üst aramasında gerekli hassasiyeti gösterdi mi?

Hava korsanı tüm güvenlik kademelerini atlatıp başka bir yerden mi uçağa girdi?

Hava korsanıyla işbirliği yapan personel var mı?



Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!