Güverte

Güncelleme Tarihi:

Güverte
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 24, 1999 00:00

Haberin Devamı

Kıyıdan ufka ‘Sivil Güvenlik’

Sahil Güvenlik'in isim babası emekli Amiral Vural Atalay'ın başkanlığını yaptığı Denizciler Dayanışma Derneği, Gönüllü Deniz Kurtarma Örgütü'yle kıyılarımızda azgın dalgalara ve deniz kazalarına karşı sivil bir güvenlik ağı kurmaya çalışıyor. Özellikle de 'Deniz suyu ile temizlenmişleri' göreve çağırıyor.

O ne? Tıkır tıkır çalışan motorunuz durmuş ve bir sessizlik oldu. Kısa süreli bir araştırmadan sonra yakıtınızın bittiğini anladınız. Bu olay karada başınıza gelse okkalı bir küfür sallayıp elinizde bir bidon, ya bir taksiyle ya da yayan olarak bir benzincinin yolunu tutarsınız.

Ancak bu başınıza denizde gelirse durumunuz hiç de okkalı bir küfürle geçiştirilecek kadar sıradan değildir. Bir de sert hava ve gecenin kör karanlığını da eklersek size bildiğiniz tüm duaları okumaktan başka tavsiyemiz olamaz. Tavsiye; çünkü böyle bir durumda yardım isteyebileceğiniz bir kurum ya da kuruluş yok. Çünkü zamanın hızla işlediği bir kurtarma operasyonunda bürokratik engelleri aşmak, varolan kurumların yapıları ve olanakları gerçekçi olarak düşünüldüğünde imkansızdır. Kaldı ki Sahil Güvenlik Komutanlığı'nın temel görevi karasularındaki kaçakçılık ve düzeni korumaktır. Kıyı Eminyeti ve Gemi Kurtarma İşletmesi'nin de hizmet verdiği en küçük tekne 300 tondan başlamaktadır. Yani böyle basit bir aksilik yüzünden giderek büyüyen dalgalarla boğuşup hayatınızdan olma ihtimaliniz oldukça yüksektir.

8 bin km uzunluğundaki kıyı sularımızda giderek artan tekne yoğunluğunu bizden bir yüzyıl önce yaşayan ülkeler bu hizmeti asıl işi sahil emniyeti olan resmi kurumlardan almış ve gönüllü sivil bir yapıya çevirmiş. Bu amaçla ülkemizde de bir araya gelmiş bir sivil kurum var: Denizciler Dayanışma Derneği Gönüllü Deniz Kurtarma Örgütü. Sloganları: Kıyıdan ufka kadar emniyet!

1000 kişiyi aşan ve üyeleri genelde asker kökenli olan ama aralarında deniz konusunda bilgili işadamlarının da bulunduğu bu derneğin başkanı yıllarını denizlere vermiş emekli amiral Vural Atalay.

Derneğin yüzde sekseninin emekli ve donanmadan ayrılmış subaylardan oluşmasına rağmen sivil bir yapıda hizmet vermesini birinci şart olarak gören Vural Atalay ‘‘Denizle ilgili hevesimizi çocuklarımıza aşılamışız. Fakat onlar emniyetteler mi, güvenlikleri var mı? diye düşünmemek için yurt dışında bu konuda yapılan çalışmaları, kullanılan teknikleri araştırıp kolları sıvadık’’ diyor. Bu girişimin neden sivil olması gerektiğini açıklıyor. ‘‘Siz askerinizin hayatını savaş anı dışında riske atamazsınız, bu konuda riske girmeye gönüllü uzman kişiler olmak zorunda. Ayrıca bürokratik engellerle uğraşacak zamanınız da yoktur,’’ diyor.

Pilot nokta olarak trafiğin en yoğun olduğu İstanbul'u seçen derneğin hizmeti şu an için yok derecede az. Ancak pilot bölge olarak seçilen Fenerbahçe - Adalar - Çekmece bölgesinde istasyonlar kurulduktan sonra İngiliz sivil toplum örgütlerinden yenileme projesiyle ellerinden çıkaracakları iki kurtarma botu bu sularda hizmete girecek. Bunun bir başlangıç olduğunu söyleyen Atalay, ‘‘Eğer AB'ye girersek sivil örgütlerin baskısıyla kanunlaşmış ve uymamız gereken kendi sularımız için emniyet yaptırımları var. Hemen çalışmalara başlamalıyız. Aksi taktirde ilerde büyük tazminatlar ödemek durumunda kalacağız’’ diyor.

Denizciler Dayanışma Derneği'nin 'Ulusal Hizmet' olarak algılanması gerektiğini söyleyen Başkan Atalay, denizle ilgili uzman ve gönül vermiş kişileri derneğin çatısı altında toplanmaya ve çocuklarımıza denizi sevdirirken onlara daha güvenli kıyılarda seyirler yapabilmeleri için tüm kıyılarımıza yayılmış bir ağı oluşturmaya çağırıyor.

Hizmet sahasını can kurtarmadan sportif faaliyetlere ve eşlik etmeye kadar geniş tutan derneğin diğer amaçları bu konuda eğitim ve bilimsel verilerin istatistiğini tutmak.

Bu konuda her türlü öneriye ve yardıma açık olan derneğin telefonu: 0212 254 31 50'den 1900-1902. Faksı: 0212 255 06 52

Dünyadaki örnekler

Gönüllülerden oluşan denizdeki sivil hareket dünyada çok gelişmiş durumda. İngiltere'deki kuruluş RNLI (Kraliyet Milli Cankurtarma Ensitüsü) 'nün kıyı istasyonları 219'a, Fransa'nın 255 adete ulaşmışken Türkiye'de bu rakam henüz sıfır. Denizciler Dayanışma Derneği Türkiye denizlerinde sivil hareketi başlatmak için ilk adımı attı. Ama daha yolun başındayız.

İngiltere (RNLI)

Çalışma şekli: Gönüllülere dayanan serbest bütçeli bir kuruluş.

Kıyı istasyonları: 219 adet

Tekne adedi: 135 adet Zodyak tipi bot, 162 adet de farklı tiplerde.

Almanya (DGzRS)

Çalışma şekli: Gönüllü destekle bağımsız çalışan bir örgüt

Kıyı istasyonları: 53 adet

Tekne adedi: 24 metrenin üzerindeki iki kurtarma gemisi, 19 zodyak botlu kurtarma teknesi, 20 kurtarma botu

Norveç (NSSR)

Çalışma şekli: Gönüllü

Kıyı istasyonları: 33 adet

Tekne adedi: 38 adet teknesi bulunuyor

İsveç (SSRS)

Çalışma şekli: Gönüllü bir kuruluş ve serbest bütçeyle çalışıyor.

Kıyı istasyonları: 33 adet

Tekne adedi: Zodyak botlar hariç 62 adet teknesi bulunmakta

Hollanda (KNRM)

Çalışma şekli: Gönüllü ve serbest bütçeyle çalışıyor.

Kıyı istasyonları: 37 adet

Tekne adedi: 55 adet

Fransa (SNSM)

Çalışma şekli: Gönüllü

Kıyı istasyonları: 255 adet

Tekne adedi: 156 tekne, 425 Zodyak bot

Türkiye’de tanıtım

Avrupa'nın önde gelen tekne üreticilerinden Princess Motor Yatch, bu yıl katalog çekimlerini Türkiye denizlerinde yaptı. Her yıl başka bir ülkede gerçekleştirilen çekimler bu yıl Fethiye, Göcek ve Patara koylarında gerçekleştirildi. Türk bayraklı teknelerin kullanıldığı çekimler sonrasında hazırlanacak kataloglar, aralarında arap şeyhlerinin, Avrupa işadamları ve sosyetesi ile Hollywood ünlülerinin de bulunduğu dünyanın dörtbir yanındaki yatçılara ulaştırılacak.

FlyBridge ve Sport Cruisers olmak üzere iki ayrı seride üretilen tekneler, sipariş üzerine özel olarak hazırlanıyor. Aksesuvarlardan, renklerine ve mobilyalarına kadar her şeyi kendi zevkinize göre seçebilirsiniz. Boyları 11 metre ile 25 metre arasında değişen motoryatların Türkiye temsilciliğini H.Bayraktar Yatırım Holding şirketlerinden Baymarine yapıyor. Motoryatların fiyatları 149 bin paund ile 1 milyon 257 bin paund arasında değişiyor.

BU HAFTA

22 Temmuz tarihinde İzmit'te başlayan 420 Türkiye Birinciliği yarışları yarın sona eriyor.

Çeşme'de yapılan Windsurf Türkiye Birinciliği yarışları yarın sona eriyor.

Dragon sınıfındaki il birinciliği yarışları bugün ve yarın İstanbul'da yapılıyor.

Foça Regatta 99 Yat Yarışı 22 Temmuz-24 Temmuz tarihleri arasında.

Doğu Ege Yat Yarışları bugün sona eriyor.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!