Görücüye çıkan sanat

Güncelleme Tarihi:

Görücüye çıkan sanat
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 09, 1999 00:00

Haberin Devamı

Üç genç ve yeni sanatçı. Adları Ebru Alpagut, Gökay Sarıöz ve Tümay Günaydın. Yapıtlarıyla ‘‘Türkiye'nin genç sanatçıları sanat ortamımızda hangi eğilimlerle öne çıkıyor?’’ sorusunu cevaplamaya çalışıyorlar. Onlar, Borusan Sanat Galerisi'nde gerçekleşen ve bu ayın 28'ine dek sürecek ‘‘Yeni Öneriler/Yeni Önermeler’’ dizisinin dördüncü sergisinin sahipleri.

Ebru, Tümay ve Gökay ile konuşmak için sergi mekánına gittiğimizde tatsız bir sürprizle karşılaşıyoruz. Daha önce yine aynı mekánda kısa filmlerinin gösterileceği ilan edilen Sinema-TV bölümü öğrencileri Zekeriya Kurtuluş, Nilüfer Ülkügüner ve Uğur İçbak sergiden işlerini çekmişler. Gerekçeleri afiş ve davetiyelere isimlerinin küçük yazılması...

Serginin açılışına çok az bir zaman kalmıştı ve bu konu unutulmuş gibiydi. Ebru, Tümay ve Gökay bir yandan heyecanlarını bastırmaya çalışarak gazetecilerle konuşuyor, bir yandan da işleri üzerinde son düzeltmeleri yapıyorlardı.

‘‘Sanat ortamına çıkmaya hazırlanan genç sanatçıları keşfetme, destekleme ve tanıtma’’ gibi bir amacı olan etkinlik nedense sadece Mimar Sinan Üniversitesi öğrencilerine açık. Ünlü sanat eleştirmeni ve küratör Beral Madra bu okuldaki bütün bölümlerde okuyan öğrencilere çağrı yaparak gelen proje ve işleri değerlendirmiş. Değerlendirme sonucunda seçilen işlerden sergilenmeye değer bulunanlar da sanatseverlerin huzuruna çıkmış. Dolaysıyla bu sergide işleri sergilenenler de, küsüp işlerini sergilemekten vazgeçenler de Mimar Sinan Üniversitesi öğrencileri. Tabii elemelere son sınıf öğrencisiyken katılıp şimdi mezun olanlar da var.

Ebru Alpagut da bunlardan biri. Zaten sergide yer alan işleri de aynı zamanda okulun resim bölümünü bitirme projesi. Okula Özer Kabaş Atölyesi'nde başlayan Ebru, öğrenciliği sırasında hocasını kaybetmesine rağmen asıl bildiklerini Özer Hoca'dan öğrendiğini söylüyor. Ebru, 40'ına merdiven dayadığı halde kendisine ‘‘genç sanatçı’’ diyenlerden değil, hakikaten ‘‘genç’’ bir sanatçı, 24 yaşında. Tuval üzerine akrilik boya ile bir dizi otoportresini yapmış. Babası Ebru'nun fotoğraflarını çekmiş, Ebru da bunlara bakarak resimleri yapmış. Bu resim dizisinin anneliğini ise Ebru'nun Türk Kalp Vakfı'nın yarışmasında ödül alan bir resim yapmış. Diziye kaynaklık eden resim artık vakfa ait olduğu için ne yazık ki sergide yer almıyor.

Borusan'daki sergi mekánının üst katı tamamen Ebru'nun biraz pop-artvari resimlerine ayrılmış. Ebru kedisiyle camdan bakıyor, küvette yatıyor, mutfak tezgáhında oturuyor, banyoda aynaya bakıyor, vs. vs. Böyle dile getirildiğinde biraz bunaltıcı olabilen bir ev içi yaşamdan sıradan sahneler. Ama resimlerin izleyenenin kendisini doğrudan ‘‘gözetleme’’ eyleminin içinde bulduğu sinematografik anlatımı insanı etkiliyor.

Sergiye kartvizitlerden oluşan bir yerleştirme ve heykellerle katılan Tümay Günaydın da 24 yaşında. Mimar Sinan Üniversitesi Heykel Bölümü'nde okuyan Tümay, kartvizitlerden oluşan işini Borusan Sanat Galerisi'nin mekánsal özelliklerini göz önünde bulundurarak hazırlamış. Mekán İstiklal Caddesi'nde olduğu için kartvizitleri de Taksim civarındaki dükkán ve işyerlerinden toplamış; bir kitabevinin kartvizitiyle bir kuyumcunun kartviziti Borusan'ın duvarında yan yana barış içinde yaşıyor. Bu iş için yaklaşık 500 kartvizit toplayan Tümay, neredeyse bir o kadar insanla da iletişim kurmuş. Bazı dükkán sahipleri (mesela kuyumucular) önceleri kartvizit verme konusunda isteksiz davranırken, Tümay kartvizitleri ne için kullanacağını anlatınca ona seve seve yardımcı olmuşlar.

Sergiye katılanların en genci olan 21 yaşındaki Gökay Sarıöz, Mimar Sinan Üniversitesi Fotoğraf Bölümü öğrencisi ama asıl ilgi alanı video-art. Yurtdışında sinema eğitimi gören ağabeyi Göktuğ sayesinde sinemayla da haşır-neşir olmuş Gökay. Daha önce ‘‘Genç Etkinlik’’ kapsamında izleyici karşısına çıkan yapıt birkaç milyara malolmuş. Gökay, işinin sponsorluğunu üstlenen Panasonic ile ilişkileri de kendisi kurmuş. Genç sanatçı izleyiciye bir kullanma talimatı vererek ve ellerini temizlemesini isteyerek video ortamına davet ediyor. Yapıtının mantığı güvenlik sistemlerinin teknolojisi ve yapısına dayanıyor. Bunun yanı sıra ekrandan yansıyan Mecidiyeköy'ün karmaşası ve gürültüsü ile tam bir tezat oluşturan parlak gökyüzü görüntüsü izleyiciye farklı bir algılama deneyimi yaşatıyor.

Yolunuz İstiklal Caddesi'ne düşmüyorsa siz yine de düşürmeye bakın deriz. Orada, genç sanatçıların yapıtları sizler tarafından ‘‘görülmeyi’’ bekliyor.

Borusan Sanat Galerisi, İstiklal Cad. No: 421, Tünel. Tel: (0212) 292 06 55.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!