Gelin ödev hortumlayalım

Güncelleme Tarihi:

Gelin ödev hortumlayalım
Oluşturulma Tarihi: Ocak 12, 2002 22:52

Ödevin amacı normalde öğrencinin yaratıcılığını geliştirmek, araştırma yapmayı öğretmek. Ama eskiden anne babalarımız hazırlardı ödevleri, sonra sıra ücretle ödev hazırlayan kitabevlerine geldi. Artık İnternet'te ödev siteleri kuruldu. Son günlerde bunlar büyük bir patlama yaşıyor ve eleştirilere neden oluyor.

Örneğin Prof. Dr. Toktamış Ateş ‘‘Öğrenciler böylece sadece tembelliğe değil, hırsızlığa, ahlaksızlığa alıştırılıyor’’ diyor. Doç. Dr. Yusuf Ziya Özcan ise bunu bir tür hortumlama olarak niteliyor. Bu arada belirtelim, Türk eğitim sistemini suçlamak da işi çözmüyor: Batı ülkelerinde de ödev siteleri var.

Sloganımız: Tembelim ama sorumsuz değilim

Siteye girince şu sloganla karşılaşıyorsunuz: Tembelim ama sorumsuz değilim! Site 16 Kasım 2001'de kuruldu. Buna rağmen 3000 kadar üyesi var. Üstelik ücretsiz. Sitenin bir ödev havuzu var. Havuzda öğrencilerin gönderdiği ilköğretim, lise, final-vize soruları, tez, bitirme ödevlerinden oluşan 408 ödev var. Değerlendirilip havuza eklenecek 3000 ödev de sırada bekliyor. Siteye eklenen son ödevlerin başlıklarını sayalım: Edebi Akımlar, Karayolu İnşaası, Ezoterizmin Zaferi: Hümanizm ve Rönesans, İngilizce Nükleer Enerji... Yani burada her öğrenciye ‘‘ekmek’’ var! Önce siteye üye olmak gerekiyor. Siteye bir ödev gönderiyorsunuz. Geçerli bir ödevse siteye ömür boyu sınırsız üye oluyorsunuz. Sitenin kurucusu Ekim Nazım Kaya İTÜ Elektrik Mühendisliği son sınıfta okuyor. Beş yıldır İnternet’le profesyonel olarak ilgileniyor. Bu siteyi tek başına yürütüyor. Üstelik o da bazen kendi ödevlerini siteden bulup, kullanıyor.

Böyle bir site kurma fikri nasıl oluştu?

-Ortağımla beraber kurduğum teneffüs.com adlı sitede sorunu olan kişilere yardımcı olan bir köşe vardı. Buraya gelen ödev isteklerinden sonra bir ödev sitesi kurmaya karar verdim. Eğitim sistemimiz Amerikan sistemine benzetilmeye çalışılıyor. Yani ders saatleri az; araştırma, ödev ve projeye ağırlık veren bir sistem. Ama ne bizim eğitim geleneğimizde araştırma var ne de bizde böyle bir niyet ya da enerji mevcut. İlkokulda bir metnin özetini çıkarmamız istendiğinde bile, bir cümle yazar, bir cümle atlardık, böylece metni sadece kısaltmış olurduk. Ödev öğrenmemiz için veriliyorsa, biz onun hakkını zaten veremiyoruz.

Siteye gönderilen ödevler nasıl değerlendiriliyor?

-Önce yararlanılan kaynaklara bakıyorum. Ben olsam o ödevi teslim eder miydim diye düşünüyorum. Gerçek bir değerlendirme olmadığını düşünenler bazen boş dosya gönderiyorlar. Bir keresinde ‘‘toplu taşıma’’ başlıklı bir ödev geldi. İçinde ‘‘otobüsleri severim ama çamur sıçratmazsa’’ yazıyordu. Tabii bu tür ödevleri eliyorum. Ansiklopedi veya başka bir kaynaktan alınıp gönderilen sayfaları da kabul etmiyorum.

Peki sorumluluk diyorsunuz. Bundan kastınız ne?

-Ödevim.com'u kullanmakla ilgili tüm sorumluluk kulanıcılara ait. Ödevim.com bilimsel bir kaynak değildir. Sunduğu makale, ödev ve her türlü belgenin içeriğinin doğruluğunu garanti etmiyor.

TEMBEL DAYANIŞMASI

Sloganınız ‘‘Tembelim ama sorumsuz değilim’’. Ne demek bu?

-İki anlamı var. Bu siteye giren insan araştırma yapmaktan hoşlanmıyor. Yani bana bir ödev veriliyor. Ben bunun hakkını veremiyorum. Ama sorumsuzluk da yapmıyorum. İkincisi, sitenin çalışma sistemiyle ilgili. Kullanıcılar, aynı zamanda siteyi zenginleştirenlerden oluşuyor. Yani alabildiğine tembellik değil, karşılıklı dayanışma ortamı var. En azından bir ödev yapacak kadar sorumluluk istiyor.

Ödev havuzunda bulunan ilginç ödevler var mı?

-‘‘Gülle nasıl atılır?’’ diye Spor Akademisi'yle ilgili bir ödev var. Bir GSM şubesinin pazarlama planı var. Enstein'ın hayatı Almanca, Fransızca ve Türkçe var. En çok ilgi gören ödevler ise, Harry Potter, köklü ifadeler, polinomlar, gramer ve permütasyon.

Site nasıl duyuldu?

-Benzer siteler hazırlayan arkadaşlarım link verdi. Site tanıtımı yapan kuruluşlarda tanıtıldı. Ama en çok insanların birbirlerine duyurmaları etkili oldu. Sitede ‘‘arkadaşınıza tavsiye edin’’ diye bir bölüm var. Buradan gönderildiğinde otomatik olarak bana da geliyor. Biri tavsiye ettiğinde, yeni kişinin başkasına, onun da bir başkasına önerdiğini gördüm.

HAZIRA KONMAK

Aldığınız olumsuz tepkiler için ne düşünüyorsunuz?

-Genelde üniversite hocalarından tepki geliyor. Onların mesleği bu. Olumlu baksalar da meslekleri gereği böyle konuşmak zorundalar.

Öğrencileri hazıra alıştırma olmuyor mu?

-Gerçekten araştırma yapan biri için bu sadece yardımcı bir kaynak. Ama mesele hazıra konmaksa, site olmasa da bir şekilde bunu hallediyorlar.

Milli Eğitim Bakanlığı’nın önerdiği site

Ödevleri 13 öğretmen hazırlıyor


Apple Bilkom'un bir sitesi olan elma. net'de eli boş dönmek yok. Sloganları ‘‘Dersten sonra ilk adres’’. Bu sitede ödevinizi söylüyorsunuz, öğretmenler hazırlıyor. Yıllık abone ücretini (50 milyon) ödeyenler ÖSS hazırlık, kişiselleştirilmiş sınavlar, puan hesabı, tercih robotu, ÖSS rehberlik, üniversite ve okullarla ilgili bilgiler, online psikolojik rehberlik ve eğlence bölümünden yararlanıyor. Site bugüne kadar 6007 ödeve yardımcı oldu. Genel Yayın Yönetmeni Fulya Sarı anlatıyor:

Amacımız eğitim sistemimize bir açılım getirmek, okulda öğrenilenlere destek sağlamak, öğretmenlerin profesyonel gelişimlerine katkıda bulunmak. Ayrıca Milli Eğitim Bakanlığı'nın meb.gov.tr sitesinde elma.net'e link var.

Ödevleri yanıtlayan 13 kişilik bir öğretmen kadromuz var. Bunlar Koç Özel Lisesi, Özel İnanç Lisesi, Kabataş Lisesi, Kağıthane Anadolu Lisesi, Kemerköy İlköğretim Okulu gibi okullardan farklı branş öğretmenleri. Öğretmenler ödevleri hazırlayıp sitenin veri tabanına girerek bize ulaştırıyorlar. Bu ilk yanıtlar bir editör check'in den geçtikten sonra yayınlanıyor. Yayınladığımız ödevlerin arkasında duruyoruz.

Öğrenci elma.net anasayfasında Ödev Merkezi'ne giriyor. Adını, hangi dersin ödevi için başvurduğunu, ödevinin konusunu belirtiyor. Bu bilgi veritabanımıza kaydediliyor. İlgili öğretmen veritabanına şifresi ile giriyor. Kendisiyle ilgili dersten gelen ödev sorularını yanıtlayıp gönderiyor. Sonra öğrenci siteye bağlanarak ödevini alıyor. Fransa'dan, Almanya'dan, Kazakistan'dan, ABD'den bile kullanıcılarımız var.

Öğretmenin kurduğu sitede 600 tez var

Site Haziran 2000'de kuruldu. Bilgisayar, biyoloji, spor, işletme, fizik, makina, sosyal bilimler, uluslararası ilişkiler vb gibi her alanda 600'ü aşkın tez, proje ve makale var. Sitenin öğretmen olan kurucusu Fatih Sontay anlatıyor:

Üniversitede okurken bitirme projesi yaptığım sıralar ülkemizde bu konuda bir eksiklik hissettim. İsmi de böylece ortaya çıktı: Tez bankası. Ödevleri kategorilere ayırdım. Kimyada ‘‘Asit ve Bazlar’’, eğitimde ‘‘Öğrenmenin Teknikleri’’, işletmede ‘‘Toplam Kalite Yönetimi’’ gibi birçok ödev, tez, proje mevcut.

Sitemi gezenler önceden üye olmak zorunda kalıyorlardı. Amacın paylaşmak olduğunu düşününce bunun bir zorluk olduğunu fark ettim, üye zorunluluğunu kaldırdım. Şimdi herkes girip gezebiliyor.

Benim hazırladığım birkaç ödev var. Diğerlerini arkadaşlardan, tanıdıklarımdan ve sitemi ziyaret edenlerden topladım.

Kitaplar pahalı, öğrenciler araştırmaya yönlendirilmiyor. Halen öğrencilerin bilgisayarda ödev hazırlamalarını istemeyen öğretmenler var. Bir öğretmen olarak bunlara karşıyım.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!