GeriGündem First class terminal
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

First class terminal

Havayolları, first class yolcuları için farklı check-in kontuarı, özel yolcu salonu derken şimdi de ayrı terminal binaları açıyor.İlki Alman Lufthansa Havayolları tarafından Frankfurt’ta yapılan ‘First Class Terminal’, 1 Aralık’ta hizmete giriyor. Bu sayede first class yolcuları, sanki kendi özel uçaklarıyla seyahate çıkar gibi terminalin kalabalığına girmeden işlemlerini hızla tamamlayacak ve uçağına özel araçla gidecek.Araştırmalar, gelişen teknolojilere rağmen yolcuların havalimanlarında geçirdikleri sürenin arttığını ortaya koyuyor. Bunun en önemli nedeni sıkılaşan güvenlik önlemleri. Kontroller, x-ray sıraları derken yolcular için uçuş tam bir işkence haline geliyor.Havayollarına bu konuda en çok şikayet first ve business class’ta uçan yolculardan geliyor. Uzun menzilli seferlerde bir first yolcu ekonomi biletinin 6 ila 10, business yolcu ise 3 ila 6 kat daha fazla para ödüyor. Havayolları, cirolarında ciddi yere ve prestije sahip bu önemli yolcuları için özel önlemler alıyor. Ayrı check-in kontuarları, uçuş saatini rahat beklemeleri içinse ’lounge’ olarak adlandırılan özel yolcu salonları bazen yeterli olmayabiliyor. Ağırlığını işadamlarının oluşturduğu bu pazarda yolcular yerde vakit kaybetmek istiyor.Lufthansa’nın yeni terminalinde, first class yolcuları uçuştan bir saat önce gelecek. Terminalde özel görevliler, hiç vakit kaybettirmeden check-in, pasaport ve güvenlik işlemlerini tamamlayacak. Yolcu, özel tasarlanmış salonda uçuş saatini istediği gibi geçirecek. Özel yemek servisi, duş, masaj hizmetleri verilecek. Yolcu isterse ofis haline getirilmiş özel bölümde çalışmalarını yapabilecek. Terminalde ayrıca grup olarak seyahat eden işadamları için toplantı salonu da yer alacak. Uçuş saatine yarım saat kala, işadamı özel VIP araçla terminalden alınacak. Yüksek konfora sahip araç, first class yolcusunu, uçağın ön kapısından bindirecek. Terminalden, first yolcuların yanı sıra özel yolcu programında belirleyeceği mil miktarını geçen yolcuların da yararlanması hedefleniyor.Uygulamanın önümüzdeki dönemde ciddi first class yolcu portföyüne sahip diğer havayolları tarafından uygulanacağı tahmin ediliyor. İş jetinin dakikliğini ve mahremiyetini sunmayı hedefleyen Lufthansa, bu hizmeti Münih’te de başlatmayı planlıyor.Tolga ÖZBEKAmerika’da kriz derinleşiyorAmerika’da havayollarını kasıp kavuran kriz birçok şirketi iflas noktasına getirdi. 11 Eylül’den sonra yeniden toparlanamayan sektörle ilgili araştırma yapan Forbes Dergisi’ne göre, bu yıl havayollarının kaybı ilk 8 ayda 4 milyar dolara ulaşırken krizin başlangıcı olarak kabul edilen 11 Eylül 2001’den bu yana toplam zarar 25 milyar doları buldu.PETROL FİYATLARISon bir yıldır yükselen petrol fiyatlarının krizi derinleştirdiğine dikkat çeken uzmanlar, bu sürede ülkedeki 12 büyük havayolu şirketinden 11’inin hisse senetlerinin yüzde 20 ila 40 arasında değer kaybettiğini belirtiyor. Bu şirketlerin toplam borcunun üçüncü dünya ülkelerinin borçlarını geçerek 100 milyar dolara ulaşması da krizin derinliğini ortaya koyuyor. Yıllık ciroları 2001 öncesinde 91 milyar dolar olan Amerikan havayolu şirketleri son üç yılda yüzde 25 gelir kaybına uğradı. Taşıdığı yolcu sayısı düşen havayolları ayakta kalabilmek için sert önlemler alıyor. Uçuş maliyeti yüksek, fazla yakıt harcayan eski nesil uçaklar filodan çıkartılıyor. Krizde işten çıkartılan personel sayısı ise hızla artıyor. Şirketler maaşlarda kesinti yapmak ve bazı sosyal hakların kısıtlanması için sendikalarla pazarlıklarını sürdürüyor. Amerika’daki havayollarının son iki yılda aldığı önlemlerle sektör 13 milyar dolar tasarruf etti.Krizden en çok United, US Airways ve ATA Havayolları etkilendi. Bu şirketler, iflasın eşiğine kadar gelirken, Continental, American Airlines’in kurucu şirketi AMR ve Northwest’in de ciddi sarsıntı içerisinde olduğuna dikkat çekiyor. Krizin derinleşmesinde petrol fiyatlarının son 30 yılın rekorunu kırarak 50 doların üzerinde seyretmesinin de önemli bir payı bulunuyor. Uzmanlar fiyatların 50 dolar seviyelerinden daha da yükselebileceğini belirtirken havayollarının buna ne kadar daha dayanabilecekleri ise tam anlamıyla ciddi bir soru işareti.Sektör derin depremle karşılaşırken bir yandan da rekabet her geçen gün daha da artıyor. Büyük havayollarının içinde bulunduğu zor günler bir bakıma düşük maliyetli şirketlere yarıyor. Bu tür havayolları uçakta minimum konfor sunarak düşük fiyatla yolcu taşıyor. Southwest’in açtığı yoldan JetBlue, AirTran gibi havayolları başarıyla devam ediyor. Düşük maliyetli havayollarının pazar paylarını son 10 yılda üç kat artırarak yüzde 30’a ulaştırdı.Bu pozları verdi işinden olduBir Amerikan havayolu şirketinde kabin memuru olarak çalışan Ellen Simonetti, internet sitesinde uçakta verdiği pozları yayınlayınca işinden oldu. Fotoğraflarda havayolu üniformasını kötü amaçlı kullandığını belirten yetkililer, şirket imajına zarar vermesi nedeniyle Simonetti’nin işten çıkartıldığını açıkladı. İnternette ‘Gökyüzünün Kraliçesi’ olarak tanınan Ellen Simonetti ise günlüğünü web sitesi olarak hazırladığını, özel yaşantısı ile ilgili bilgilerin yer aldığı sitede fotoğrafların eğlence amaçlı koyduğunu söyledi. Karara itiraz eden Simonetti havayolunu mahkemeye verirken, davanın nasıl bir seyir izleyeceği merakla bekleniyor. Yolcular galoş giyiyorİstanbul Atatürk Havalimanı’nda gidiş katında uçağa binmek üzere yapılan son güvenlik kontrol geçişlerinde kullanılmak üzere galoş uygulaması başlatıldı. Kapalı gate olarak adlandırılan bölüme geçişte x-ray cihazları maksimum hassaslıkta çalışıyor. Kemer, ayakkabı tokası gibi en ufak metal parçasına bile dedektör ikaz veriyor. Bu nedenle dedektörde öten yolcudan ayakkabısını çıkarması isteniyor. Yeni uygulama ile yolcu ayakkabısını çıkarttıktan sonra temiz galoş alarak kapıdan geçiyor. Hijyen standartları ve yolcu memnuniyetini hedefleyen uygulamada yolcu galoşu çıkardıktan sonra kirli kutusuna atıyor.İç hat ikramı yenileniyorTürk Hava Yolları, 19 Kasım’dan itibaren iç hatlarda sunduğu ikramı yeniliyor. Yolcu memnuniyetini artırmayı hedefleyen ikram konseptinde çeşitler de zenginleştirildi.USAŞ Gate Gourmet işbirliğiyle hazırlanan konseptte iç hatlar business class’ta mönüler tamamen yenilendi. Uygulamayla birlikte THY, business yolcularına sabahları sıcak kahvaltı sunacak. Ekonomide ise zengin içerikli baget ekmeğinden sandviç verilecek. Salata servisi de yapılmaya başlanacak. Özellikle Avrupa’da hızla yaygınlaşan sağlıklı ve hafif yiyeceklere Türk yolcularının da ilgi göstermesi bekleniyor.Delta’dan beşinci uçuşAmerikan Delta Havayolları, haftada dört seferle gerçekleştirdiği İstanbul-New York seferlerini beşe çıkarttı. Boeing 767-300ER tipi uçaklarla duraksız yapılan seferler pazartesi, çarşamba, cuma, cumartesi ve pazar günleri karşılıklı gerçekleştiriliyor. Saat 11.45’te İstanbul Atatürk Havalimanı’ndan kalkan Delta’nın uçağı aynı gün saat 16.00’da New York JFK Havalimanı’na iniyor.Kış sezonuyla uçuşlarını artıran Delta, özel promosyon da uyguluyor. Ekonomi sınıfı, vergiler hariç New York, Washington, Miami, Philadelphia 433, Boston 418, Dallas 535, Los Angeles, San Francisco 628 ve Seattle ise 635 dolardan başlıyor. Havayolunun BusinessElite gidiş-dönüş bilet fiyatları ise vergiler hariç New York, Chicago ve Boston için 1998 dolardan başlıyor.Delta Havayolları, Ankara ve İzmir’den gelen transit yolcuları için de iç hatlar terminalinde karşılama servisi başlattı. Türk Hava Yolları’nın TK111 Ankara ve TK309 İzmir uçuşundan gelen yolcular, yer görevlisi tarafından Delta Havayolları’nın tabelası ile karşılanarak Dış Hatlar Terminali’ne götürülüyor.Katar’dan canlı TV Doha-İstanbul seferlerine bu yıl başlayan Katar Havayolları, 2005’ten itibaren uçaklarında canlı televizyon yayınına başlıyor. Rockwell Collins şirketi ile anlaşma yapan havayolu, uzun menzilli uçaklarına takacağı Tail Wind 560 sistemi ile tüm koltuklarda yolcularına canlı televizyon yayını keyfi sunacak. Yolcular uçuş sırasında 32 televizyon kanalını seyredebilecek. Gelecek yıl şirketin A330 ve A340 serilerine takılmaya başlanacak sistem, 18 ay içinde tüm uçaklarda hizmete girecek.