Fiat’ın ’yeni ticari’si Tofaş’a 750 milyon Euro ihracat garantili geldi

Güncelleme Tarihi:

Fiat’ın ’yeni ticari’si Tofaş’a 750 milyon Euro ihracat garantili geldi
Oluşturulma Tarihi: Ekim 16, 2007 00:00

Tofaş'ın CEO’su Ali Pandır, Fiat’ın "263 projesi" olarak adlandırılan yeni hafif ticari aracının üretimine 2009’dan itibaren başlayacaklarını açıkladı. Pandır, "Minicargo ve 263 projesiyle 2 milyar Euro ihracatı garantiledik. Gelecek 10 yılımızı garanti altına aldık. Tofaş içinde yeni bir Tofaş kurduk" dedi.

MINICARGO projesiyle Fiat, Peugeot ve Citroen markaları için üretim yaparak Türk otomotiv sektöründe bir ilki gerçekleştiren Tofaş, şimdi de yepyeni bir projeye imza atıyor. Tofaş, 370 milyon Euro’luk yatırımla 2009’dan itibaren Avrupa pazarı için yeni bir hafif ticari aracı Bursa tesislerinde üretecek. Doblo’nun yerine geçecek "263" kodlu hafif ticari araç yılda 120 bin adet üretilecek ve yüzde 70’i ihraç edilecek. Tofaş, Minicargo gibi tüm fikri mülkiyet hakları kendisine ait olacak bu yeni projeyle, 750 milyon Euro’luk garantili ihracat geliri hedefliyor. Yeni modelin isminin Doblo olup olmayacağı ise henüz belirlenmedi.

İHRACAT RİSKİ İÇERMİYOR: Tofaş CEO’su Ali Pandır, yeni projenin Fiat’la yapılan anlaşma uyarınca Minicargo’da olduğu gibi alım garantisi, yani "al veya öde" prensip anlaşması kapsamında gerçekleştirildiğini belirterek, "Bundan dolayı ’263 projesi’ de Tofaş için ihracat riski içermiyor. Hem Minicargo hem de bu yeni modelle 2 milyar Euro’luk ihracat yapıp, gelecek 10 yılımızı garanti altına aldık" dedi. Pandır, Türkiye’de yeni bir model üretilmek üzere yapılan bu yatırımın Fiat’ın Türkiye’ye ve Tofaş’a olan 39 yıllık güvenini gösterdiğini söyledi. "263 projesi" ile birlikte 2007-2009 arasında toplam yatırımın 870 milyon Euro civarına çıkacağını belirten Pandır, "Tofaş, yeni projelerin devreye girmesiyle yüzde 70’ten fazlası ihraç olan ve 400 bin adede çıkacak kapasitesinin tamamını kullanan dev bir şirket olacak" dedi.

YEPYENİ BİR MODEL OLACAK: "263 projesi" için 2007 yılında başlamak üzere 2009 yılına kadar yaklaşık 370 milyon Euro yatırım yapılacağını anlatan Pandır, şöyle konuştu: "Yatırımlarımıza yoğun bir şekilde devam ediyoruz. Ülke ekonomisine önemli katma değer sağlayan bu yatırımlarla bir kez daha yinelemek istiyorum; Tofaş içinde bir Tofaş fabrikası daha inşa ettik. Bu yatırım rakamından da görüleceği gibi ’263 projesi’ mevcut Doblo modelinin bir yenilemesi değil, otomobil, ticari araç ve MPV özelliklerini kapsayan yepyeni bir aracın yepyeni bir platform üzerinde, sıfırdan başlayarak geliştirilmesidir."

2-3 YIL DAHA RAKİBİMİZ YOK: "263 projesi" yatırımı için Tofaş’tan daha iyi bir alternatif olmadığını söyleyen Pandır, "Fiat’ın güvenini, ’Yılın Ticari Aracı’ seçilen Doblo ile çoktan kazanmıştık. 2000 yılından bu yana 700 bin adet Doblo üretildi. Bunun 530 bin adedi ihraç edildi. Bu yüzden ’263’ kodlu yeni modelin de Türkiye’de üretilmeye karar verilmesinden daha doğal bir süreç olamazdı. Ancak, bu projede Türkiye’nin karşısında başka rakipler de vardı. Fiat, hükümet ve sendikaların baskısı nedeniyle bazı projeleri İtalya dışında gerçekleştirmekte zorlanıyor. Ayrıca, Fiat’ın Hindistan ve Rusya gibi ülkelerde yatırımları var. Ama bu ülkeler 2-3 yıl daha Türkiye’nin rakibi olamazlar" diye konuştu.

Doblo, 2009 yılında Bursa’ya veda edecek üretim Rusya’da sürecek

2009 yılında "263 projesi"nin devreye girmesiyle, mevcut Doblo’nun üretimine son verileceğini söyleyen Tofaş CEO’su Ali Pandır, mevcut Doblo’nun Rusya’da üretimine devam edileceğini kaydetti. Rusya’da mevcut Doblo’nun üretiminin kısa bir süre içinde başlayacağını ifade eden Pandır, Doblo’nun CKD parçalarının Tofaş tarafından Rusya’ya ihraç edileceğini hatırlattı.

Türkiye’nin şansı artıyor, Fiat’tan yeni model istiyoruz

HEM Minicargo hem de "263" kodlu yeni modelle Tofaş’ın 2 milyar Euro’luk bir ihracatı yakalayacağını da kaydeden Tofaş CEO’su Ali Pandır, yeni yatırımlarla Tofaş’ın üretim kapasitesinin 400 bin adede çıkacağını belirtti. Pandır, "Tofaş Fiat’ın en büyük üç üretim tesisinden biri olma hedefini kovalıyor. Bursa’daki fabrikamız 520-530 bin adetlik kapasiteye çıkabilecek alana sahip. Biz bu kapasiteye çıkmak için yılda 100-120 bin adet üretilecek yeni bir modelle ilgili Fiat’la sürekli konuşuyoruz. Başarıyla gerçekleşen her proje yeni model konusunda Türkiye’nin şansını artırıyor" diye konuştu.

Daha çevreci olacak, 300 Türk mühendis tasarlayacak

TOFAŞ Ar-Ge Direktörü Kemal Yazıcı, "263 projesi"nde bütün araştırma geliştirme sorumluluğunun Tofaş’ta olduğunu söyledi. ’263’ün bu anlamda Tofaş’ın yer aldığı ilk büyük proje olduğunu kaydeden Yazıcı, "Projede 300’ün üzerinde mühendis görev yapıyor. Tasarım çalışmalarını ise Fiat’la beraber gerçekleştiriyoruz. Tarımla ilgili olarak da şu anda 6 Türk tasarımcı İtalya’da çalışıyor" dedi. Üç farklı tipte üretilecek olan "263 projesi"nde 2 bin 500 adet parça bulunduğu ve bu parçaların 500 adedinin Tofaş mühendisleri tarafından geliştirildiği belirtiliyor. Yeni modelin mevcut Doblo’ya göre daha çevreci olacağı ve hibrid motorun kullanılabileceği de kaydediliyor.Tofaş'ın CEO’su Ali Pandır, Fiat’ın "263 projesi" olarak adlandırılan yeni hafif ticari aracının üretimine 2009’dan itibaren başlayacaklarını açıkladı.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!