Fernandez: Uçuşları durdurmaya gerek yok

Güncelleme Tarihi:

Fernandez: Uçuşları durdurmaya gerek yok
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 19, 2001 00:00


CASA firması Genel Müdürü Alberto Fernandez, CASA tipi uçakların ardarda yaptığı kazaların, üzücü bir tesadüf olduğunu söyledi. Şimdilik uçuşları durdurmak için yeterli işaret olmadığını savunan Fernandez, gerektiği takdirde yapımcı firma olarak diğer ülkeleri de uyaracaklarını bildirdi.

Fernandez, TAI Genel Müdürü Kaya Ergenç ile birlikte TAI'de düzenlediği basın toplantısında, CASA uçaklarının kazalarına ve ardından gelen spekülasyonlara ilişkin soruları yanıtladı.

Casa uçaklarında ''yanlış giden bir şey'' bulunmadığını ileri süren Fernandez, Türkiye'de kaza sonrasında yapılan araştırmaların gelişmiş ülkelerde yapılanlardan bir farkı bulunmadığını belirtti.

KAZALAR KAÇINILMAZ

Fernandez, uçaklarda bazı değişiklikler yapılmasına ilişkin ülkelere bazı raporlar sunup sunmadıklarının sorulması üzerine, sadece olumlu anlamda, uçaklarının performanslarının geliştirilmesine ve kabiliyetlerinin artırılmasına yönelik bazı tavsiyelerde bulunduklarını bildirdi. Fernandez, olumsuz bir özelliği düzeltme benzeri bir girişimleri olmadığını kaydetti.

Casa uçaklarını en üst uçuş emniyetinde uçurmanının esas olduğunu söyleyen Fernandez, ''Ancak ne kadar dikkat ederseniz edin, kazalar kaçınılmazdır. Önemli olan kazanın sonucunu bulup bir daha tekrarlanmamasını sağlamak gerekir, bu bizim ana görevimizdir'' diye konuştu.

TAİ Genel Müdürü Ergenç, tazminat ödenip ödenmeyeceğinin sorulması üzerine, gerek uçakların gerekse uçaktaki kişilerin sigortalı olduğunu ifade etti.

SORUMLULUK TSK'NIN

Ergenç, bu yılın Ocak ayında yine bir Casa uçağının kaza yaptığının hatırlatılması ve bu kazaya ilişkin hazırlanan raporun sonuçlarının sorulması üzerine, şunları söyledi:

''Ocak'taki kaza Silahlı Kuvvetleri'nde uçan bir uçağın kazasıdır, bunu ayırt edelim. Ve o uçak 1992'den beri uçmaktadır. Sorumluluk onlardadır. Eğer Silahlı Kuvvetler Casa'dan ya da bizden yardım talep ederse, hay hay tabii ki varız. Ama istemediler. Dolayısıyla bize sormayın, bu rapor neden yayınlanmıyor diye. O raporu biz hazırlamadık, yayınlamak da bizim işimiz değil.''

TAİ Genel Müdürü Ergenç, Casa uçaklarının ''çok güvenli'' olduğunu, farkının ucuz olması olduğunu belirterek, ''Casa hafif ulaştırma sahasında diğerlerinden daha emniyetli, daha verimli, çok daha kolay kullanılabilir ve ucuzdur'' diye konuştu.

İDDİALAR KÜLLİYEN YALAN

Ergenç, Casa uçaklarının hidrolik sistemlerinde bir sorun olduğuna ilişkin basında çıkan haberlerin hatırlatılması üzerine, şunları söyledi:

"Tüm ihalelerde olduğu gibi bu söylediğiniz ihalenin yapıldığı sıralara dayanıyor. Şirket temsilcileri bazen sınırlarını aşarak karşıki malı kötülerler. Bunların hepsi külliyen yanlıştır. Uçak üzerinde uluslararası normlara, kalite standartlarına uygun techizat yoksa o uçağı kimse almaz. Müsaade ederseniz çoban mantığıyla söylüyorum; pazarda tavuk satar gibi uçağı alıp piyasaya çıkamazsınız.O uçak mutlaka asgari şartları karşılamak zorundadır. Bahsettiğimiz 21 ülke, insanlarını rasgele bir uçağa bindirmez.''

ARAŞTIRMANIN SONUCU BEKLENMELİ

CASA firması Genel Müdürü Alberto Fernandez, CASA uçaklarının son günlerde yaptığı kazalara ilişkin araştırmalara bu sabah başlandığını belirterek, araştırmalar sonuçlanmadan kazaların nedenine ilişkin spekülasyon yapmanın doğru olmayacağını bildirdi.

Fernandez, TAI Genel Müdürü Kaya Ergenç ile birlikte TAI'de düzenlediği basın toplantısında, CASA uçaklarının kazalarına ve ardından gelen spekülasyonlara ilişkin soruları yanıtladı.

6 KİŞİLİK UZMAN HEYET

Türkiye'ye bu kazalarda ölenlerin ailelerine taziyelerini bizzat iletmek için geldiğini belirten Fernandez, beraberinde 6 kişilik bir uzman heyet de getirdiğini kaydetti.

Fernandez, bu ekibin Türk Hava Kuvvetleri, TÜSAŞ ve Türk Havacılıkve Uzay Sanayii kurumlarından çeşitli uzmanlardan oluştuğunu ve ekibin bu sabah çalışmalara başladığını ifade etti.

İspanyol yetkili, CASA uçaklarının 1985'ten beri 25 ülkede yaklaşık bir milyon saat kadar uçuş yaptığını söyleyerek, bu uçakların uçuş emniyet rekorunun standartların üstünde olduğunu kaydetti.

Casa uçaklarının Türkiye'nin yanı sıra İspanya, Fransa ve uluslararası platformlarda en üst düzey sınavlardan geçirildiğini belirten Fernandez, uçakların ''uçuş emniyet rekoruna'' sahip olduğunubildirdi. Fernandez, Türkiye'nin uzman kişilere sahip olduğunu söyleyerek, kendilerinin yapımcı firma olarak araştırmalara yardımcı olacağını kaydetti.

ARAŞTIRMADA ÜÇ ADIM

Kazanın araştırılmasında 3 adım bulunduğunu ve bunları görgü tanıklarının ifadeleri, enkazın incelenmesi ve karakutunun çözümü olarak sıralayan TAİ Genel Müdürü Ergenç, gerek karakutunun çözümünün gerekse tüm bu unsurların biraraya getirilmesinin uzun süre alabileceğini kaydetti. Ergenç, konuşmasını şöyle sürdürdü:

''Kaza için hayali nedenler ortaya koymanın burada bir anlamı yok,zamana ihtiyaç var. Aerodinamik bir ilimdir, uçmak bir sanattır, çok zor bir olaydır. İcra etmek de zordur, bir kazayı çözümlemek de zordur. Bir bakışta anlaşılmaz. Geçmiş tecrübelerden yararlanmak iyidir, ancak bu tecrübeleri şimdiki kazalara bir ceket giydirir gibi giydirmek kimsenin haddi değildir.''

Ankara'da dün düşen uçağın daha önce arızası olup olmadığının sorulması üzerine, Ergenç bu uçağın ilk kez kalktığını, bu nedenle arıza gösteremeyeceğini ifade etti.

SOKAKTAN TAYYARE TOPLANMIYOR

Casa uçaklarından bazılarının Ege'de görev yapmasının uygun olmadığı yolunda 1998 yılında bir rapor hazırlandığına ilişkin haberlerin hatırlatılması üzerine Ergenç, şunları söyledi:

''Bunu, Savunma Sanayi Müsteşarlığı'ndan sormanız lazım, benden değil. Bizim görevimiz ortak üretim yapmaktır. O raporu ben almadım, o raporu benim adamlarım da yapmadı. Buna ancak devlet karar verir.'' Ergenç, konuşmasını şöyle sürdürdü:

''Bizim insanlarımızı da lütfen küçümsemeyelim. Hava Kuvvetleri de Türk Silahlı Kuvvetleri de uzman insanlardır. Rasgele uçak almazlar, almaları mümkün değildir. Mutlaka harekat ihtiyaçlarına cevap veren en uygun, en emniyetli uçaklardır. Yoksa uzman mühendislerimiz, kurmay subaylarımız, komutanlarımız sokaktan tayyare toplamıyorlar. Milletin parasını elbette doğru harcıyorlar. Ama firmalar 'benimki iyi, seninki iyi' derken bazı ihtilaflara neden oluyorlar.'' (Ankara/aa)





Haberin Devamı

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!