Evrim

Güncelleme Tarihi:

Evrim
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 21, 2001 21:16

Hayalet Avcıları ve Hayalet Avcıları II adlı hit komedileriyle hayalet kovmayı bize sıradan olaylar olarak kabul ettiren Ivan Reitman, şimdi de Evrim (Evolution) filmiyle derin konulara dalarken her zaman yaptığı gibi güldürmeyi de ihmal etmiyor.

Bu hafta sinemalarda hem komedi hem de bilimkurgu meraklılarının ilgisini çekecek bir film var.

Komedi, 'uygun olanın hayatta kalması' terimine yeni bir tanım getiren uzaylı yaşam formları taşıyan bir meteorun dünyaya çarpmasından sonra meydana gelen kaosun ardından geliyor. David Duchovny, Orlando Jones, Seann William Scott ve iki kere Oscar adaylığı olan Julianne Moore gibi oyuncular da dünya hakimiyeti ve uzaylılar arasında kalan tek insanları canlandırıyor.

Evrim, David Diamond & David Weissman ve Don Jakoby tarafından yazılmış senaryodan yola çıkarak Ivan Reitman tarafından yönetilmiş. Hikaye Don Jakoby'e ait.

Yapımcı/yönetmen Ivan Reitman dostluk evleri, perili evler, askeri kamplar ve yaz kampları, yanlış eşleştirilmiş ikizler ve ikiz başkanlar ile ilgili komediler yapmıştı. Ancak sonunda kendisi için devamlı bir ilgi alanı olan bir konuyu ele alma fırsatı yakaladı. Çocukluğundan beri bilimkurgu gerilimleri izlediğini belirten Reitman hep kendi dili olan komedi tarzında çağdaş bir bilimkurgu yapmak istiyordu.

BİLİM YÖNÜ ABARTILI

Jakoby'nin Evrim senaryosunda yönetmenin görüşü ile uyuşmayan sadece tek bir nokta vardı: ilk şeklinde senaryo, bir dramatik bilimkurgu gerilim filmiydi. Bu, dünyanın sonu senaryosuyla dahi filmin içindeki komedi potansiyelini gören Reitman'ı engellemedi. Reitman, bu aksiyon gerilimi bir aksiyon komedi şekline sokmak için, senaryo yazarları Don Jakoby, David Diamond ve David Weissman ile çalışmaya koyuldu.

‘‘Filmin ana özelliği komedi olması’’ diyor Reitman, ‘‘Ama bu tür bir filmde bilimkurgu yönlere de gereken ağırlığı vermek en az komedi yönünü vurgulamak kadar önemlidir. Film hem komedi hem de kurgu olduğu için bilim yönü biraz karışık ve abartılı, ama gerçekler üzerine temellendirilmiş. İzleyicinin filmin havasına kapılıp gitmesi için onlara birşeyler ifade etmeli. Hep fantastik olan ile saçma olan, geniş olmak ile gerçekçi olmak arasındaki dar çizgide yürümeye çalışmışımdır.’’

Bu dengeyi sağlama işi başta David Duchovny olmak üzere tüm kadroya yansıdı. Duchovny, ‘‘Komedi karakterlerin bilimadamı olarak inanılırlıklarını zedelemedi. Bu kısım beni bu filmi yapmaya iten zorluklardan biriydi, karakteri aynı zamanda hem inanılır hem de inanılmaz derecede komik nasıl yapabilirim diye düşündüm hep’’ diyor.

YARATILAN KARAKTERLER

Filmin bazı karakterleri kadroya alınmadılar, yaratıldılar. Görsel efekt denetimcisi Phill Tippett tarafından başı çekilen, görsel efekt sihirbazlarından oluşan bir takım, daha sonra bilgisayarda dijital olarak gerçekleştirilen, devamlı evrim geçiren bir uzaylı yaratık koleksiyonu hazırlamak için Reitman'la işe koyuldu.

Görsel efektlerin yaklaşık yüzde 80'i Tippett stüdyolarındaki takım tarafından ele alındı. İlk olarak çizimler ve sanatçıların tasvirleriyle çizim tahtasında işe başladılar, daha sonra bilgisayarda dijital hale getirilen ve sonunda bilgisayarda animasyonu yapılan üç boyutlu maketlerle devam ettiler. Tippett Stüdyolarından çıkan birkaç yaratık tasarımı arasında örümcek, sinek, yürüyen kütük, dokunaçlı ağaç üzerine çeşitlendirilmiş uzaylı tipleri, harika bir uzaylı köpek, geniş kanatlı bir yaratık ve dev bir tek hücreli yaratık da vardı.

Başlangıcından sonuna kadar görsel efektlerle ilgilenen Reitman yine de neticelerin kendisini hayrete düşürdüğünü söylüyor: ‘‘Bugünün görsel efektlerinin bize sunduğu gerçeklik hissi beni devamlı şaşırtıyor. Objektifinizin içine dev gibi bir yaratığın yürüyerek girmesi ve orada olmadığını bildiğiniz halde sette gerçek aktörlerle iletişime girmesi inanılmaz bir görüntü. Gözlerinize inanamıyorsunuz. Her şey yeni bir tür gerçekliğe bürünüyor.’’

DEVASA OYUK

Setleri, yapım tasarımcısı J. Michael Riva tasarladı ve inşa etti. Tasarımcının merkezi çalışma noktası neredeyse bir gecede başka bir dünyanın ekosistemine dönüşen, uzaylı yaşam formlarının hayatta kalmaya çalıştığı meteorun çarpma alanıydı.

Devasa oyuk seti iki büyük stüdyoda inşa edildi. Bir uzaylı serasından gelmiş gibi görünse de Reitman, Riva ve tasarım ekibinin hayal gücünün bir ürünü olan ve on iki dev bitki ve ağaç türü, ayrıca yirmi çeşit daha küçük bitkiden oluşan bir flora ağı oyuğun içini süsledi. Bu dünyayı yaratırken Riva ve grubu bazı dünyevi objeleri de kullandı.

Bunların arasında 3.000 değişik oyuncak köpek ve kedi, 17.000 misket, yüzlerce metre uzunluğunda tüp, plaj topları ve bir sürü sıra dışı malzeme yer aldı.‘‘

Çekimlerin en zor bölümlerinden biri de patlama sahnesiydi. İkinci bir çekim şansı olmayacağı için patlamayı yakalamak için on beş değişik kamera yerleştirildi.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!