Efsane zor göreve hazır

Güncelleme Tarihi:

Efsane zor göreve hazır
Oluşturulma Tarihi: Ekim 07, 2001 00:00

Dünya'da en uzun süre hizmet veren, en büyük bombardıman uçağı B-52, gelecek on yıllarda da serviste kalacak. Sekiz motor yerine yeni nesil 4 motor takılacak olan B-52'lerin yakıt depoları da büyütülerek menzili uzatılacak. Efsane B-52’nin, 2044 yılına kadar en büyük bombardıman uçağı olma saltanatı sürecek.Amerika'nın kalbine 11 Eylül'de saplanan uçaklar dünyada terörizmle savaşı başlattı. Amerika Birleşik Devletleri bir numaralı hedef ilan ettiği Usama bin Ladin'i vurabilmek için ciddi bir hazırlık içinde. Kuşkusuz bu savaşın açılışı ya da finali bombardıman uçaklarıyla yapılacak. En son teknolojiyi, en gelişmiş sistemleri taşıyan bombardıman uçakları Afganistan'daki nokta hedefleri dövmeye başlayacak. Ancak bunlar arasında bir tanesi var ki 1955'te hizmete girmesinden bu yana her savaşta boy gösterdi. Adını müzik gruplarına, kokteyllere verdi. İşte B-52 Stratofortress, çok uzun yıllardır her savaşın bir numaralı ihtiyar gücü.YENİ STRATEJİAmerikan Hava Kuvvetleri (United States Air Force-USAF), İkinci Dünya Savaşı'ndan sonra kutuplaşmayla birlikte uzun menzilli bombardıman uçakları üzerine yeni bir strateji kurdu. Savaş planlarına göre uzun menzilli uçaklar Rusya'nın iç noktalarına kadar girecek ve ağır bir bombardıman yapacaklardı. B-36, B-47 gibi uçaklardan memnun kalmayan USAF, Boeing'ten yeni bir uçak tasarımı istedi. Bu uçak yaklaşık 10 ton bombayı 8 bin kilometre menzildeki noktalara rahatlıkla 10 bin metrenin üzerindeki irtifalardan uçarak atabilmeliydi. Çalışmalarına 1949 yılında başlayan Boeing, 8 motorlu B-52'yi 15 Nisan 1952'de uçurdu. Zorlu testlerden sonra seri üretim ve teslimatlar 1955'de başladı. Son uçak imalat hattını 1962'de terkettiğinde toplam 744 adet B-52 üretilmişti.B-52'ler 1955'ten bu yana ABD'nin neredeyse yaptığı her operasyonda kullanıldı. Savaş hattına 'Halı Bombardıman' kavramını getiren B-52, taşıdığı tonlarca bomba ile her yeri dümdüz ediyordu. Ancak gelişen teknolojiyle birlikte B-52'ler konvansyonel silahlardan akıllı füzelere doğru geçiş yaptı. Artık B-52'ler taşıdığı akıllı füze ve bombalarla hedeflerine yüksek irtifadan saldırabiliyor. Sürekli yenilenen B-52'ler çok gelişmiş atış sistemlerine sahip.B-52'lerin uçuş ekibi 5 kişiden oluşuyor. İki katlı kokpitin üst katında kaptan pilot, ikinci pilot, elektronik savaş subayı görev yapıyor. Üst katta ayrıca bir de öğretmen pilot koltuğu yer alıyor. Alt kattaki kokpitte ise seyrüseferci ve radar operatörü var. Mürettebat acil durumlarda uçağı fırlatma koltuğu ile terkedebiliyor. Bomba ve füzeler uçağın gövde içine ve kanat altına yerleştiriliyor. Gövde içinde 27, kanatlarda ise 18 bomba-füze taşıma ünitesi yer alıyor. Mk serisi konvansyonel yani güdümsüz bombaların yanı sıra ALCM, SRAM, ACM gibi nükleer bombalar ile CBU, AGM serisi lazer güdümlü bomba veya füzeler taşıyabiliyor. Maksimum silah kapasitesi ise 31.5 ton.USAF'ın elinde 110 adet B-52 bombardıman uçağı bulunuyor. Halen hizmette 'H' serisi uçaklar var. B-52'lerinin ana üsleri Barksdale ve Minot'ta buluyor. Acil durumlarda İngiltere'deki Amerikan üslerinin yanı sıra Hint Okyanusu'ndaki Diego Garcia Üssü'nden harekata katılabiliyor. Havadan yakıt ikmal yapabilen uçaklar çok uzaktaki hedefleri rahatlıkla vurup üslerine geri dönebiliyor. MODERNİZASYONB-52'lerin önümüzdeki yıllarda da başarıyla hizmet verebilmesi için USAF Boeing'le ortaklaşa yeni bir modernizasyon projesi geliştirdi. Kanat ve gövdesi tamamen yenilenecek B-52'ler bu sayede 2044 yılına kadar hizmette kalacak. Projede B-52'lerin toplam 8 adet olan motor sayısı 4'e indirilecek. Yani yeni nesil çok güçlü motorlar takılacak. Gürültü limitleri yüksek, çok yakıt harcayan TF-33 motorları yerini Boeing 757'lerde kullanılan sivil orjinli RB-211-535'e bırakılacak. Toplam 8 milyar dolara mal olması planlanan projede tüm B-52'ler modernize edilecek. Uçağın elektronik saldırı ve savunma sistemleri de yenilenecek. Tolga ÖZBEK35 SAAT UÇTUKörfez Savaşı'nda B-52'ler müttefik kuvvetlerinin attığı bombaların yüzde 40'ını hedefe attı.Irak'ı bombalamak üzere bazı B-52'ler operasyona Los Angeles'taki üslerinden katıldı. Duraksız Irak üzerindeki hedeflerine gelen B-52'ler bombalarını atıp yine hiçbir yere inmeden Los Angeles'a geri döndü. Bu uçuş tam 35 saat sürerken çok sayıda havadan yakıt ikmali yapıldı. B-52'ler sadece bombardıman görevlerinde kullanılmıyor. Gelişmiş haberleşme sistemleri sayesinde müttefik gemilerinin takibi, arama-kurtarma, keşif gibi görevleri yerine getirebiliyor. NASA B-52'leri, havada ses hızı denemeleri yaptığı uçakların yüksek irtifada atılmasında kullanıyor.Boeing 1950'lilerin başında B-52 ile elde ettiği geniş gövdeli uçak teknolojisini daha sonraki yıllarda imal edeceği sivil yolcu uçaklarına uyguladı.Havacılıkta kısaltmalar kitabıKerem Turunç tarafından hazırlanan 'Havacılıkta Kısaltmalar' kitabı ikinci baskısını yaptı. İlki 1996'da hazırlanan İngilizce kitabın genişletilmiş ikinci baskısı teknik 3500 kısaltmanın yanı sıra askeri terimler, ülkelerin sivil tescil işaretlerini de içeriyor. Türkiye'de ve dünyada bu konudaki kaynakların az olduğuna dikkat çeken Turunç, 'Havacılığın çok hızlı gelişmesiyle yeni yeni kısaltmalar ortaya çıkıyor. Bu kitapla önemli bir eksikliği gidermeyi hedefliyorum.' dedi. Kitapla ilgili daha fazla bilgi www.keremturunc.com adresinden veya aia@keremturunc.com elektronik posta adresinden alınabilir. Promosyonlar sürüyorKrizle birlikte havayolu şirketleri pazarlarını koruyabilmek için promosyon çalışmalarına devam ediyor. Air France Havayolları Amerika hattında Atlanta, Boston, Chicago, Dallas, Miami, New York ve Washington'a hafta içi 399, hafta sonu ise 429 Dolar'dan başlayan fiyatlarla uçuyor. Los Angeles, San Francisco ve Montreal ise hafta içi 499, hafta sonu ise 529 Dolar'dan başlayan fiyatlarla satılıyor. Air France Avrupa hattında Amsterdam, Barselona, Berlin, Birmingham, Bilbao, Bologna, Basel, Cenevre, Dublin, Düsseldorf, Edinburgh, Frankfurt, Hamburg, Hanover, Köln, Lizbon, Londra, Luxemburg, Lyon, Madrit, Manchester, Milano, Marsilya, Münih, Nice, Nüremberg, Paris, Roma, Stuttgart, Strasburg, Venedik, Valencia, Varşova ve Zürih ise 270 Dolar.Avusturya Havayolları ise tüm Avrupa hatlarında pazartesiden perşembeye 277 Dolar'dan başlayan fiyatlarla uçuyor. Hafta sonları ise fiyatlar 299 Dolar'dan başlıyor. Avusturya Havayolları bu uçuşların bir kısmını Lufthansa ile ortak gerçekleştiriyor. Amerika hattında ise NewYork, Chicago, Washington ve Miami 399 Dolar. Avrupa ve Amerika promosyonları 31 Ekim'e kadar devam ediyor.Çok az sayıda olan indirimli biletlerden yararlanmak için yolcuların erken davranıp hemen rezervasyonlarını yaptırarak bileti satın alması gerekiyor.Öte yandan internet üzerinden bilet satışı yapan www.sonfiyat.com sitesi yeni bilet ücretlerini yayınladı. Birçok havayolu şirketinin biletlerini satan sitenin avantajlı fiyatlar şöyle: British Airways ile Londra 299, Maersk ile Kopenhag 199, Emirates ile Dubai 363, Lufthansa ile Amsterdam 199, Atlanta 299, Barselona 199, Boston 299, Chicago 299, Helsinki 199, Madrit 199, Manchester 199, Miami 299, Milano 199, New York 299. Biletlerin özellikleri sonfiyat'ın sitesinden öğrenilebilir.Plastik Model Uçak YarışmasıBu yıl 15'incisi düzenlenen Plastik Model Uçak Yarışması İstanbul Yeşilköy Hava Müzesi Komutanlığı'nda gerçekleştiriliyor. Türkiye'deki modelcilik camiasını biraraya getiren yarışmaya katılmak isteyen İstanbullu modelcilerin 12-18 Ekim, İstanbul dışından gelecek modelcilerin ise 12-20 Ekim tarihleri arasında eserlerini Hava Müzesi Komutanlığı'na teslim etmesi gerekiyor. Jüri 20 Ekim'de değerlendirme yaptıktan sonra sonuçları 21 Ekim Pazar günü açıklayacak. Dereceye giren modeller Hava Müzesi'nin yanı sıra çeşitli firmalar tarafından verilen hediyeleri kazanacaklar. Plastik Model Uçak Yarışması 3 ana başlıkta yapılıyor. Ustalar, yetişkinler ve gençler dalları kendi aralarında çeşitli kategorilere de ayrılıyor. Türkiye Plastik Model Uçak Yarışması ile ilgili daha fazla bilgi almak için Hava Müzesi Komutanlığı'nın 0.212.663 24 90 nolu telefonları aranılabilinir.Avusturya’ya Danimarkalı başkanAvusturya Havayolları başkanlığına Vagn Sörensen atandı. Geçmişte İskandinav Havayolları SAS'ın da yönetiminde bulunan Danimarkalı Sörensen görevine 1 Ekim'de başladı. Yönetimi tamamen değişen şirketin diğer yönetim kurulu üyeleri ise Kaptan Pilot Walter Bock, Josef Burger ve Thomas Kleibl oldu.Royalty kaldırılsınTürkiye'ye tarifeli sefer yapan havayolu şirketlerinin oluşturduğu Havayolları Kuruluşları Derneği BART, kriz nedeniyle konma ve konaklama ücretinin dışında Ulaştırma Bakanlığı'ndan 'Royalty' adı altında aldığı her uçak başına ortalama 250 Dolarlık ücretin kaldırmasını istedi.Havayollarının, ek maliyet getiren merkezlere sefer sayılarını azaltmayı veya tamamen iptal etmeyi planladıklarını belirten BART yetkilileri, dünyada fazla rastlanmayan ve DHMİ tarafından direkt veya dolaylı olarak uçak başına alınan ortalama 250 Dolar'lık Royalty ücretinin maliyetleri olumsuz etkilediğini söylediler. Havayollarına yer hizmeti veren handling şirketleri tarafından tahsil ederek DHMİ'ye ödenen Royalty ücretinin içinde köprü, teknik, uçuş operasyon, catering geçiş gibi kalemler yer alıyor. Uçağın tonajına göre değişen bu ücretler de ortalama sefer başına 250 Dolar'ı buluyor. Royalty'nin havayolu şirketlerini teşvik amacıyla sadece Sabiha Gökçen ve Çorlu Havalimanları'nda alınmadığını belirten BART, bu ücretin Atatürk Havalimanı'nda da tahsil edilmemesini istiyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!