Dünyanın en kárlı otomotiv şirketini yaratan ’dik kafalı’

Güncelleme Tarihi:

Dünyanın en kárlı otomotiv şirketini yaratan ’dik kafalı’
Oluşturulma Tarihi: Ocak 18, 2006 00:00

’Hayalinizdeki otomobil hangisi’ diye sorulduğunda bir çoğumuzun cevabı hazırdır. Ancak ’dünyanın en kárlı otomotiv şirketi’ ve ’en başarılı yöneticisi kim’ diye sorulduğunda düşünmemiz gerekebilir. Bugün Toyota, BMW, Honda, Nissan ve Chrysler dünyanın en kárlı şirketleri arasında, Carlos Ghosn ise Nissan’ı yeniden yaratan en başarılı yönetici olarak aklımıza ilk gelen cevaplar arasında. Ama doğrusu Porsche ve ’dik kafalı’ lakaplı CEO’su Wendelin Wiedeking...

Kuşkusuz Porsche markası tüm dünyada büyük bir imaja sahip ama CEO’su Wendelin Wiedeking elde ettiği başarılara rağmen bir Carlos Ghosn kadar tanınmıyor. Daha doğrusu Türkiye’de kimse tanımıyor. 53 yaşındaki Wiedeking, 1993 yılında Porsche’nin başına geçtikten sonra zarardaki şirketi önce her yıl artan bir kárlılığa son iki yıldır ise dünyanın en kárlı otomotiv şirketi haline getirdi.

Bugün Porsche’nin cirosu bir önceki yıla göre yüzde 6.9 artarak 6.57 milyar Euro’ya, kárı ise yüzde 8.9’luk artışla 1.23 milyar Euro’ya yükseldi. Son iki yıldır yüzde 18’lik kár marjına ulaşan Porsche’nin en yakın takipçileri ise yüzde 10’luk kár marjına sahip Japon firmalar. Porsche’un başarıları bununla da sınırlı değil. Şirketin hisseleri son 10 yılda neredeyse yüzde 1700 artış kaydetti. Wiedeking başına geçtiğinde şirketin piyasa değeri 300 milyon dolarken, bugün bu rakam 10 milyar doların üstünde.

YILIN İŞADAMI SEÇİLDİ

Avrupa’da ’Yılın İş Adamı’ seçilen ve bir çok kesim tarafından dünyanın en iyi otomotiv yöneticisi olarak kabul edilen Wiedeking, ’dediğim dedik’, ’dik kafalı’ ve riski seven bir yönetici olarak tanınıyor. Spor otomobilleriyle ünlü bir markanın 4X4 araç üretmesi tamamen Wiedeking başarı için riski göze aldığını ortaya koyuyor. Alman hükümetinin Porsche’ye yeni bir üretim tesisi inşa etmesi için verdiği 60 milyon dolarlık teşviki kabul etmemesi ve ’her çeyrek rapor vermem’ diye Alman borsasından çıkması ise Wiedeking’in başarısının sırları arasında yer alıyor. Bugün 53 yaşında olan Wiedeking, 1993’te Porsche’nin başına geçtiğinde şirket içinde bulunduğu problemlerle boğuşuyordu. Aradan geçen 13 yıl içinde ise durum tamamen değişti. Bugün Porsche sektöründe yüzde 18’lik operasyonel kár ile birinci durumda.

PORSCHE DIŞINDA 2 YIL

Wiedeking’in Porsche’de elde ettiği başarı hikayesi tam bir ders gibi. Üniversiteden mühendis olarak mezun olduktan sonra bir süre asistanlık yapan, doktorasını aldıktan sonra ilk olarak Porsche’de işe başlayan Wiedeking, iş hayatı boyunca sadece 2 yıl Porsche dışında bir şirkette çalışmış.

5 yıl üretim bölümünde çalıştıktan sonra 2 yıl Porsche’den ayrılarak yine otomotive bağlı bir yan sanayi şirketinde çalışan Wiedeking, 1991 yılında Porsche’den aldığı teklifle eski şirketine geri dönüş yapmış. Hem de daha önce çalıştığı bölümün başına gelerek. 1993 yılında ise Porsche ailesi tarafından şirketin en tepesine getirilmiş. En tepeye geldiği dönemde yaşı ise 40.

Wiedeking’in başa geçtiği zaman şirketin durumu pek iç açıcı değildi. Porsche’nin kurucusu Ferdinand Porsche’nin oğlu Ferry’nin 1986 yılında şirketin 54 bin adetle zirve yaptığı yıl ölmesiyle çöküş başlamıştı. 54 bin adetlik satış kısa sürede 14 bine geriledi. İşte tam bu noktada Wiedeking devreye girdi.

TESTERE İLE RAF KESMİŞ

Wiedeking, ilk iş olarak üretim cephesinden başladı. Porsche’nin maliyetleri çok yüksek olduğu için Wiedeking Japonya’ya birkaç kere giderek oradaki otomotivcilerin üretim teknolojilerini inceledi. Bu incelemelerden sonra Porsche’de verimliliği üç sene içinde yüzde 30 artırmaya karar verdi ve ilk yaptığı iş ise önden motorlu 928 modeli üretimden kaldırarak, yalnızca 911 modeli ile devam etmek oldu. Wiedeking Porsche’de verimlilik işini kökünden çözmek için Japonya’daki Shin-Gijutsu danışmanlık grubu ile anlaşma yaptı. Japon mühendisleri o dönemde maliyetleri düşürme konusunda çok katı kurallar uygulamışlar.

Montaj sahasındaki parça stoklarını gören bir Japon danışman, "Burası fabrika mı, yoksa parça ambarı mı" yorumunu yaparak durumun ciddiyetini ortaya koyuyor. Verilen emirlere rağmen montaj hatlarındaki parça ve stoklar indirilmeyince, Wiedeking eline bir elektrikli demir testeresi alarak bütün metal rafları kesip atmış. Böylece stoklardan kurtulmuş. Wiedeking’in verimlilik artışı üç sene içinde gerçekleşti. Yedi yıl olan yeni bir model geliştirme süresi ise 3 yıla indirildi.

FASON ÜRETİM

Wiedeking verimliliğin ardından yatırım konusuna el atmış. Yeni geliştirilen ortadan motorlu Boxster modelinin üretim hatlarının kurulması için o dönem 1 milyar dolarlık bir yatırıma ihtiyaç vardı. Ancak o sıralarda Porsche’nin piyasa değeri sadece 300 milyon dolar ediyordu. Bunun üzerine Wiedeking, Boxster modelini fason olarak bir Finli otomotiv imalatçısına vermeyi kararlaştırdı. Bu Porsche tesislerinin dışında üretilen ilk otomobildi. Fason üretim herkese ters gelmesine rağmen gayet başarılı oldu. Daha sonra şirketin bugünkü başarısındaki en büyük paya sahip olan 4X4 modeli Cayenne’nin üretimine soyunan Porsche, bu modelinin kaporta ve şasi kısımlarını Volkswagen’e ürettirmeye başladı. Porsche ise Leipzig fabrikasında bunların montajını yapıyordu. Wiedeking, hem verimliliği artırıp hem de üretim maliyetlerini dağıtınca başarı kaçınılmaz oldu.

Hiç bir şey yapmıyorlar oturup teşvik bekliyorlar

Wiedeking, Alman hükümetinin Leipzig fabrikası için verdiği 60 milyon dolarlık teşviki kabul etmemesinin sebeplerini ise şöyle açıklıyor: "Biz çok muhafazakar bir şirketiz. Teşviklere inanmıyoruz. Bazı otomobil şirketlerinin hiç bir şey yapmayan departmanları var, ama hep teşvik bekliyorlar. Eğer Almanya dürüst bir vergi reformu yapacaksa, bunu teşvikler olmadan yapmalı. Lüks mallar ve teşvikler birlikte olmamalı. Eğer şirketler vergi ödemezse, ülke sosyal hizmetler için para ödeyemez. Bu yüzden bizim büyük şirketlerden biri olmamamıza rağmen Stuggart’ın en fazla vergi ödeyen şirketi olmamız bir sürpriz değil."

Gençken emlakçıda çalışıp ikinci el Mercedes aldım

Teknoloji ve otomobil seven biri olarak Porsche’de çalışmaya başlamasıyla o dönem rüyalarının gerçek olduğunu söyleyen Wendelin Wiedeking, "Ben üniversite dönemimde hem çalıştım hem okudum. Emlakçıda çalışıyordum. Bu sayede kendimi ikinci el bir Mercedes bile aldım. Öğrencilik dönemimde paramı kendim kazandım, ailemden hiç yardım almadım" diye konuşuyor.

Cayenne’yi üretirken büyük risk aldığımızı biliyorduk

1998’de Porsche’nin 4X4 sınıfında bir model üreteceğini açıklaması, markanın fanatikleri ve bir çok kişi tarafından büyük tepkiyle karşılanmıştı. O dönem "Nasıl iki kişilik spor otomobilleriyle ünlü bir şirket, büyük bir aile otomobiline nasıl geçiş yapabilir?" şeklinde yorumlar yapıldı ve hala yapılmaya devam ediyor. Ancak Porsche’nin bugün dünyanın en kárlı şirketi olmasında en büyük payı Cayenne modeli alıyor. Bugün dünyada her saniyede bir Cayenne satılırken, Porsche’nin tüm karizmasına sahip olduğu yorumları yapılıyor. Wiedeking, "Cayenne olmasaydı Porsche kriz yaşar mıydı?" sorusunu ise, "Bu tam anlamıyla olmazdı, çünkü eğer biz Cayenne’yi üretmeseydik yeni bir spor otomobil üretecektik. Ama Cayenne’yi geliştirdiğimiz 5 yıllık dönemde kafamızda kimliği kaybetme riski hep vardı. Çünkü Porsche’nin sahip olduğu en büyük varlık marka imajı. Ama Cayanne büyük bir başarı elde ettik ve geçmişte sadece spor otomobil üreticisi olan Porsche, bugün spor modeller yapan bir şirket olarak tanınıyor" cevabını veriyor.

3.6 milyar Euro nakit

2004-2005 mali yılına baktığımızda zaman Porsche, son dönemdeki çıkışını artırarak devam ediyor. Cirosu bir önceki yıla göre yüzde 6.9 artarak 6.57 milyar Euro’ya yükselen şirketin kárı ise yüzde 8.9’luk artışla 1.23 milyar Euro oldu. Bu rakam Porsche’nin yüzde 18’lik kár marjıyla dünyanın en kárlı otomotiv şirketi unvanını almasını sağladı.

Şirketin likiditesi ise yüzde 18.1’lik artışla 3.63 milyar Euro’ya yükseldi. Şirketin likit varlıkları da yüzde 26 artarak 2.36 milyar Euro’ya ulaştı. 2006 yılında şirketin likiditesinin Volkswagen’in yüzde 20’sini alması nedeniyle düşmesi bekleniyor. Ancak kárlılığı ile şirketin önümüzdeki yıllarda bu oranı yeniden yukarılara çekeceğine kesin gözüyle bakılıyor.

Şirketin satışları ise 2004-2005 yılında yüzde 15 arttı. Dünya çapında 89 bin adet Porsche marka otomobil satıldı. Bu satışın 27 bin 826 adedi 911 modeli oldu. 911 bir önceki yıla göre yüzde 17.4’lük satış artışı yaşadı. Boxster modelinin satışları yüzde 38.7’lik artışla 18 bin adede yükseldi. Grubun son iki yıldır en fazla satan aracı Cayenne ise üçüncü yılında yine büyük satış rakamına ulaştı. Cayenne satışları yüzde 4.9 artarak 41 bin 884 adede yükseldi. Porsche’nin Türkiye’de milyon dolarlık fiyata sahip Carrera GT modeli 660 adet satıldı. Bu model bir önceki yıl 222 adet satılmıştı. Finlandiya’da üretilen 15 bin 892 Boxster ile birlikte Porsche, 2004-2005 yılı mali döneminde 90 bin 854 adet araç üretti. Bu üretim bir önceki döneme göre yüzde 11.6’lık bir artış anlamına geliyor.

Yeni modeller geliyor

Wendelin Wiedeking Almanya’nın en küçük otomobil üreticisinin başına geçtiği sırada, Porsche’nin sadece bir model serisi bulunuyordu ve efsanevi 911 serisinin satışları da kötü gidiyordu. Wiedeking, kısa sürede model serisini üçe çıkararak, Porsche’yi en karlı Alman otomotiv şirketine dönüştürdü. Porsche şu sıralar, yeni modellerin yanı sıra iki yeni model serisini de pazara sunmak için hazırlık yapıyor.

Yeni 911 Turbo: Yeni 911 Turbo 460 beygirlik bir gücü sahip olacak ve bu yılın ilkbaharında pazara sunulacak. Gelişmiş aerodinamik özelliklere sahip olacak otomobil, yeniden tasarlanan arka kanadı sayesinde azami 305 km/s hıza ulaşabiliyor.

Yeni 911 GT3:
Porsche GT3 Cup’un yarış otomobilinin yollarda kullanılan yeni modelinin lansmanı çok yakında gerçekleştirilecek. Çift egzoz çıkışı, şasinin ortasına yerleştirilmiş 3.8 litrelik motoru ve sahip olduğu 400 beygirlik güçle 911 GT3 tam anlamıyla bir yarış otomobili.

997 Targa: Bu yılın yaz aylarında ise 997 Targa’nın pazara sunulması bekleniyor. Targa’nın tasarımı hakkında kesin bilgiler henüz bilinmemesine rağmen, cam tavanlı bir model olabileceği belirtiliyor. Targa modelinde Carrera S’de de kullanılan 3.8 litre 350 beygirlik motorun görev alması bekleniyor.

Yeni Cayenne:
Yeni Cayenne’nin yeni far ve tampon tasarımına kavuşmasının yanı sıra şaşi ve süspansiyon sisteminde küçük değişikliklere gidilmesi bekleniyor. Böylece makyajlanan Cayenne, daha uzun bir burna ve daha alçak bir gövdeye sahip olacak. Yeni nesil Cayenne’nin ise 2008 yılında piyasaya sunulacağı tahmin ediliyor.

Panamera Serisi:
Porsche’nin dördüncü model serisi ise Panamera olacak. Panamera 4 kişilik ve 2 kapılı spor coupe’nin 2009 yılında üretimine başlanması bekleniyor. Cayenne’nin de üretildiği Leipzig fabrikasında üretilecek olan Panamera’da 4.5 litrelik 450 beygir güç üreten turbocharger’li bir motorun görev yapacağı belirtiliyor.

Küçük 4X4:
Porsche’nin beşinci model serisini de küçük bir 4X4 aracın oluşturması bekleniyor. Resimde BMW X3 ve piyasaya sunulacak olan Mercedes MLK’nın rakibi olması beklenen ’Compact Cayenne’ modelinin nasıl görülebileceği konusunda sadece bir tahmin yer alıyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!