Dünya yönünü üç boyutlu buluyor biz ise hálá kayboluyoruz

Güncelleme Tarihi:

Dünya yönünü üç boyutlu buluyor biz ise hálá kayboluyoruz
OluÅŸturulma Tarihi: Mart 31, 2004 00:00

10 yılı aÅŸkın süredir gazetecilik yapıyorum ve bu süre zarfında dünyada bir çok ülkeyi görme fırsatım oldu. EÄŸer ekonomi servisinde çalışıyor ve bir de otomotiv sektörüyle ilgileniyorsanız, yurtdışına çıkma olasılığınız çok fazla oluyor. Ama bu yurtdışı gezileri bir çok insanın zannetiÄŸi gibi öyle turistik geziler gibi olmuyor. ÇoÄŸunlukla havalimanlarında koÅŸuÅŸturduÄŸunuz, gittiÄŸiniz ÅŸehri kısıtlı bir ÅŸekilde gördüğünüz seyahatlerdir... Hele otomobil firmalarının seyahatleri ise bu geziler içinde en yorucu olanlarıdır...Çünkü otomobil firmaları piyasaya sürecekleri yeni modelleri tanıtmak için haritada bile çok zor bulacağınız egzantrik yerleri seçerler. Bunun sebebi gazetecilere otomobillerle birlikte iyi resim vermektir. Türkiye'den de bu yerlerin çoÄŸuna direkt uçuÅŸ olmadığı için gazeteciler genellikle bir gece konaklamalı bu gezilere katılmak için neredeyse bir günlerini yollarda geçirirler. Yani anlayacağınız zor zanaat bizimkisi...Sözün özü, bugüne kadar dünyanın bir çok yerinde yeni otomobilleri test etme imkanı buldum. Bu yerlerden bir çoÄŸunu ilk kez gördüğüm için kaybolma riskimi siz tahmin edin. Otomobil gezilerinde firma yetkilileri genellikle tanıtımını yaptıkları otomobili ikiÅŸerli gruplar halinde size test ettirirler. Günümüzde bu testler iki farklı ÅŸekilde yapılıyor.NAVÄ°GASYON SAYESÄ°NDE UYUYORUZBirincisi, bir gazeteci otomobili kullanırken genellikle diÄŸeri de co-pilotluk görevini yaparak firmanın verdiÄŸi yol haritasını okuyor. (harita genellikle okunamıyor ve kaybolunuyor) DiÄŸer yöntem ise otomobilin sahip olduÄŸu yön bulma (navigasyon) sistemi sayesinde bir kiÅŸi otomobil kullanırken diÄŸeri uyuyor. Åžaka bir yana navigasyon sistemi otomobillerde yer almaya baÅŸladığından bu yana ilk defa bulunduÄŸumuz ülkelerde otomobil kullanmanın zevkine varabiliyoruz. Bu sistemin yer almadığı gezilerde firmanın çok da detaylı bir ÅŸekilde hazırladığı yol haritasını okumaktan, otomobili kullanma zevkine çok fazla eriÅŸemiyorduk. Çünkü otomobili kullanan tabelalara, yanında oturan ise yol haritasına odaklandığı için otomobili inceleme ÅŸansı bulamıyorduk.Hızla geliÅŸen navigasyon sistemleri sayesinde artık dünyanın neresine gidersek gidelim, yönümüzü çok rahat ve hızlı bir ÅŸekilde bulabiliyoruz. Bu da bizim otomobile odaklanmamıza fırsat tanıyor. TÃœRKÄ°YE'DE NE ZAMAN KULLANILACAKÄ°lk kez Japonya'da uygulanmaya baÅŸlayan navigasyon sistemi tüm dünyada hızla yaygın bir hale gelmeye baÅŸladı. Günümüzde Avrupa'da 5 milyon aracın navigasyon sistemleri ile donatıldığı kaydediliyor. Artık bir çok Avrupa ülkesinde taksilerde navigasyon sisteminin kullanılması zorunlu hale geldi. Navigasyon sistemlerinin Türkiye'de de kullanılabilmesi için bir kaç yıldan beri altyapı çalışmalarının yapıldığını biliyorum. Bu yazıyla buradan bu konuda çalışma yapan firmalara bir soru sormak istiyorum. Türkiye'de daha doÄŸrusu Ä°stanbul'da navigasyon sistemi ne zaman kullanılabilecek? Bu sistemin kullanılmasının zor olduÄŸunu, çünkü özellikle Ä°stanbul gibi büyük bir metropolde harita çıkarmanın çok güç olacağını tahmin edebiliyorum. Her gün sokak ve caddelerin deÄŸiÅŸebildiÄŸi, yolların kapandığı, çukurların kazıldığı Ä°stanbul'da navigasyon nasıl saÄŸlıklı bir ÅŸekilde kullanılabilir ki. Türkiye gibi normal karayolları haritası bile zor çıkarılan bir ülkede bu sistemin uygulanması biraz zaman alacaÄŸa benziyor.Seksi kadın sesi yol gösteriyorAracın gösterge panosuna yerleÅŸtirilen navigasyon sistemi, ekranındaki harita ve sesli komutları ile sürücüyü yönlendiriyor. Seyir halindeyken sistemin kontrol ünitesi, Konumlama Sistemi'nin (GPS) uydularından, aracın hız gösterge kablosundan ve kendi jiroskobundan bilgi alıyor. Daha sonra belleÄŸindeki haritalara danışarak seçilen spesifik yol üzerinde aracın yerini belirler. Kontrol ünitesi, aracın koordinatlarını her saniye yenileyerek yanlış bir yola girmenizi veya hatalı dönüş yapmanızı engelliyor.EÄŸer navigasyon sisteminin sizi yönlendirmesini isterseniz uzaktan kumanda ile sokak/cadde adı veya bilinen bir yerin (örneÄŸin ünlü bir lokanta, pastane gibi) adı gibi belirli bir noktayı seçebiliriyorsunuz. Çok geliÅŸmiÅŸ bir bilgisayar programı, aracın halihazırdaki konumu ile gideceÄŸiniz yer arasındaki tüm olası yolları araÅŸtırır ve bunların arasından en kestirme yolu saptar. Bu aÅŸamada iÅŸin zor kısmı baÅŸlar. Yapay bir kadın sesi size ne yapmanız gerektiÄŸini aÅŸama aÅŸama söyler. (bazı arkadaÅŸlar bu kadının sesini seksi buluyor) ÖrneÄŸin, ‘Soldaki birinci sokaÄŸa sap’ gibi... Ancak sistem bu direktifleri en uygun zamanda vermek zorundadır. Bir dakika boyunca ‘Şimdi saÄŸa dönmeye hazır ol’ komutunu sürekli duymaktan hoÅŸlanmayabilirsiniz. Ancak aynı ÅŸekilde bir saniye kala ‘Şimdi sola dön’ gibi bir komut da paniÄŸe yol açabilir. Bu nedenle bilgisayar programı, aracın seyri ile ilgili verileri harita verilerine uydurarak hangi direktifi ne zaman vermesi gerektiÄŸini hesaplar. Ancak bütün bu hesaplar, haritaların doÄŸru olmasına baÄŸlıdır; haritalar son deÄŸiÅŸiklikleri içermiyorsa hiçbir iÅŸe yaramaz. Bu yüzden bu konuda faaliyet gösteren ÅŸirketler her bölge için resmi verilerden yararlanmakla birlikte çok sayıda alan görevlisinden de yararlanır. Bu görevliler söz konusu bölgeyi karış karış tarayarak her ayrıntıyı kaydederler. Bunlar trafik levhaları, park yerlerinin isimleri, cadde isimleri gibi ayrıntılardır. Bu bilgiler merkezin veri deposuna gönderilerek veriler güncelleÅŸtirilir. Åžirket daha sonra bunları CD- ROM veya DVD'lere yükler. Nerede olduÄŸunuzu havadan canlı olarak göreceksinizGeçtiÄŸimiz günlerde navigasyon sistemleri üzerinde faaliyet gösteren FlyOver Technologies ÅŸirketi, otomobil navigasyon sistemlerini geliÅŸtirerek üç boyutlu hale getirdi. Havadan haritalama sistemiyle üç boyutlu görüntü vererek yön bulmanızı daha kolay hale getiren bu sistem ÅŸu an Japonya'nın 13 büyük ÅŸehrinde kullanılmaya baÅŸlandı. Havadan görüntülerin 3 boyutlu gerçek görüntüler ÅŸeklinde otomobillerin navigasyon sistemlerine aktarılmasıyla oluÅŸan bu yeni yöntem sayesinde otomobil sürücüsü bulunduÄŸu ve gideceÄŸi noktayı harita üzerinden canlı olarak görebiliyor.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!