Dikkat 220 volt!

Güncelleme Tarihi:

Dikkat 220 volt
Oluşturulma Tarihi: Ekim 27, 2010 22:12

İstanbul’da 1 milyon kişinin ziyaret etmesi beklenen ve toplam 25 milyon dolar yatırımla gerçekleştirilen Autoshow fuarında markalar Paris’te olduğu gibi elektrikli model şovuna hazırlanıyor. Artık konsept olmaktan çıkıp seri üretime hazır hale gelen elektrikli modellerin tümü ilk kez Türk otomobilseverlerin karşısına çıkıyor. 11 seri üretime hazır elektrikli aracın sergileneceği fuarda bir tanede yüzde 100 elektrikli konsept araç yer alacak. Peugeot, Citroen ve Mitsubishi’nin işbirliği yaparak aynı fabrikada ürettiği elektrikli modellerin de hazır bulunacağı fuarda, tam şarjla 550 kilometre kat eden modelden, 30 dakikada hızlı şarj olan modele kadar birçok elektrikli araç ziyaretçilerin beğenisine sunuluyor.

İşte fuarda sergilenip yollara çıkmaya hazırlanan elektrikli modeller:

Elektrikli üçüzler

Mitsubishi, Peugeot ve Citroen’in yaptığı işbirliği sonrasında Mitsubishi’nin Japonya’daki Mizushima fabrikasında üretilecek üçüz elektrikli otomobiller Autoshow’daki yerini alacak. Mitsubishi’nin i-Miev, Peugeot’nun iOn ve Citroen’in C-Zero ismiyle yıl sonunda satışa sunmaya hazırlandığı araçlar kompakt bir gövdeye, hızlı şarj olabilme özelliğine ve uzun menzilde sürüş kapasitesine sahip.
Citroen C Zero: C-Zero’da mıknatıslı senkron motor görev yapıyor. 47 kW veya 64 beygir güç sunan tamamen elektrikli motor 180 Nm tork üretebiliyor. Otomobilin orta kısmında konumlandırılmış 330 voltluk lityum-iyon pil sistemi ile çalışıyor. Pil 220 voltluk enerjiyle 6 saate kendini şarj edebiliyor. Ortalama 130 kilometre menzil sunan C Zero, 130 kilometrelik maksimum hıza sahip.
Peugeot iOn: Fransa’da 2011 yılı başında ayda 499 Euro taksitle satışa sunulacak araç 100 kilometrede 1.5 Euro kullanım maliyetine sahip. Araç 150 kilometre menzile ve 130 kilometre maksimum hıza sahip.
Mitsubishi i-Miev: i-Miev, 130 kilometre hıza ulaşırken, tek bir şarjla 160 kilometrelik bir yolu rahatlıkla alabiliyor. 220 volt enerjiyle ortalama 7 saatte full şarj edilen araç, 330 volt ile yarım saatte yüzde 80 şarj edilebiliyor.

Menzili 300 bin km

1 milyonuncusu törenle üretilen ve geçtiğimiz günlerde “Yılın Hafif Ticari Aracı” seçilen Fiat Doblo’nun Tofaş mühendisleri tarafından 2 ay gibi kısa bir sürede geliştirilerek ilk olarak Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün tarafından test edilen elektrikli versiyonu olan Fiat Doblo EV, 2010 İstanbul Autoshow Fuarı’nda görücüye çıkacak. Ar-Ge çalışması Türkiye’de yapılan ilk elektrikli araç unvanına sahip Fiat Doblo EV, 2010 İstanbul Autoshow Fuarı’nda Fiat standının “Gelecek” konseptli özel bölümünde otomobil severlerin ilgisine sunulacak. Bursalı Fiat Doblo EV, toplam 300 bin kilometrelik menzile sahip batarya ile donatılmış olmasıyla dikkatleri topluyor. Tofaş tarafından geliştirilen Fiat Doblo EV, hızlanma durumuna göre 106 begyir ile 140 beygir arasında güç üreten elektrikli motor yapısına sahip olmasıyla dikkat çekiyor. 0-100 km/s hızlanmasını 9.6 saniyede tamamlayan ve elektronik olarak sınırlandırıldığı için 110 kilometre hıza erişebilen Fiat Doblo EV, 0-50 kilometre hızlanmasını ise 3.8 saniyede tamamlayabiliyor. 150 kilometrelik menzile sahip Fiat Doblo EV’nin lityum ion bataryası, hızlı şarj ile 1 saatte, ev tipi elektrik kaynaklarıyla ise 7 saatte yeniden şarj olabiliyor.

‘Made in Turkey’
/images/100/0x0/563d006df018fb32c8ed7b08

Oyak Renault’nun Bursa’da fabrikasında bu yılsonu seri üretimine başlanacak Renault’nun ilk elektrikli aracı Fluence Z.E., fuarın gözdeleri arasında olacak. Sıfır emisyonlu, yüzde 100 elektrikli otomobil, önümüzdeki yılın ortasında Avrupa’da satışa sunulacak. 4.5 metre zunluğu ile Fluence’ın elektrik motorlu versiyonu, benzinli versiyonuna göre 13 cm daha uzun tasarlandı. Bataryaların arka koltukların gerisine yerleştirilmesini sağlamak amacıyla, 300 litrelik bagaj hacmi korunarak, aracın arka kısmı tamamen yeniden çizildi. Fluence Z.E.’nin elektrik motoru 95 beygirlik bir güç üretiyor. Azami devir 11.000 devir/dakikaya ulaşıyor. Elektrikli motor azami 226 Nm’lik torkunu hemen kullanıma sunabiliyor. Düşük devirde net ivmelenmeler ve ara hızlanmalar elde ediliyor. Elektrikli araç tam şarj edildiği zaman maksimum 160 kilometre yol katedebiliyor. Aracın azami hızı 135 km/s ile sınırlandırıldı. Motor 22 kWh’lik enerji kapasiteli, 2 farklı yolla yeniden şarj edilebilir bir lityum-iyon batarya ile besleniyor. Kullanıcılar için en yaygın ve en pratik yol standart şarj. Sadece otomobili evdeki bir prize veya kamuya açık bir alandaki şarj noktasına (örneğin bir otoparkta) takmak suretiyle, bu yöntemde, mevcut elektrik gücüne ve aracın tipine bağlı olarak 6 ilâ 8 saat arasında tam şarj yapılmasını sağlıyor. Eğer aracınızı daha hızlı şarj etmek istiyorsanız, Quickdrop sistemi var. Müşteri, sadece 3 dakikada boşalmış olan bataryasını dolu bir bataryayla değiştirebilecek. İnternet üzerinden ön siparişlerin alındığı Renault Fluence Z.E.’nin Avrupa fiyatı 21 bin 300 Euro olarak açıklandı. Bunun yanı sıra batarya kira bedeli için de ayda 79 Euro ödenecek.

Detoks yapan elektrikli

Renault’nun pazara sunacağı bir diğer elektrikli model olan ZOE Preview de fuarın konuğu olacak. Clio boyutundaki araç ön yüzündeki yeni imzası ile Renault’nun yeni kimliğini taşıyor. 4.10 m uzunluktaki ZOE Preview’de 80 beygir güç ve 222 Nm tork üreten bir elektrik motor yer alıyor. Fransa’nın Flins fabrikasında üretilen elektrikli otomobil, 2012 yılında pazara sunulacak. ZOE Preview, otomotiv dünyasına birçok yenilik de katıyor.
· Nemlendirici etki: Akıllı bir klima nem düzeyini ayarlıyor ve bazen kurutucu etkisi bulunan standart klimaların aksine bir huzur duygusu sağlıyor.
· Detoks etkisi: Bir kirli hava sensörü gerektiğinde havalandırma ızgaralarını kapatarak havanın kalitesine özen gösteriyor; ardından daha temiz bir hava için iç mekân filtreleri zararlı unsurları tutuyor. Çift modlu bir iyonizör havada halâ mevcut olan bakterilerin ve alerji yapıcı etmenlerin yoğunlaşmasını önemli ölçüde azaltıyor.
· Dinamikleştiren etki: Elektrikli bir sistem o andaki ihtiyaca uygun kokular yayıyor.
Üç etkili bu sistem L’Oreal’in cilt biyolojisi markası olan Biotherm ile işbirliği halinde geliştirildi.

Ampera 2012’de geliyor

Opel’in fuarda sergileyeceği ilk elektrikli modeli Ampera, Avrupa’daki ilk sıfır emisyon ve günlük kullanıma uygun otomobil olacak. Standart bir elektrik prizine bağlanmak suretiyle şarj edilebilen Opel Ampera, dört yolcu kapasiteli, beş kapılı ve geniş bagaj alanına sahip. Ampera menzil kaygısı olmadan 500 kilometreden fazla seyahat imkanı sunuyor. 150 beygire karşılık gelen 370 Nm anlık tork sağlayan aracın sıfırdan 100 kilometreye hızlanma süresi yaklaşık 9 saniye. 161 kilometre maksimum hıza ulaşan aracın üretimine 2011 yılında başlanacak, Türkiye’ye ise 2012 yılında gelecek.

Filoyla test ediliyor

MINI’nin fuarda Türk tüketicilerinin beğenisine sunacağı elektrikli modeli MINI E, gücünü yüksek performanslı, yeniden şarj edilebilir lityum-iyon akü tarafından beslenen 150kW (204 beygir) elektrikli motordan alıyor. BMW Group, MINI E’den oluşan tamamen elektrikle çalışan bir filoyu, günlük trafikte kişisel kullanım için yollara çıkaran dünyanın ilk premium otomobil üreticisi olarak öne çıkıyor. MINI E, başlangıçta Amerika’da ve sonrasında da Avrupa’da uygulanan bir pilot projenin parçası olarak, seçilmiş kişilere ve kurumsal müşterilere sunuluyor. Böylece geniş ölçüde uygulanabilir deneyim kazanılıyor ve bu deneyimler seri üretime konu olacak araçların tasarımında değerlendiriliyor.

Prius da fişlendi

Fuarda Toyota, elektrikli model olarak Prius’un PHV modelini ziyaretçilerin beğenisine sunuyor. Elektrikli araçlara giden yolda kısa ve orta vadede elektrik prizinden şarj edilebilen hibrid, yani Plug-in Hibrid (PHV) teknolojisini en etkin ve verimli çözüm olarak gören Toyota, PHV ile elektrik enerjisinin tükendiği noktada, bilinen tam hibrid özellikleri ile sürüş imkanı sunuyor. Prensip olarak hibrid sisteminin teknik alt yapı olarak kullanıldığı Prius PHV, normal bir hibridden farklı olarak daha uzun elektrikli sürüş menziline sahip. Bu özelliği ile PHV, şehir içindeki kısa mesafeli sürüş beklentisini sıfır emisyon ile karşılıyor. Toyota hibrid araçlarında ilk kez kullanılan ve uzun menzil ve yüksek performans sunan lityum-iyon pil, standart bir 230 Volt prizden sadece 1.5 saatte şarj edilebiliyor. Yüksek performanslı lityum-iyon pil sayesinde Prius PHV, EV modunda 100 km/s maksimum hıza ulaşıyor ve EV sürüş modunda 20 kilometre menzile imkan tanıyor.

3 tekerlekli i-Real

Toyota’nın 3 tekerlekli elektrikli modeli i-Real da Autoshow’daki yerini alacak. Her iki eldeki kumandalarla yönetilen i-Real’ın satışına kısa sürede başlanacak. i-Real elektrikli motorla 30 kilometre maksimum hıza ulaşıyor.

Focus da elektriklendi

Ford’un Transit Connect’ten sonra ikinci tam elektrikli araç modeli Focus BEV de fuardaki yerini alıyor. Düşük egzoz (CO2) emisyonlu, yakıt tasarruflu elektrikli araçlara yöneliş giderek hız kazanırken Ford, Kuzey Amerika’da 2012’de, Avrupa piyasalarında ise 2013’te satışa sunulacak beş yeni elektrikli aracın üretim hazırlıklarına yoğun bir şekilde devam ediyor. Ford’un elektrikli araçları dünya çapında yaygınlaştırma stratejisindeki kararlılığı doğrultusunda tümüyle elektrikli Ford Transit Connect’in 2011’de satışa sunulmasının ardından 2012 yılında da gelecek nesil Ford Focus’un tümüyle elektrikli bir modeli piyasaya çıkacak.

Tüm kuralları altüst ediyor


Peugeot’nun fuarda sergileyeceği diğer bir dikkat çeken konsepti ise BB1. Şehir içindeki ulaşım ihtiyaçlarına görülmemiş bir cevap getirmek amacıyla geleneksel kuralları altüst eden BB1, 2.50 metrelik, 4 koltuklu, sıfır salımlı konsept bir araç. BB1, bir yandan çevreye saygılı kalırken, aynı zamanda mimari, stil, iç tasarım, sürüş keyfi, veri iletimi gibi tüm boyutlarıyla otomobilin yeniden keşfedilmesini sağlıyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!