Çözüm Metro Köprüsü!

Güncelleme Tarihi:

Çözüm Metro Köprüsü
Oluşturulma Tarihi: Şubat 16, 1999 00:00

Haberin Devamı

Profesör Semih Tezcan'ın araştırmasına göre trafik sorununun halledilmesi için tek yol var

Ulaşım konusunda yurtiçinde ve yurtdışında birçok çalışmaya imza atan, hafif metronun proje tasarım çalışmalarına başkanlık yapan Prof. Dr. Semih Tezcan, İstanbul'un iki yakası arasındaki ulaşım kördüğümüne 'mucize çözüm'ün sadece 'Boğaziçi Metro Köprüsü'nün olabileceğini söyledi.

Boğaziçi Üniversitesi Yapı Teknolojisi Uygulama ve Araştırma Merkezi Başkanı Prof. Dr. Semih Tezcan, yaptığı araştırmayla, otomobil geçişine olanak veren üçüncü Boğaziçi köprüsünün ve Üsküdar-Sarayburnu arasındaki tüp geçitin dezavantajlarını ortaya koydu. Prof. Dr. Tezcan, çevre yolları olmayacağı için doğa tahribatına yol açmayacak Boğaziçi Metro Köprüsü'nün, Söğütlüçeşme ile Levent arasındaki yolculuğu 8 dakikaya indirerek, diğer 2 köprüdeki araç yoğunluğunu da otomatik olarak azaltacağını söyledi.

Prof. Dr. Tezcan'ın devletin üst yönetimine de sunduğu, İstanbul'un ulaşım sorununa ilişkin çalışması şöyle:

‘‘Köprülerden her gün 430 bin bin kişi 240 bin otomobil, 570 bin kişi ise 15 bin otobüsü kullanarak geçiyor. Köprüler, yolcu geçirmek için değil, özel otomobil geçirmek için kullanılıyor. Bir senaryo düşünelim: Her gün özel otomobille geçen 430 bin kişi köprü trafiğine 240 bin otomobil sokacakları yerde otobüslere binseler, köprüleri geçen araç sayısı toplam 300 bin yerine sadece 70 bin olur. Köprüler yüzde 75 oranında boşalır. Bir metro köprüsü inşa edilirse, buradan günde 2 milyon kişi geçer, mevcut köprüler yüzde 85 boş kalır. Bu mucize değilse nedir?’’

Üçüncü Köprü ve Tüp Geçit'in sosyal adalete aykırı olduğunu söyleyen Semih Tezcan bu konuda da şunları söyledi: ‘‘Çünkü geçiş sorunu, 430 bin kişinin kullandığı 240 bin araçlık filodan kaynaklanıyor. 430 bin kişinin yaptığı yolculuk, İstanbul'daki günlük 10 milyonluk yolculuğun sadece yüzde dördü. Her gün duraklarda ömür törpüleyen yüzde 96'ya çözüm getiren bir çalışma yapılmalı. Tüp geçişin ekonomik olurluluğu yok: Gerçekçi maliyeti 3 milyar dolardır. Tüp geçit parası ile 10 metro köprüsü yapılabilir. Amerikan şirketinin önerisi olan tüp geçit güzergahı dolambaçlı ve yanlıştır. Yolcular Yenikapı üstünden 1.5 saat sürecek yolculukla Levent ve Maslak'a gitmek yerine yine otomobillerine binmeyi tercih edeceklerdir. Boğaz'ın akıntısı nedeniyle tüp geçitin inşaası zor ve pahalıya malolur. Yeni bir karayolu köprüsüyle özel otoların teşvik edilmiş olacağını ve sorunun süreceğini söyleyen Tezcan ‘‘Ama köprüden geçmeyi bekleyen özel otolar beklemede olduğu için Üçüncü Köprü'yü bedava inşa edecek çok talip çıkar. Doğa biter, trafik kaosa girer. Ka*r düşünen yabancı sermaye bunları bizim gibi göremez. Yeni köprü yeni yol, yeni yol yeni araba, yeni araba yeni tıkanıklıktır. 10'uncu köprü yapılsa bile sorunlar bitmez’’ dedi.

Metro köprüsünün doğayı tahrip etmeyeceğini de sözlerine ekleyen Tezcan bu konuda da şunları söyledi: ‘‘Birinci köprünün yanıbaşında, gömleğe iliştirilen toplu iğne örneği inşa edilir. Viyadük, yol gerektirmez. Söğütlüçeşme ve Levent'e yeraltından bağlanır. Karayolu köprüsüne oranla 10 kere hafif, 3 kere daha narindir. Karayolu köprüsü 40, 3 hatlı metro köprüsü 17 metre genişliktedir. Göztepe'den Levent'e 6-8 dakikada gidilir. Oradan bağlantılarla Mecideyeköy, Şişli, Taksim ve Aksaray'a, hatta havalimanına kadar yolculuk yapılabilir. Otomobiller evde veya metro istasyonları parkında bırakılır. Yapımı 2-3 yılda tamamlanır. Tüpgeçişin maliyeti 3 milyar doları bulur. 6 kilometrelik yeraltı bağlantılarıyla metro köprüsü 700 milyon dolara malolur’’.

SEMİH TEZCAN

İTÜ İnşaat Fakültesi mezunu olan Prof. Dr. Semih S. Tezcan, Kanada, British Colombia Üniversitesi'nde öğretim üyeliğine başladı. 1964'de profesör oldu. 1966'dan beri Boğaziçi Üniversitesi'nde öğretim üyesi. Haliç Master Planı, İstanbul ve Marmara limanları, İstanbul Boğaz geçişi, Akkuyu Nükleer Santralı ve İstanbul Yeni Yerleşim bölgeleri, İzmir ve Antalya ulaşım planlaması gibi konularda master proje çalışmalarını yürüttü. Birinci Boğaziçi Köprüsü rüzgar ve depreme dayanım hesaplarını ve testleri yaptı. Boğaçizi Üniversitesi'nde İnşaat Mühendisliği Bölümü'nün, Bilgi İşlem Merkezi'nin, Deprem Araştırma Enstitüsü'nün başkanlıklarını üstlendi. 1979-1982 yıllarında aynı üniversitede rektörlük yaptı. Endonezya Cumhuriyeti'nin İstanbul Fahri Başkonsolosu.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!