Buzlanma mevsimi başladı

Güncelleme Tarihi:

Buzlanma mevsimi başladı
Oluşturulma Tarihi: Ocak 09, 1998 00:00

Haberin Devamı

Kışla birlikte buzlanma uçakları tehdit etmeye başladı. Soğuk ve kar, yağışlı havalarda kanatların ve gövdenin üzerini sararak bir uçağı uçamaz hale getiriyor. Ve üzücü kazalara neden oluyor. Uçağın gökyüzünde süzülmesini sağlayan kanatların ve gövdenin özel bir yapısı vardır. Uzun araştırmalar sonucunda ortaya çıkan bu yapı çok hassas ve pürüzsüzdür. Bu sayede gökyüzünün çelik kuşları rahatça uçabilir. Uçakların havada tutunabilmeleri için özellikle kanatların yapısında fiziki bir değişiklik olmaması gerekiyor. Yani aerodinamik olarak temiz ve pürüzsüz olması şart. Eğer kanat ve gövde üzerinde herhangi bir pürüz varsa, bu durum uçağın geri sürüklenmesini artırıyor. Pürüzler ayrıca uçağın süratini de azaltıyor. Özellikle iniş ve kalkışlarda kritik süratlerde havada tutunan uçaklar için büyük tehlike oluşturuyor. Uçak seyir yüksekliğine çıktığında ise normal hızına ulaşması için daha yüksek devirde daha fazla yakıt harcayacak şekilde kullanılamasına da neden oluyor.

Buzlanma nasıl önleniyor?

Uçak aerodinamiğini bozan en önemli doğal etkenlerin başında buzlanma geliyor. Buzlanmayı önlemek için yerde bazı uygulamalar yapılıyor. Bunun başında da kanat ve gövde üzerindeki buz tabakasının erimesi için özel bir sıvı püskürtülmesi geliyor. De-icing yani buz eritici sıvı püskürtüldüğünde kanat üzerindeki kar tabakası eriyor. Bu sıvıda yoğun olarak çok zor donan glikol bulunuyor. De-icing işlemi sadece uçağın kontrol yüzeyleri olan kanatlar, irtifa dümeni gibi yerlere püskürtülüyor. Motorlar, hassas ölçüm aletlerinin bulunduğu kısımlara ve kokpit camlarına ise kesinlikle uygulanmıyor. Ancak bu işlem yapıldıktan sonra kar yağışı devam ediyor ve tekrar buz tabakası oluşuyorsa bu sefer de anti-icing adı verilen özel bir sıvı püskürtülüyor. Anti-icing sıvısının belirli süre geçerliliği bulunuyor. Anti-icing'in yapısına göre bu süre 25 ila 45 dakika arasında değişiyor. Eğer bu süre içinde uçak yerde beklemeye devam ediyorsa işlem tekrarlanıyor. Ancak bazen kar yağışının olmadığı çok soğuk havalarda buzlanma oluşabiliyor. Uzaktan bakıldığında farkedilemeyen buzlanma ancak çok yakından ve elle kontrol edildiğinde anlaşılabiliyor. Bu açıdan uçağın çok yakından incelenmesi ve buzlanma oluşan bölgelerin tespit edilerek de-icing uygulanması gerekiyor.



Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!