B-24D'yi görmeye gidin

Güncelleme Tarihi:

B-24Dyi görmeye gidin
Oluşturulma Tarihi: Aralık 19, 1997 00:00

Haberin Devamı

Hasköy'deki Rahmi M.Koç Müzesi’nin şu günlerde yeni bir konuğu var. Havacılık tarihinin trajik bir öyküsü yorgun bir metalin yapısında izleyenlere sunuluyor.

Amerikan ağır bombardıman uçağı B-24 D Liberator, 54 yıl önce Romanya'nın Ploesti petrol tesislerine yapılan saldırıdan Bingazi'deki üssüne dönüyordu. 2'inci Dünya Savaşı'nın çok gizli tutulan bir saldırısıydı bu. 'Hadley's Harem' adlı, 1941 imalatı uçak saldırıda yara almıştı. Dönüş macerasında yarası büyüdü. 2 numaralı motoru sustuğunda rota Kıbrıs'a çevirildi. Anadolu üzerinden Kıbrıs'a ulaşılacaktı. Toros Dağları'nı aşarken 3 numaralı motor da gitti. Ve hemen ardından 1 numaralı motorda yağ basıncı düşmeye başladı. Antalya açıklarındaydı. Manavgat civarında dört motorlu uçağın diğer iki moturu da sustu. Kaptan pilot Gilbert B. Hadley suya inmek istedi. Ama çakıldı. Derin sulara parçalanarak gömüldü. Gömüldüğü yerde büyük bir şans eseri tatlı su akıntısı vardı. Ve o su bir tarihi sessizce korumaya aldı.

Uçaktaki 10 mürettabattan 7'si sağ kalmayı başardı. Sağ kurtulanlardan uçaksavarcı Leroy Newton'a Türk köylüleri baktı. Sonra iki ayrı hastanede tedavi görüp ülkesine döndü.

Uçağın yeri 1972 yılında amatör balıkadam Oğuz Altunseçen tarafından bulundu. Ve yeri belirlendikten 20 yıl sonra uçağın ön kısmı çıkarıldı. 30 metrelik kanadı, ağır arka bölümü ve motorları hala su altında. Uçağın ön bölümünü çıkarmak da yine Oğuz Altunseçen'e nasip oldu. Şimdi geri kalan bölümleri çıkarmak için çalışıyor.

Şimdi huzurlu

Tatlı su korumasında kalmış metal yine de iyice yorulmuştu. Kokpitte bir çok cihaz olduğu gibi duruyordu. Pilotun Ray-Ban gözlüğü 52 yıl boyunca su altında neredeyse yepyeni kalmayı başarmıştı. Su altından çıkan tüm aksesuarlar Rahmi M. Koç Müzesi’nde bir camlı dolaba konuldu. Kokpit de dahil uçağın ön bölümü Eskişehir 1'inci Hava İkmal Bakım Merkezi'nde son derece düzgün bir onarımdan geçirildi. Aslına sadık kalınarak, zorlamadan toparlandı. Yorgun metaller genç metallerle uyum içinde birleştirildi. Uçağın orijinal boyasından kalan örnekler titizlikle bırakıldı.

Rahmi Koç'un bizzat ilgilendiği bu proje yine Rahmi M. Koç müzesinde hayata geçti. Şimdi orada tarihin içinden çekilip alınmış Amerikan ağır bombardıman uçağı B-24 D belki de yaşamının en huzurlu günlerini geçiriyor. İtilip kakılmadan, yaralanıp vurulmadan gerisinin geleceği günü bekliyor. Koç Grubu B-24 D uçağını kurtarıp gözlerimiz önüne getirirken uluslararası boyutta bir hizmeti de sunmuş oluyor.

Bir törenle ikinci yaşamına merhaba diyen B-24 D'nin başucunda uçaktan kurtulan uçaksavarcı Leroy Newton da vardı. Artık çok yaşlı olan ama dimdik ayakta duran Newton uçağını okşarken inanılmaz derecede heyecanlıydı. Gözleri Müze'nin tüm görevlilerine minnet ve şükranla bakıyordu... Sanırım orada, yaşanmış bütün acılar tarihe karışıyordu... B-24 D'yi sizde görmeye gidin. Büyük bir başarıya tanıklık edin...

Şimdi o müzede. Rahmi M. Koç Müzesinin huzurlu bir köşesinde.Yılların yorgunluğunu çıkarıyor. Rahmi Koç uçağın kokpit dahil ön bölümünü çıkaran dalgıçı sadece kutlamakla kalmadı, bir kaç kez de teşekkür etti. Bu uçaktan kurtulan uçaksavarcı Leroy 52 yıl sonra B-24D ile yeniden kucaklaştı. Deniz altında 52 yıl kalan uçaktan çıkan bir gözlük hala yeni gibiydi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!