'Ateist terörist deÄŸildir'

Güncelleme Tarihi:

Ateist terörist değildir
OluÅŸturulma Tarihi: Nisan 21, 2004 00:00

Hürriyet’in ‘İlahiyatçılar Gülen’i tartışıyor’ dizisinde yer alan iddiaları Fethullah Gülen, ABD’den internet aracılığıyla cevapladı. Gülen, ateistlerle teröristleri aynı kefeye koymadığını belirtti.Gülen, ateistlerle teröristleri aynı kefeye koymadığını belirterek, ‘İfadem çarpıtılarak baÅŸka manalara çekilmiÅŸtir’ dedi. Gülen, Nuriye Akman’ın kendisiyle yaptığı röportajdan, ‘Bizim gibi düşünmeyenlerin canı cehenneme’ gibi bir sonuç çıkarmanın kesinlikle mümkün olmadığını da söyledi.Zaman Gazetesi’ndeki röportajda söylediklerinizin önemli bir bölümüne herhangi bir itiraz gelmedi. Fakat özellikle ateistlerle ilgili bölüm tartışmalara sebep oldu. Bunu nasıl deÄŸerlendiriyorsunuz?Röportaja dikkatlice bakılınca görülecektir ki, orada ifade edilmek istenen husus insan öldürmenin çok büyük bir cinayet olduÄŸudur. Ve münhasıran, bu görüşü takviye için Ä°bni Abbas’ın insan öldürenler hakkındaki herkesten farklı rey ve ictihadına yer verilmiÅŸtir. Ä°bni Abbas, insan öldüren birinin cehennemde ebedi kalacağını söylüyor. Cehennemde ebedi kalmayı da Kuran-ı Kerim deÄŸiÅŸik yerlerde müşrik ve kafirlere tahsis ediyor. Röportajda, ‘insan öldürenle, káfir aynı ÅŸeye maruz kalıyor’ denmekle, her iki grubun ‘ortak bir yönü’, ahiret itibarıyla máruz kalacakları ceza ifade ediliyor. Düz bir mantıkla ‘insan öldürenle káfir aynıdır’ denmiyor. Uhrevi ceza açısından ‘máruz kalacakları hál’ aynıdır, deniliyor ki burada bir benzerlik, ortaklık yönü ön plana çıkarılıyor. Dolayısıyla, tamamen uhrevi bir cezadan ibaret olan cehenneme girme mevzuunda Allah’ı kabul etmeyenlerle, haksız yere insanları öldürenlerin aynı olduÄŸunu söylemek, ateistlerin töreristlerle eÅŸdeÄŸer olduÄŸunu söylemek deÄŸildir. Burada, ‘kafir’ ile inancı ne olursa ‘kátil’, ‘cehenneme müstahák olma’ yönüyle ‘ortak’ bir özelliÄŸe sahiptir deniliyor ki bu Ä°bn-i Abbas’ın yorumudur. O röportaj içinde açık ya da kapalı, ehl-i kitap veya baÅŸkalarının kafir olduÄŸunu ve onlara cihad açmak gerektiÄŸini ima eden, ‘Bizim gibi düşünmeyenlerin canı cehenneme’ manasına gelebilecek en küçük bir ifade yoktur. Ateislerle alakalı söylenen sözle bunlar kasdedilmemiÅŸtir; maalesef, oradaki ifade çarpıtılarak baÅŸka manalara çekilmiÅŸtir. KAVGASIZ DÃœNYA ARAYIÅžITeröristlerle ateisleri aynı kefede mi görüyorsunuz?Az önceki sözlerimden de anlaşılacağı gibi, röportajda teröristlerle ateistler aynı kefede mütalaa edilmiyor. Sadece, haksız yere adam öldürmenin ne büyük bir cinayet olduÄŸunu ifade sadedinde Ä°bni Abbas’ın katillerle Allah’ı inkar edenleri bir mütaala ediÅŸi meseleyi pekiÅŸtirme adına zikrediliyor. Nitekim biz de, yıllardır bu anlayışa baÄŸlı yaÅŸadık; sürekli, herkesi kendi konumunda kabul etmek gerektiÄŸini vurguladık ve kim olursa olsun, inancı ne olursa olsun ‘mutlu yarınlar için el ele’ dedik ve kavgasız bir dünya arayışında olduk. Ä°nsani deÄŸerler açısından, teröristle ateisti hiçbir zaman aynı kefede görmedik. Ãœzülenler olmuÅŸsa ben de üzülürüm.‘ATEÄ°ST’LÄ° AYET YOKKuran’da ateislerle ilgili hüküm yok iddialarına ne diyorsunuz?Lugatlara ve felsefe sözlüklerine göre, ateizm, teizmin temel iddialarını kabul etmeme, Yaratıcı’nın varlığını reddetme manasına geliyor. Ateist ise bir Yaratıcı’nın yokluÄŸunu savunan doktrini kabullenen kiÅŸiye deniyor. İçinde ateist kelimesinin geçtiÄŸi ayet olduÄŸunu iddia eden yok zaten. Fakat Kuran’da kafirler ve kafirlerin akibetleriyle alakalı yüzlerce ayet vardır. Görüştüğünüz insanlar arasında ateistler de var. Onlardan bir tepki aldınız mı?Hayatım boyunca herkese karşı yakın olmaya çalıştım. Görüştüğüm insanların inanç ve kanaatlerini hiçbir zaman irdelemedim, irdelemeyi de insani deÄŸerlere karşı saygısızlık sayıyorum. Görüştüklerim arasında ateistler de olmuÅŸ olabilir, onlara da farklı davranmamışımdır. Böyleleri varsa, ihtimal, röportajdaki ifadeyi doÄŸru anladıklarından ve beni de düşüncelerimi de tanıdıklarından tepki göstermediler. Tepki göstermeleri için de herhangi bir sebep sözkonusu deÄŸildi zaten. Hayatım boyunca her insana ayrı bir álem ve ayrı bir sanat eseri olarak baktım. Global bir köy halini alan dünyamızda diyaloÄŸun mecburi bir süreç olduÄŸu ve insanların mutlaka birbirleriyle yardımlaÅŸma yolları aramaları gerektiÄŸi kanaatine vardım. Bana göre, iyilik, güzellik, doÄŸruluk ve fazilet, dünyanın esas mayasıdır. Ne olursa olsun, dünya er geç kayıp bu çizgiye gelecektir. HEP BARIÅžTAN YANA OLDUMAleyhinizde yazılanlardan sonra sevenleriniz tarafından deÄŸiÅŸik kimselere karşı nezaket sınırlarını aÅŸan, hatta tehditlere varan telefonlar edildiÄŸi ve e-mailler gönderildiÄŸi iddia edildi.Bazı kimselerin sevenlerimiz tarafından tehdit edildiÄŸi iddiasına inanmam mümkün deÄŸil. Böyle bir ÅŸey, olsa olsa toplumun deÄŸiÅŸik kesimlerini karşı karşıya getirmek için mücadele eden bir kısım provakatörlerin iÅŸi olabilir. Beni sevenler veya ÅŸahsıma saygısı olanlar bilirler ki, ülkemizde anarÅŸinin kol gezdiÄŸi bir dönemde bile ben hep sükûnet çaÄŸrısında bulundum. Hatta ölüm tehdidi aldığım bir vaazın akabinde cami kürsüsünden şöyle seslendim: ‘Şu arkadaşınıza suikastte bulunsalar ve canına kıysalar bile, eÄŸer cesedimi bir tarafa atıp ‘her ÅŸeye raÄŸmen asayiÅŸ, sükunet ve sevgi’ demezseniz; -varsa- hakkımı helál etmiyorum. Ne olursa olsun siz müminler, sevginin ve emniyetin temsilcileri olmalı ve hep kendi áli karakterinizin gereÄŸini sergilemelisiniz.’ Böyle demeye devam ediyorum. Kuran yerine Risale-i Nur mu okutuluyorKuran okunmasının engellendiÄŸi, bunun yerine Nur risalelerinin okunması istendiÄŸi iddia edildi. DoÄŸru mu bu?NeÅŸredilen onca meselede ilmi ve makul mütalaalar ortaya konacağına, ‘Kuran okumuyor, risale ve cevÅŸen okuyorlar’ gibi röportajda sözkonusu edilmeyen hususların karıştırılması-Allah biliyor- hiçbir aslı esası olmayan ve defalarca tekzib edilen tarikat, ÅŸeyh, mürid iddia ve ifadelerinin karalama maksadıyla ortaya atılması ve yaralayıcı bir üslup kullanılması hem nezaket kurallarına aykırı, hem ehl-i ilme yakışmayacak bir üsluptur ve bunu ben de baÅŸka ehl-i insaf da anlamakta zorlanırız. Pek çok insan, iman hakikatleri adına yararlı olduÄŸuna inanarak Nurları okumuÅŸlardır/okuyorlardır. Ãœzülenler olmuÅŸsa ben de üzülürümÄ°nsani deÄŸerler açısından teröristlerle ateistleri aynı kefede görmedik. Ãœzülenler olmuÅŸ ise ben de üzülürüm. Hayatım boyunca herkese karşı yakın olmaya çalıştım. Görüştüğüm insanların inanç ve kanaatlerini hiçbir zaman irdelemedim; irdelemeyi de insani deÄŸerlere karşı saygısızlık sayıyorum. Kuran’ın yerine hiçbir düşünce ikame olmazRöportajda açık ya da kapalı, ‘Bizim gibi düşünmeyenlerin canı cehenneme’ manasında en küçük bir ifade yoktur. Ä°nananlardan hiç kimse Kuran’ın yerine sünnet de dahil hiçbir kimsenin beyan ve düşüncesini ikame etmeyi düşünmemiÅŸtir. Aslı esası olmayan ve defalarca tekzip edilen tarikat, ÅŸeyh, mürit iddia ve ifadelerinin karalama maksadıyla ortaya atılması ve yaralayıcı bir üslup kullanılması nezaket kurallarına aykırıdır. Hem de ilim ehline yakışmaz.Her ÅŸeye raÄŸmen sükunet ve sevgiÖlüm tehdidi aldığım bir vaazın akabinde cami kürsüsünden şöyle seslendim: Åžu arkadaşınıza suikastte bulunsalar ve canına kıysalar bile, eÄŸer cesedimi bir tarafa atıp ‘herÅŸeye raÄŸmen asayiÅŸ, sükunet ve sevgi’ demezseniz; -varsa- hakkımı helál etmiyorum.Röportajda açık ya da kapalı, ehl-i kitap veya baÅŸkalarının kafir olduÄŸunu ve onlara cihad açmak gerektiÄŸini ima eden en küçük bir ifade yoktur. Ateislerle alakalı söylenen sözle bunlar kasdedilmemiÅŸtir; maalesef, ifade çarpıtılarak baÅŸka manaya çekildi. Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!