GeriGündem Almanlar köşeli, İtalyanlar yuvarlak, ama herkes küçük sever
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Almanlar köşeli, İtalyanlar yuvarlak, ama herkes küçük sever

Motorola ile çalışan ünlü tasarımcı ve heykeltıraş Iulius Lucaci çeşitli kültürlerdeki cep telefonu tercihlerini anlattı. Kendisi bu aralar billboardlarda reklamlarını gördüğümüz döner kapaklı V70 cep telefonunun yaratıcısı. İstanbul'a gelen Lucaci bize üzerinde çalıştığı yeni telefonu da gösterdi. Telefondan çok pusulaya, biraz da minyatür bir uçan daireye benziyor.Resim ve heykel eğitimi aldınız. Bu durum endüstriyel tasarımlarınıza nasıl yansıyor?-Heykel eğitimi form duygunuzu olumlu yönde etkiliyor. Resim eğitimi bana sağlam bir renk anlayışı verdi. Bugün cep telefonu tasarımı yaparken çok işime yarıyor. Yanlış renk seçimi herşeyi mahvedebilir. Rengin hitap ettiğiniz kültürdeki yerini de bilmeniz gerekir. Örneğin Asya'da mavi ve mor kraliyet rengidir. Tasarımdaki anlayışınız nedir?- Fütüristik tasarımlarda özellikle bakış açısının önemini kavramak lazım. Bu da ancak grup çalışmasıyla mümkün olabilir. Motorola bunu yapacak güçte. Pazara herhangi bir ürünü sürüp, test edebiliriz. Biz bu tasarımı yaklaşık 4 yıl önce yaptık. O zaman için çok daha fütüristik görünüyordu ama bize bir fırsat verdiler. Ben geleceği bugünden sunmayı seviyorum. Bu durumda zamanlama tasarımda büyük önem taşıyor.- Kesinlikle. Çok erken davranırsanız insanlar sizi anlamaz. Geç kalırsanız treni kaçırırsınız. Zaman tasarımcı için bir yandan da katildir. Motorola'nın tasarım dili var mı?-Telefonlara baktığınızda bu dili hemen kavrayabilirsiniz. Hayli geometrik ve basit tasarımlar. Hemen hemen hiç dekorasyon yok. Eğer biri benden sadece güzel görünen bir ürün isterse, o şirketle çalışamam. Aynı zamanda yenilikçi ve ilerici birşeyler yapmak lazım. Mesela bu telefonu ele alalım. Taşırken çok kompakt ama tüm olanakları tanıyor. Bu çok önemli, cep telefonları gittikçe küçülecek. Cep telefonunda en önemli hedef daha küçüğünü yapmak mı?- Evet bu bir hedef. Mesela Asya'da en küçük ürünü siz üretemezseniz rekabet edemezsiniz. Asya'da insanların elleri de küçük. Düşünsenize burada 1.7 milyar insandan söz ediyoruz. Sadece yüzde 10'u sizi seçse büyük bir sayı.Motorola’da göreve gelirken farklı kültürlerden oluşan bir ekip istemişsiniz. Neden?-Böyle olmazsa başarı sağlanamaz, tasarım küreseldir. Çeşitlilik farklı kültürlerle alışveriş içinde olmak için gerekli. Mesela Almanlar kendi tasarımcılarının ürünlerine meraklıdır. Köşeli ve fonksiyonel tasarımlardan hoşlanır. Farklı ülkelere göre tasarım eğilimleri listesi yapmak mümkün mü?- Etiketlemelerden hoşlanmam ama bu elbette mümkün. İtalyanlar yuvarlak ve yumuşak hatlardan hoşlanır. Bir İtalyan tasarımcının düz bir çizgi çizdiğini görmek mümkün değildir. Orada herşey çok duygusal. Asya ve özellikle Japonya'da en önemli şey teknoloji. Orada tek bir ürün aynı anda 10 farklı işi yapamıyorsa iyi bir ürün değildir. Çaldığı sırada ışıkları yanmıyor, titreşmiyor, şekil değiştiremiyorsa ve arabanızın kapısını açıp, sigaranızı yakamıyorsa pazar payını kaçırırsınız. Tüketicinin ilgisini canlı tutmak zor mu?- Gittikçe zorlaşıyor. Giysinize göre değiştirebileceğiniz renkli kapaklar, ortama göre ışığı değişen ekranlar önemli. Ama müşterinin en büyük beklentisi fonksiyonellik.GÜNEŞ GÖZLÜĞÜ, DEDEKTÖR, AYAKKABI, KALEM TASARLADIIulius Lucaci Romanya'da doğdu, ABD'de klasik resim ve heykel eğitimi aldı. 10 yıldır endüstriyel tasarım yapıyor. Her tür obje tasarlamış: Fuji için kamera, Kenwood için multimedya kolonları (ABD'de ödül aldı), evlerde kullanılan duman dedektörleri, Nike için güneş gözlüğü, 1996 Olimpiyatları için sadece lensleri olan ve insanın burnuna yapıştırarak kullanabildiği splinter gözlükleri, tükenmez kalem, ayakkabı, minimalist mobilyalar. 1996'dan beri Motorola'nın Milano'daki Tasarım Merkezi'nin başında.
False