Öğretmen mahalleye karşı kaybetti

Güncelleme Tarihi:

Öğretmen mahalleye karşı kaybetti
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 24, 2008 00:00

’Mahalle baskısı’ kavramını ortaya atan sosyolog Prof. Dr. Şerif Mardin, "Ne demek istedim" konulu toplantıdaki sözleriyle yeni tartışmalar yaratacak. Mardin, Kemalizm’in zaafları ve kuru bir yanı olduğunu, İslamın bu zayıf ve boş alanı doldurduğunu ileri sürdü.

"MAHALLE baskısı" kavramının fikir babası Siyaset Bilimci ve Sosyolog Şerif Mardin, "Mahalle baskısı kavramını politik sürecin içine sokmadan önce kavramın kendisini anlamak lazım" diyerek bu kavramın AKP’ye kuşku ile bakan kesimler tarafından kullanılmasının kendisini rahatsız ettiğini söyledi. ’Mahalle baskısı’ kavramını ortaya atışının yıldönümünde ’Sosyal Sorunları Araştırma ve Çözüm Derneği (SORAR) tarafından düzenlenen ’Ne Demek İstedim?’ konulu toplantısına katılan Şerif Mardin, mahallenin nasıl oluştuğunu anlattı. Mardin, mahallenin sosyal bir süreç olduğunu belirterek, Osmanlı İmparatorluğunda mahallenin gerçek bir birim olduğunu ve mahallenin o dönem ayrıntılı biçimde insan yaşayışının bir alanını ortaya çıkardığını söyledi. Mardin, "Bu kompleks bir alan. Alanda yalnız mahalle yok. Cami var, imamı var. İmamın okuduğu kitaplar var. Tekke var. Külliyeler var. Esnaf var. Mahalle, bütün bunların bir sektör olarak çalışmış olmasıdır" diye konuştu.

Cumhuriyetin eksiği

Bu yapıya cumhuriyetin kurduğu yapının rakip olduğunu ifade eden Şerif Mardin şunları söyledi: "Bu yapının karşısında öğretmen, okul, öğrenci, öğrencinin kitabı ve cumhuriyetin öğretmenle birlikte getirdiği bir inşa var. Bu inşa mahalle yapısına rakip bir inşa. Uzun vadede bu iki inşanın birbiri ile rekabetinde öğretmen kaybetti. Burada cumhuriyetin küçük bir eksiği var ama aslında büyük bir eksik. Cumhuriyette ’iyi doğru ve güzel’ hakkında çok derine giden bir düşünce yok. Bizim cumhuriyet öğretimizde iyi doğru ve güzeli derinliğine araştırma yok. Fakat şunu unutmamak lazım öğretmenin dünya görüşünde iyi doğru ve güzel olmayınca orada olmayan diğer elemanlar devreye giriyor. Mahallenin kendisine baktığınız zaman iyi doğru ve güzel hakkında bir düşünce var. Nedir o? İslami düşünce tarzı."

Laikliği tartışmaktan korkuyoruz

"Mahalle baskısının iç dinamiklerine tam olarak vakıf olamadım. Biz Türkiye’yi çok iyi tanımıyoruz. En önemli saydığım ’iyi doğru ve güzel’ hakkında Kemalizm’in bir zaafı var. Batıda laiklerin tartıştıkları ve binlerce sayfalık tartışma yaptıkları ’iyi, doğru ve güzel’ anlatısı hakkında bu gün Türkiye’de liseden mezun olanların bilgisi sıfır seviyesindedir. Kemalizm’in zaafının bu olduğunu anlamak lazım. İslamın zayıf ve boş bir alanı doldurduğunu görüyoruz. Uzun süre Kemalizm çalıştığınız zaman kuru bir yanı olduğunu anlıyorsunuz. Yurtta sulh, cihanda sulh çok derin bir ifade değildir. Başbakan Erdoğan’ın laikliği tartışma talebine hak veriyorum. Türkiye’de herhangi bir konuyu sonuna kadar tartışma geleneği yoktur. Ve bu bilhassa çok tabu olan Kemalizm için yapılmamıştır. Başbakan laikliği tartışmadık dediği zaman onun dediği seviyede doğru bir şey olduğunu sanıyorum. Bu bir kabahat değildir. Ama bize bir kabahat olarak anlatıldığı için korkuyoruz. Laikliği tartışırsanız günlerinizi hapiste geçirebilirsiniz."
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!