12 katrilyonluk kamyon boş yatıyor

Güncelleme Tarihi:

12 katrilyonluk kamyon boş yatıyor
OluÅŸturulma Tarihi: Eylül 29, 2002 00:00

Tüm Taşıyıcılar Kooperatifleri Merkez BirliÄŸi BaÅŸkanı Cemil Ok, ‘‘Türkiye'deki 700 bin kamyondan 300 bini boÅŸ yatıyor. Bunlara akan 12 katrilyon lira heba olup gidiyor. Kamyonda plaka tahdidi istiyoruz’’ dedi.TÃœM Motorlu Taşıyıcılar Kooperatifleri Merkez BirliÄŸi BaÅŸkanı Cemil Ok, 300 bin boÅŸ yatan kamyonda 12 katrilyon liralık kaynağın heba olduÄŸunu savundu. Ok, ‘‘Bize göre kamyon kapasitemizin yarısına yakını atıl. Bu da 300 bin kamyon demektir ve 1 kamyonun ortalama 40 milyar liraya satın alındığı düşünüldüğünde, 12 katrilyon liralık kaynağın atıl yatırım için harcandığı ortaya çıkar. Bu durum ülke ekonomisinde bugüne kadar hiç sözü edilmeyen büyük bir ısrafı gösteriyor. Buna kimse dur demiyor. Bu yüzden artık kendi kendimizi sınırlamak için kamyonlara plaka tahdidi uygulanmasını öneriyoruz.’’ dedi.Türkiye'deki yük taşıma kapasitesi istatistiklerini de Devlet Ä°statistik Enstitüsü (DÄ°E) sınıflamasından farklı veren Cemil Ok, ‘‘DÄ°E motorlu taşıt istatistiklerine göre Türkiye'de 397 bin kamyon, 852 bin kamyonet bulunuyor. Bize göre ise kamyonet sayılan ama 10 tonluk olan bütün yük taşıma araçları kamyondur. Zaten pratikte de böyledir. Bu yüzden de kamyoncuların meslek örgütleri olarak Türkiye'deki kamyon sayısının 700 bin civarında olduÄŸunu söylüyoruz’’ dedi. Cemil Ok, ‘‘Plaka tahdidi taksi, minibüs ve servis araçlarında nasıl uygulanıyorsa kamyon ve çekiciler için de öyle uygulanmalı. Gerekiyorsa ülke gerçeklerine uygun bir yasal düzenleme de yapılabilir’’ diye konuÅŸtu. Türkiye'nin kamyon parkında çok sayıda eski ve bakımsız kamyon oluÅŸtuÄŸunu, disiplinsiz ve kuralsız taşımacılığın büyük bir anarÅŸi yarattığını söyleyen Cemil Ok, ‘‘Kamyonlarımızla ve yük taşımacığıyla ilgili yasal ve örgütsel yapı süratle iyileÅŸtirilmezse Avrupa BirliÄŸi (AB) ile de ciddi sorunlar yaÅŸarız. Her ÅŸeyden önce mevcut kamyon parkımız her açıdan AB standartlarına uymaz durumda’’ dedi. Cemil Ok, Türkiye'deki kamyon üreticilerinin kamyon sayısını sınırlayacak önlemlerin aleyhine lobi yürüttüklerini savunarak şöyle konuÅŸtu: ‘‘Üreticilerimiz de yanlış bilgiyle hareket ediyor. Kamyon taşımacılığı disiplin altına alınırsa eski ve bakımsız kamyonlar devreden çıkar. Yenileme ihtiyacı da ÅŸu andaki kamyon satışlarından daha fazla pazar yaratabilir.’’Didim'de devam eden ve bugün son bulacak zirvede kamyoncuların sorunlarını tartıştıklarını söyleyen Cemil Ok, seçime hazırlanan siyasileri de bu sorunlarla ilgilenmeye çağırdı.4 milyon nüfus kamyonla geçiniyorTÃœRKÄ°YE'deki sektörün 4 milyonluk bir nüfusun geçim kaynağı olduÄŸunu söyleyen Cemil Ok, ‘‘Esnafımız teÅŸkilatlanmasını tüm sektörü temsil edecek ÅŸekilde geliÅŸtiremiyor. Bunun için 1163 sayılı kooperatifler kanununun kara taşımacılığının özelliklerine göre yeniden düzenlenmesi gerekiyor’’ dedi. Ok acilen çözüm aradıkları sorunları da şöyle özetledi: ‘‘Nakliye komisyoncularına kapasite beyanı getirilsin, ülke çapında plaka tahdidi uygulansın, ton-kilometre tarfileri yayınlansın, Vergi çeÅŸidi azaltılsın ve sektöre indirim yapılsın, uzun vadeli ve kolay ödemeli kredi saÄŸlansın, taşıma ihalelerinde kooperatiflere öncelik tanınsın.’’Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!