Göçürmeyin bu beyni

İki hafta önceki ‘İşte dünya markalarımız’ başlıklı yazımda ABD’de birkaç kez karşıma çıkan üç Türk markasından söz etmiştim; Mavi, Orhan Pamuk ve Mimar Sinan.

Mavi ve Orhan Pamuk dünya markası olma serüvenlerine önce Türkiye’de markalaşarak başlamış isimlerdi. Mimar Sinan ise farklıydı. Tabii dünyaca tanınan ünlü mimarımız Koca Sinan’dan bahsetmiyorum. O bir dünya büyüğü. Benim bahsettiğim Mimar Sinan Karaca’nın ürettiği yazılımlardı.

ABD’de satın aldığım yazılımları dizüstü bilgisayarıma yüklerken üç, dört tanesinde birden yükleme yazılımı olarak Mimar Sinan kullanılması ilgimi çekmişti. Kısa bir araştırma yapınca Mimar Sinan (mimarsinan.com) ürünlerinin dünyanın dört bir yanından irili, ufaklı müşterileri olduğunu, PerfectZip isimli ürününün ABD’de kutu olarak satıldığını öğrenmiş ve yazımda ‘Yeni ekonominin yarattığı ilk Türk dünya markası olmaması için hiçbir neden yok’, demiştim.

Yazının ardından Sinan Karaca’dan bir e.mektup geldi. Türkiye’nin Bilgi Toplumu olmak için daha kaç fırın ekmek yemesi gerektiğini göstermesi açısından, mektuptan yaptığım bazı alıntıları sizlerle de paylaşmak istiyorum:

‘Türkiye’ye 2000 yılının sonlarına doğru, Amerika’dan ve onların hayat tarzından feci şekilde bunaldığım için döndüm. Fakat burada gördüklerim, yaşadıklarım beni hayrete sürükledi.

San Fransisko’dayken, DJ’lik yapıyordum. Ankara’da da ilk 6 ay boyunca aynı hobimi sürdürdüm. (...)ABD’de kullandığım DJ ismi DJ Fuzuli idi. Burada da tabiatıyla aynı ismi devam ettirdim. Beni dinleyen insanlar ise ‘a aaa! Fuzuli ne kadar komik bir isim, daha düzgün bir şey bulamadın mı, şöyle Cyrus falan gibi’ diyorlardı. (...)

ABD’deyken yazılım şirketleri beni kendileri buluyorlardı. İş teklif edenler, görüşmeye çağırıyor, uçak bileti gönderiyor, limuzin ile havaalanından alıyorlardı. (...)

(Türkiye’de) Tam tersi oldu. Şirketler beni dinlemediler, kayda bile almadılar. ‘A aaa, siz hom-ofis misiniz?’ dediler. Onlara sunduğum çözüm daha ucuz ve daha kaliteli olmasına rağmen incelemediler bile. Bırakın uçak biletini, telefon ile bir öngörüşmeyi bile çok gördüler. Stratejik ortaklık aradığım firmalar ‘siz WinZip, InstallShield gibi yel değirmenlerine saldırıyorsunuz, Allah akıl fikir versin’ dediler.

Benim şu anda iş yaptığım herkes yurtdışından. Programımın ABD’de kutulu pazara çıkmasını, hayatımda bir kez bile yüz yüze görüşmediğim, bir Amerikalı sağladı. İnternet’ten ürünlerimi satınalıp geçinmemi sağlayan herkes yabancı müşteri. Türkiye’de 1996’dan beri tek bir adet lisanslı kullanıcım var.

Herhalde yakın gelecekte ‘MimarSinan’ ismini bırakacağım. Onun yerine ‘CyberSoft’ gibi afili bir Tarzanca-İngilizce isim bulmalıyım.

İnsan yaşadığı çevreden kendini soyutlayamıyor, en büyük korkum çökmüş imparatorluk sendromunun beni de içine alması. Ama herhalde süreç başladı. Çünkü: Burada göçmek isteyen bir beyin var’...

Galatasaray’dan kayıplı not

Gurur kaynağı Galatasaray Adası’nın adını üç kuruş uğruna BuzAda olarak satan ve bu satışa ses çıkartmayan eski ve yeni Galatasaray yönetimlerini eleştirdiğim bir yazımda Galatasaray Adası’nın eski emektar müdürü Süleyman Öztürk’ü de anmıştım. Haberim yoktu meğer bir süredir zor bir hastalıkla mücadele ediyormuş. Hasta yatağında okumuş yazımı. Çok hoşuna gitmiş, çerçeveletmiş. Geçen akşam vefatının ardından öğrendim. Bu yazı yayınlandığında cenazesi kalkmış olacak. Galatasaray’ın adına sahip çıkmayan yönetim, umarım Galatasaray’a yıllarını vermiş Süleyman Öztürk’ü en azından cenazesinde yalnız bırakmamıştır.

Geleceğin şirketleri

2054’ün en büyük üç şirketinin AmazonBay, Toyota ve Sinogazzon olacağı tahminini aktaran Dünya Fütüristler Birliği Türkiye Başkanı Alphan Manas, Türk fütüristlerine dernekleşme çağrısı yaptı

2054 Fortune 500 listesi

Fütüristlerin tahminlerine göre 2054’te FORTUNE 500’deki ilk 10 şirket şöyle sıralanacak

AmazonBay:
Amazon ve eBay’in 2015 yılında birleşmesinden oluşmuş, çoğu Asyalı 1.8 milyar üyesi olan alışveriş ağı.

Toyota: Fuel-cell yarışını kazandıktan sonra Çin ve Hindistan pazarını eline geçirip, dünya otomotiv lideri olan şirket.

Sinogazzon: Exxon ve Gazprom birleşmesi ile oluşmuş Gazzon’un, 2025 yılında Çinli Sinogaz’ı alması ile oluşmuş enerji şirketi. Şanghay merkezli bu şirket, 1.5 milyar Çinli’ye doğalgazdan hidrojen üretiyor.

Sinobiocorp: 2010 yılından sonra ABD ve Avrupa’nın biyoteknoloji gücüne sekte vurmak için Çin hükümetinin desteği ile Hong Kong’da kurulan biyoteknoloji şirketi.

Indosoft: Microsoft ve Oracle’ın 2020’de birleşmesinden sonra merkezini Bombay’a taşıyıp, isim değişikliğine gitmiş hali.

IBM: Şirket 2023’te BohrBox adlı quantum süper bilgisayar, ofis kullanımı için sunuyor.

Pattelco: 2054 yılında her odamızda var olacak robotların programlanması konusunda Hintli Patel şirketi, AT&T’nin geri kalan hisselerini 2025 yılında satın alıyor.

Nestle: Daha önce çikolata ve bebek gıdası yapan şirket, artık hücre yenileyici, güçlendirici gıdalara yöneliyor.

Nanobotix: Palo Alto’daki ilk Nanotech start-up, 2042’de de ilk masa üstü fabrikayı oluşturuyor.

News Corp: ‘Media-on-Demand’ ile çağı yakalayan grup, dünyada liderliği kimseye kaptırmıyor.

IBM kuantum bilgisayarı bulursa Microsoft’u sollar

Dünya Fütüristler Birliği’nin geleceğin en büyük 10 şirketi listesinde gözüme çarpan üç önemli şirket birleşmesi tahmini çarptı. Bunlar Amazon-eBay, Exxon-Gazprom ve Microsoft-Oracle birleşmeleri. Listenin ilginç yönü Microsoft-Oracle birleşmesini temsil eden Indosoft’un ancak beşinci sırada kendine yer bulabilmesi, Amazon-eBay birleşmesini temsil eden AmazonBay’in ise birinci sırada yer alması. Amazon-eBay birleşmesi benim de aklıma yatıyor. Bu birleşmeden doğacak şirketin birinci sıraya yerleşmesi de gerçekçi bir beklenti.

Microsoft-Oracle birleşmesi de olmayacak iş değil. Oracle son yıllarda her ne kadar Linux’a büyük destek veriyor olsa da, kendi yazılımları da tıpkı ezeli rakibi Microsoft’unkiler gibi kapalı kodlu yazılımlar. Açık sistemlerin yükselişinin önlenemeyeceği aşikar. Microsoft ve Oracle’ın bu yükseliş karşısında ancak kendi yazılımlarının kodlarını da açarak durabileceklerini bekliyorum. Ya da fütüristlerin beklentisindeki gibi birleşmek zorunda kalacaklar.

Öte yandan IBM’in geliştirdiği kuantum bilgisayarla listede ancak altıncı sırada, Microsoft-Oracle ittifakının altında yer almasını biraz garipsedim. Eğer IBM fütüristlerin yaptığı tahmine uygun olarak BohrBox isimli kuantum bilgisayarı geliştirir ve ofis kullanımına sunarsa, listenin çok daha tepelerinde olması gerekir. Hatta bu durumda, Microsoft-Oracle ittifakının ilk ondan düşmesi bile daha gerçekçi bir beklenti olur. Çünkü IBM kuantum bilgisayar devrini açmayı başaracak olursa, Microsoft ve Oracle’ın yazılımları büyük bir hızla gözden düşecektir.

Sayfaya aldığım 2054 Fortune 500 listesi tahmini Dünya Fütüristler Birliği üyelerinin tahminlerinden oluşuyor. Bize aktaran ise Teknoloji Holding Yönetim Kurulu Başkanı Alphan Manas. Alphan Manas, Dünya Fütüristler Birliği’nin Türkiye şubesini açma hazırlıklarında. İlgilenenleri alphan.manas@wfs-turkey.org adresinden kendisiyle irtibata geçmeye davet ediyor.

wfs-turkey.org

Erkek erkeğe

Beyaz Boğazkere

Şarabın pembesinin erkek muhabbetinde yeri ne demeyin. Roze şarabın hakkı, kadın içkisi kategorisine sokularak haddinden fazla yeniyor. Hele çok sıcak bölgelerde, soğutularak da içilebildiği için yazın kırmızı şaraba çok iyi bir alternatif olduğu düşünülürse... Roze şarabın kralı da benim için Beyaz Zinfandel’dir (White Zinfandel). Beyaz Zinfandel, ABD’nin dünya şarap kültürüne en büyük armağanlarından kırmızı Zinfandel üzümlerinden yapılıyor. Zinfandel üzümlerden kırmızı ve roze iki tür şarap üretiliyor. Beyaz Zinfandel denileni, roze olanı. Neden beyaz dendiği ise muamma. Beyaz Zinfandel’in pembe renkte olmasının nedeni, üzüm kabuklarının şıradan kısa bir süre içerisinde ayrılması. Yoksa Zinfandel çok baharatlı ve koyu renkli bir üzüm. Biraz bizim Boğazkere üzümüne benzetiyorum.

Ve bağbozum turlarının başladığı şu günlerde, belli başlı şarap üreticilerimiz neden Beyaz Boğazkere denemez diye de merak ediyorum. Örneğin Kavaklıdere bu işin altından başarıyla kalkacak bir üretici. Lal gibi çok başarılı bir rozesi olan Kavaklıdere’nin, 2000 Boğazkere Kırmızısı da mükemmel. Kompleks tat ve aromasıyla baharatlı yemeklerle çok iyi gidiyor. Beyaz Boğazkere üretiminin yakışacağı bir başka marka ise Doluca. Karma serisindeki Boğazkere-Merlot harmanı, Beyaz Boğazkere kadar akla yatkın bir denemeydi ve çok başarılı sonuç verdi. Kavaklıdere ve Doluca’ya ek olarak Chateau Kalecik ve Gülor da, son yıllardaki çok başarılı ürünleriyle, Beyaz Boğazkere deneyine girmesini arzu edeceğim markalardan. Son yılların bu çok başarılı üreticilerinden en az birinden bu deneyi mutlaka bekliyorum. Doğru pazarlanırsa, yazın turistik güney sahillerinde bolca satılabileceği gibi, turistlerin dönüş çantasına da bir iki şişeyle girme olanağı var.

doluca.com

kavaklidere.com.tr

satokalecik.com.tr

gulorwine.com

www.winecountry.com/yatp/zinlook.html

www.tasteoftx.com/spirits/wine06.html
Yazarın Tüm Yazıları