Gündem Haberleri

    Gizlice otelde doğdu Amerikan efsanesi oldu

    Alper YOLDAŞ
    21.04.2004 - 01:26 | Son Güncelleme:

    1964 yılında New York Fuarı'nda tanıtılan ve bugüne kadar 8 milyon adetlik satış rakamına ulaşan Mustang, bu yıl 40'ıncı yaşını kutluyor. Klasik tasarımı ve eski tarz mühendisliğiyle otomobil tutkunlarının tercihi olan Mustang, ABD otomotiv tarihinde özel bir yeri haketti.

    Ford Mustang 40'ıncı yaşını kutluyor. İlk kez 17 Nisan 1964'te New York Fuarı'nda vitrine çıktığı zamandan bu yana 8 milyon adet satılan Mustang, Ford Motor Company'nin yeni, sürüşü keyifli ve ucuz bir spor otomobil yaratma fikrinden ortaya çıktı.

    Ford Falcon'nun şasesi ve şanzımanı kullanılarak üretilen Mustang, geniş ve uzun motor kapağı, kısa bagaj kapağı ve keskince yontulmuş yan yüzeyleri ile göz alıcı bir tasarıma sahipti. Mustang ilk piyasaya çıktığında, 'coupe' için 2 bin 368 dolar ve 'convertible' için 2 bin 614 dolar gibi (bugünün fiyatlarıyla 13-14 bin dolar arası) çok uygun fiyatlardan satışa sunuldu. İnanılmaz bir ilgiyle karşılanan Mustang'in ilk 500 bin adeti müşterilerin donanım taleplerinden dolayı ortalama 3 bin 500 dolardan satıldı. İlgi o kadar büyüktü ki bir müşteri verdiği çek onaylanana kadar yeni aldığı Mustang'in içinde iki gün geçirdi.

    İlk yıl 400 bin adet Mustang satılırken, Ford o yılki kárının dörtte üçünü Mustang satışlarından elde etti. İlk iki yılda 1 milyon adetlik satışla, yeni çıkan bir otomobil için rekor sayılabilecek bir rakama ulaştı. Klasik tasarımı ve eski tarz mühendisliğiyle otomobil tutkunlarının tercihi olan Mustang, yılda ortalama 150 bin adetlik satışıyla Chevrolet Camaro ve Pontiac Firebird gibi otomobilerden daha uzun yaşayarak ABD otomobil tarihinde özel bir yeri haketti. Geçen yıl Mustang alanların yarısını kadınlardan oluşurken, beşinci nesil Mustang'in 2005 modelinin sonbaharda piyasaya sürülmesi planlanıyor.

    Mustang projesini mimarları, projenin red edilmesinden çekindikleri için çalışmalarını gizlice otelde buluşarak yürüttüler. O dönemde Ford bölüm müdürü olan Lee Iacocca bir röportajında, Ford yöneticilerinin böyle radikal bir projeyi red etmelerinden çekindikleri için Mustang projesini gizli tutup kapalı kapılar ardında sürdürdüklerini ve fikir olgunlaştığında Başkan Henry Ford'a satmayı düşündüklerini söyledi. Onaylanmamış bir otomobil üzerinde çalışılmasının yasak olduğu belirten Iacocca, ‘‘Mustang henüz kabul edilmemiş gizli bir proje iken, proje ekibi gündüzleri şirkette normal işlerini yapıyor ve geceleri de Fairlane Motel'de buluşup çalışıyordu’’ diye konuştu.

    O dönemde ürün planlama bölümünün başında olan Don Frey ise, Mustang projesini beşinci seferde kabul ettirdiğine işaret ederek, sonunda Ford'un kendisini tasarım stüdyosunda ziyaret ettiğini ve ‘‘Sürekli senin şu Mustang'ini duymaktan sıkıldım. Bu projeyi onaylayacağım, ama satmazsa seni kovarım’’ dediğini belirtti.

    Frey'in ürün planlamadan meslekdaşı Hal Sperlich de, Mustang projesini kabul ettirmek için maliyeti en aza indirmeyi sağlamak amacıyla Ford Falcon'nun şasisini ve diğer parçalarını kullanmayı önerdiğini ve bugün 'üretim bandının paylaşılması' olarak adlandırılan şeyin o gün bir zorunluluk olduğunu söyledi.
    Etiketler:
    

    EN ÇOK OKUNAN HABERLER

      Sayfa Başı