Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Gerçek kadınlar galiba bu kez gerçekten geliyor

Sağlıksız bir vücut algısı üreten “bir kısım” modacıya ya da moda sektörünün bir kısmına duyulan öfke, bir süredir dinmiş görünüyordu.

En son 2006’da, 21 yaşında ve 40 kilodaki Brezilyalı model Ana Carolina Reston’un ölümü tartışmayı alevlendirmişti. Ama saman alevi gibi çabuk sönmüştü.
/images/100/0x0/55eaf5e4f018fbb8f8a1da14
Çünkü kabul edelim, belki politik doğruculuk, belki konjonktür adına, belki de içten içe doğru olanı bildiğimizden, ağzımız kemikleri sayılan bu süper zayıf kızları pompalayan moda sektörüne lanet okuyor ama gözlerimiz sürekli aynada kendi vücudunu inceliyor.

Hepimiz sürekli diyetteyiz, yaşam boyu. Sokaklar 34 bedene giremediği için hayıflanan genç kızlarla dolu. İndirim sezonu bittiğinde mağazalarda kalan giysiler hep 40 beden ve yukarısı.

Mesele zayıflamakla bitmiyor. Cildimiz hiç dergilerdeki modeller kadar pürüzsüz, saçlarımız parlak, dudaklarımız dolgun, göğüslerimiz dik olmuyor. Oysa bal gibi biliyoruz, hepsi üzerinde oynanmış fotoğraflar. 50 yaş üzeri kadınlara pazarlanan yüz kremi reklamında 40 yaşındaki kadın gösteriliyor ve üstüne bir de photoshop yapılıyor. Kadının kreme zaten ihtiyacı yok ki ve ben bu saatten sonra o kremi yoğurt gibi sürsem bile öyle bir cilde kavuşamam ki. Boylarımız kısa, bacaklarımız çarpık, kalçalarımız geniş. Yazın plaja çıkarken artık bacaklarımıza bile makyaj yapıyoruz. Çünkü dergilerdeki kadınların varisi, çatlağı yok. Ya karnımız çatlarsa diye hamile kalmaya korkuyoruz, gülerken gözlerimizin kenarı kırıştı mı diye dert ediyoruz.

Hayır, hâlâ her şey kaybedilmiş değil. Gerçek kadınların sahneyi ele geçirmek için hâlâ şansı var.

Her şey bir ay önce başladı.

Amerikan Glamour dergisinin eylül sayısı, olağanın dışında satış yaptı. Nedeni 194. sayfadaki kadındı, herkes ondan bahsediyordu.

Hayır orada bir Hollywood ünlüsü veya bir top-model yoktu. Fotoğrafta görünen 21 yaşındaki ünsüz model Lizzi Miller’dı. Kalçasındaki çatlaklar, sarkık karnı rötuşlanmamıştı.

Dergiyi alan kadınlar gözlerini ondan alamadılar. Herkes ne kadar “güzel”, onlar gibi güzel olduğu konusunda hemfikirdi. Derginin telefonları susmadı, e-postalar yağdı. Çoğu teşekkür içindi.

20 yaşındaki Lizzi’nin bedeni 40’tı. Büyük beden mankenliği yapıyordu. Oysa fotoğrafta gördüğünüz gibi Lizzi büyük değil, normal beden görünüyor.

Fotoğraf çekilmeden önce Lizzi sıradan bir modeldi ama artık değil. Oprah Winfrey bile onu şovuna davet etti.
Tüm bunlardan cesaret alan Glamour ekibi bir devrimin ateşini yakmaya karar verdi: Vücut imajı devrimi.
Kasım sayısı için yedi güzel kadının fotoğrafını çektiler. Normalde görmeye alıştığımız bir deri bir kemik modellerden en az 3, en fazla 5 beden fazlaları var.

Ardından Ralph Lauren olayı patlak verdi. Marka, reklam fotoğrafı çekimlerinde kullandığı modelin görüntüsüyle öyle bir oynamıştı ki, kadının kafası kalçalarından daha geniş görünüyordu.

Bloglarda fotoğrafla dalga geçilmeye başlandı. Ralph Lauren yetkilileri durum üzerinde düşünmek yerine, fotoğrafı kullanan sitelere telif hakkı davası açmaya kalktı. Fakat olay hızla büyüdü, büyük gazetelerin sayfalarına taşındı. Nihayetinde firma halktan, gerçek dışı imajlar pompaladığı için özür dilemek zorunda kaldı ve sorumsuz davrandığını kabul etti.

Fotoğraftaki kadın 23 yaşındaki Filippa Hamilton’dı. Aslında boyu 1.55, kilosu 54.5’ti. Fotoğrafı gördüğünde gözlerine inanamamıştı. Yüzü onun yüzüydü ama bastonu andıran vücut tanıdık gelmemişti. Üstelik ironik olan şu ki, Hamilton geçen nisan ayında, 2002’den beri modellik yaptığı Ralph Lauren tarafından işten çıkarılmıştı; yeterince zayıf olmadığı gerekçesiyle...

Son haber Almanya’dan geldi. Ülkenin en çok satan kadın dergisi Brigitte, bundan böyle kadınlara yalnış imajlar sunmayacağını, sayfalarında profesyonel modellere yer vermeyeceğini duyurdu. Bunu okuyucularının iyiliği için yaptıklarını açıkladılar. Profesyonel modeller yerine moda çekimlerini sıradan kadınlarla yapacaklar. Okuyucular fotoğraflarını göndererek Brigitte modeli olmak için başvurabilecek. Uygulama 2010’dan itibaren başlayacak.

2004 Kozmetik markası Dove, Gerçek Güzellik kampanyasını başlattı. Türkiye de dahil, dünya genelindeki billboard’lara gerçek kadınların, üzerinde oynanmamış iç çamaşırlı resimleri kondu.

2006 21 yaşındaki Brezilyalı model Ana Carolina Reston, 40 kiloya kadar düştü ve öldü.

2007 Modelin ölümünün ardından birtakım önlemler alındı. Madrid ve Milano moda haftalarında görev alacak mankenlere beden kitle endeksi alt sınırı getirildi.
X