Gündem Haberleri

    Gartner 2006 öngörüleri

    Halil Aksu haksu@hurriyet.com.tr
    28.10.2005 - 00:00 | Son Güncelleme:

    Yıl sonu yaklaşırken, Gartner araştırma hizmetleri genelde bir takım öngörüler yayınlar. Bunlar donanım, yazılım, iletişim, organizasyonel ve yönetsel konular olabiliyor. Geçen ayki yazıda donanım ve yazılım alanındaki gelişmelerden bahsetmiştik, bu ayki yazıda ise organizasyonel ve yönetsen konulardan bazı esintileri sizlerle paylaşmak istedik.

    Organizasyonel

    Tek değişmeyen değişimdir. Bu ilke geçerliliğini koruyor, organizasyon ve insan kaynakları anlamında çok önemli bir anlam kazanıyor. Değişime ayak uydurabilen çalışanların genelde daha şanslı, uzun süre aynı görevde kalan, aynı işlere bakan, aynı teknolojileri kullanan ve aynı vasıfları taşıyan personel, anlam ve önemini yitiriyor. Yöneticiler bu durumu yakından takip etmeleri gerek. Bu anlamda her yönetici aynı zamanda kendi çalışanları için insan kaynakları yöneticisi konumdadır.

    Bilgi işlem birimlerinde Gartner’in gördüğü en büyük iki eksik, iletişim kabiliyetleri ve empati olgusudur. Bilgi işlem elemanı genelde teknik vasıfları yüksek ve mühendislik eğitimli kişidir. Mesaisinin büyük bir kısmını bilgi işlem elemanı ekran önünde geçiriyor. E.posta yazıyor, telefonla konuşuyor, SMS atıyor ve Chat yapıyor, ama gerçek kişilerle ve özellikle teknik olmayan kişilerle iletişim kurma kabiliyetleri ya zayıflıyor ya da gelişmiyor. Bundan dolayı kendilerini de ifade edemiyorlar, karşı tarafı da anlamıyorlar. Bundan dolayı da bir takım verimsizlikler yaşanmıyor değil.

    Bir diğer önemli eksik empatidir. Bilgi işlem bölümü yöneticisi de çalışanları da, bilişimin her şeyden daha önemli olduğunu düşünürler. Konuştukları teknolojik lisanın çok kolay olduğunu ve herkes tarafından eksiksiz anlaşılması gerektiğini düşünürler. Oysa bilgi işlem, diğer destek birimlerin birisi ve kurumun genel başarısına katkıda bulunan birimlerinden biri. Diğer birimlerle temasa geçmek lazım, diğer birimlerin sıkıntılarından anlamak gerek. Bilgi işlemci, diğer birimlerden, dertlerinden ve dilinen anlamasını bekler, ama kendisi, diğer birimlerin derdine kulak vermez, diğer birimlerin dilinden anlamaz.

    Bu iki konuda bilgi işlem birimi kendini acilen geliştirmesi gerekir. Önümüzdeki yıllarda bu konuyu iyi yönetebilen birimler başarılı, bu alandaki eksikliklerini geliştiremeyen birimler ise başarısız olacağı öngörülmektedir.

    Yönetsel

    Yukarıda bahsi geçen organizasyonel konular, bilgi işlem yöneticisinin en önemli yönetsel konularından biri. Bir diğer önemli konu ise, proje önceliklendirmedir. Sürekli yeni talepler ve yeni projeler ile uğraşan bilgi işlem bölümü hangi talep veya hangi proje ile önce ilgilenmeli?

    Projeler ve talepler kurumun gereksinimlerini yansıtır. Dolaysıyla önceliklendirmeyi de kurum yapmalı, yani genel yönetim yapmalıdır. Bilgi işlem yöneticisi, diğer yöneticilere talepleri ve projeleri ile ilgili karar verebilmeleri için uygun bilgileri vermelidir, kendi kaynak durumunu ve kendi tercihlerini ifade etmelidir. Nihai önceliklendirmeyi, bütçe, insan, kapsam ve diğer kaynakların atanmasını ve projelerin belli bir öncelik sıraya konulmasını kurumun genel yönetimi, tercihen Genel Müdür önderliğinde, yapmalıdır.

    Bunu yapmanın en iyi yöntemlerinden birisi, "Bilişim Komitesi" gibi bir ismi olan, üst yönetimden oluşan bir kurul oluşturmak şeklinde olabilir. Ayda veya iki ayda bir toplanması sağlanabilir ve sadece önemli girişimlerin önceliklendirmesi, kaynak çakışmaların yönetilmesi ve bilişim ana planının güncel tutulması gibi görevler atanabilir. En azından denenmesinde fayda vardır.
    Etiketler:
    

    EN ÇOK OKUNAN HABERLER

      Sayfa Başı