Gündem Haberleri

    Galata Köprüsü böyle onarılacak

    Hürriyet Haber
    21.02.2000 - 00:00 | Son Güncelleme:

    <ı>Galata Köprüsü onarım nedeniyle bugün tamamen trafiğe kapatılıyor. İlk etapta yarısı yaya ve oto trafiğine kapatılan köprü, ikinci etapta yani 25 Şubat-31 Mart tarihleri arasında tümüyle kapalı olacak. Yapılan program çerçevesinde sadece 20-21-22 Mart günleri deniz trafiğine açılacak ve gemilerin Marmara'ya girmesi sağlanacak. Peki yapılacak olan onarım ne? Karayolları Genel Müdürü Dinçer Yiğit, köprüdeki tamiratın detaylarını Hürriyet istanbul'a anlattı.

    Galata Köprüsü yaklaşık 120 kazık üzerinde duruyor. Köprünün orta bölümünde dört kanattan oluşan açılır-kapanır bir baskül tabliye (döşeme) köprü bulunuyor. Tabliyeleri alttan uzunlamasına iki ana kiriş ve bu kirişleri dik kesen 14 enlemesine kiriş destekliyor.

    Kanatların, kıyıya yakın olan uçlarının altında açılma kapanmada denge unsuru olan beton ağırlıklar (karşı ağırlık) yer alıyor. Baskül köprüler açıldığında, hem köprünün, hem de karşı ağırlığın yükünü köprünün ortasındaki geniş kemerin iki ucunda bulunan kesonlar (içi boş madeni sütunlar) taşıyor.

    Köprünün işletilmesi sırasında baskül köprünün taşıyıcı elemanlarında (döşeme, ana kiriş ve enleme kirişler) bazı çatlaklar oluştu. Hasar, Karaköy tarafına yakın bölgede, karşı ağırlığın bulunduğu yerde, 12, 13 ve 14'üncü enlemesine kirişlerde yoğunlaştı. Daha fazla hasarın oluşmaması için bu bölümün desteklenmesi gerekti.

    Bunun üzerine kesonların içine geçici iskele ve hidrolik kriko sistemi kuruldu. Bu sistem baskül köprülerin kıyıya yakın uçlarını alttan iterek destekledi. Böylece karşı ağırlık yatay konumda sabitlenmiş oldu ve köprü açılma özelliğini kaybetti. Bu yüzden gemilerin Haliç'e giriş çıkışı engellendi.

    Karayolları Genel Müdürü Dinçer Yiğit bu hasarın yapımdaki kusurdan veya köprünün gereğinden fazla hızlı açılarak karşı ağırlığın bulunduğu bölgeye aşırı yük binmesinden kaynaklanabileceğini söylüyor.

    Köprü üç şekilde açılıyor. Birincisi tam otomatik sistem. Bir düğmeye basıldığında köprü ideal hızda açılıyor. İkincisi bazı levyelerin kaldırıldığı yarı-otomatik sistem. Üçüncüsünde acil durumlarda belli bir noktaya bir mil saplanıyor ve çarklar kol gücüyle harekete geçiriliyor.

    Yiğit'in verdiği bilgiye göre bugüne kadar köprünün açılması için bu üç sistem de kullanılmış. Bu yüzden köprü gereğinden hızlı açılmış olabilir. Hasarın ne kadarının yapım hatısından, ne kadarının kullanım hatasından kaynaklandığı ana tamir çalışmalarında yapılacak topografik ölçümde otaya çıkacak.

    ANA TAMİR ÇALIŞMASI

    (31 Mart-30 Eylül)

    Ana tamir 31 Mart'ta başlayacak ve altı ay sürecek. Bu süre sonunda köprü kara ve deniz trafiğine tümüyle hizmet verebilecek hale getirilmiş olacak.

    Köprü araç ve yaya trafiğine kapatılacak. (Yarısı kara trafiği için kullanılacak.)

    Kesonların içine yeniden geçici iskele ve hidrolik kriko sitemi kurulacak ve köprü yatay olarak sabitlenecek.

    Köprüde topografik ölçüm yapılacak. (Hasarlı yerler ve hasarın nedeni kesin olarak tespit edilecek).

    Karaköy tarafındaki, karşı ağırlık bölümünde onarıma başlayabilmek için baskül kanat üzerine kurulacak sistem ile ağırlık bu sisteme aktarılacak.

    Karşı ağırlığın bulunduğu Karaköy tarafındaki hasarlı ana ve enlemesine kirişler çok dar bir alanda bulunuyor. Çalışma alanı yaratmak için karşı ağırlık (denge betonu) kırılacak. (Daha sonra bu bölüme eşdeğer ağırlıkta üçlü metal bir ağırlık konması düşünülüyor).

    Hasarlı enleme kirişler yenilenecek ve takviye edilecek.

    Karşı ağırlık yeniden yapılacak.

    Köprünün altındaki dükkanlarda eksik işler yapılacak.

    Köprüyü sabitleyen iskele ve kriko sistemi sökülecek.

    Deniz trafiği için baskül köprü açılacak.

    Etiketler:
    

    EN ÇOK OKUNAN HABERLER

      Sayfa Başı