Fuarın yıldızları ‘melez’ler oldu küçük sınıfta rekabet kızıştı

Hürriyet Haber
21.09.2005 - 00:00 | Son Güncelleme:

61’incisi düzenlenen Uluslararası Frankfurt Otomobil Fuarı’na hibrid (melez) modeller ve küçük otomobiller damgasını vurdu. Yükselen petrol fiyatlarının otomotiv sektörünün geleceğini nasıl şekillendireceğini gözler önüne seren fuar, firmaların alternatif yakıt teknolojileriyle düşük tüketim değerlerine sahip olan modellere ilgisinin hızla artıdığını gösterdi.Dünyanın en önemli otomobil fuarlarının başında gelen ve iki yılda bir düzenlenen Uluslararası Frankfurt Otomobil Fuarı’na hibrid (melez) motorlu araçlarla küçük sınıfta yer alan otomobiller damgasını vurdu. 61’incisi düzenlenen fuar, yüksek petrol fiyatlarının otomotiv üreticilerinin geliştirdiği yeni modelleri nasıl etkilediğini en açık şekilde ortaya koydu.İlk kez 1897 yılında düzenlenen ve en eski otomobil fuarı olma özelliğini sahip olan Frankfurt Otomobil Fuarı, bu yıl 44 ülkeden toplam 1000 firmanın katılımıyla renklendi. Fuarda 122 yeni model tanıtılırken, 80 otomobilin ise dünya lansmanı gerçekleştirildi. Avrupa’nın kalbinde yer alması nedeniyle takvimin en önemli fuarı olarak görülen Franfurt’ta hibrid modeller ile küçük sınıfta yer alan otomobiller öne çıkarken, otomotiv sektörünün geleceği hakkında ipuçları verildi. Her geçen gün yükselen ham petrol fiyatları, otomotiv sektörünün alternatif yakıt sistemleri ve düşük tüketim değerlerine sahip modellerin geliştirilmesine yönelik yatırımlarını artıracağına işaret ediyor. Uluslararası firmalar, petrolün bir gün tükenecek olması nedeniyle alternatif yakıtlar üzerine çalışmalar yaparken, bu alternatif yakıtları kullanan motor teknolojilerini geliştirmek için önemli yatırımlar yapıyorlar. Franfurt fuarında sergilenen Audi Q7, BMW X3, Daihatsu HVS, Honda Civic, Lexus GS450h, Mercedes Direct ve Bluetec, Smart Crosstown gibi hibrid modellerin sayıca artması ise, yükselen petrol fiyatlarının bu süreci hızlandırdığını gösteriyor. TOYOTA PRIUS KAPIYI ARALADIFrankfurt fuarıyla birlikte hibrid motorların yeni teknolojiler arasında bir adım daha ileride olduğu ve firmaların bu alandaki yatırımlarını artıracağı görüldü. Hem elektrik hem de benzinli motora sahip olan hibrid araçların önünü Japon otomotiv üreticisi Toyota açtı. 1997 yılında dünyanın ilk seri üretim hibrid modeli olan Prius’u üreten Toyata, bu modeli ilk olarak Japonya pazarına tanıttı. Daha sonra ABD ve Avrupa pazarına sunulan Prius, Avrupa’da Yılın Otomobili ödülünü aldı. Toyota’ya cevap olarak da Honda, 2000 yılında ABD pazarına yönelik iki kişilik hibrid otomobili Insight’ı üretti. Hibrid otomobillerin özellikle ABD pazarında yüksek satış rakamlarına ulaşması ABD’li üreticilerin bu teknolojiye yatırım yapmasına neden oldu. Böylece Ford, bir SUV modeli olan Escape’nin hibrid motorlu versiyonunu pazara sunarak yarıştaki yerini aldı. Ford’u diğer ABD’li otomotiv firmaları da izledi. Lüks ve spor otomobil üretici Porsche bile Cayenne modelinin hibrid versiyonunu 2010 yılına kadar üreteceğini açıkladı. Hatta hibrid teknolojisini daha da geliştirmek isteyen firmalar, maliyetleri düşürmek amacıyla ortaklıklara da gitmeye başladılar. Bunun son örneği ise BMW’nin General Motors ve DaimlerChrysler ile hibrid motorlar geliştirmek için yaptığı işbirliği oldu. Frankfurt fuarındaki izlenimlerin yanı sıra hibrid modellerinin geleceğinin ne kadar parlak olduğunu PricewaterhouseCoopers’ın bir araştırması da ortaya koyuyor. Araştırmaya göre 2010 yılına kadar dünya çapında 74 farklı hibrid otomobil modeli olacak ve satışlar yıllık 1 milyon adede yükselecek. AZ YAKAN KÜÇÜKLERE ÖZEL İLGİYükselen petrol fiyatlarının Frankfurt Otomobil Fuarı’na bir başka yansıması da üreticilerin küçük sınıf otomobillere olan ilgisiydi. Düşük yakıt tüketimleri ve şehir içi kullanım kolaylıklarıyla küçük modellerin pazar paylarının hızla yükselmesi, otomotiv firmalarının bu segmente verdikleri önemi artırıyor. Frankfurt fuarında dünya lansmanı yapılan küçük otomobiller ve sergilenen konseptlerin sayıca artması bu trendin giderek hızlandığını gösteriyor. Kıyasıya rekabetin yaşandığı ve fiyatın ön plana çıktığı küçük sınıfta yer almak isteyen otomotiv üreticileri maliyetleri düşürmek amacıyla ortaklıklara gidiyorlar. Çünkü hiçbir firma küçük segmentte üretim maliyetlerini tek başına düşürmenin yolunu henüz bulabilmiş değil. PSA Peugeot Citroen ve Toyota küçük sınıf otomobil üretimi için işbirliğine gitmişlerdi. Böylece, Çek Cumhuriyeti’ndeki fabrikada Toyota Aygo, Peugeot 107 ve Citroen C1 modellerinin üretilmesine karar verilmişti. Son olarak ise Fiat ve Ford aynı platformu kullanarak iki küçük modeli üretmek için anlaştılar. İLK KEZ ÇİNLİLER VARDI Frankfurt fuarında ilk kez Çinli otomotiv üreticilerinin kendi modelleriyle yer alması ise dikkat çekiciydi. Fuara katılan Çinli markalardan Geely tarafından sergilenen ‘China Dragon’ (CD) isimli spor otomobil ilgi toplamayı başardı. Geely, CD dışında 4 farklı modelini de otomobilseverlerle buluşturdu. Çin’de Ford ile ortak üretim yapan Landwind, 4X4 modeli ‘Jiangling’ ile ülkesini temsil etti. Bir başka Çinli firma olan Brilliance ise, BMW ile yaptığı ortaklığın sonucu geliştirdiği ‘Zhonghua’ isimli sedan modelini 18 bin Euro’dan başlayan fiyatlarla yıl sonunda Almanya pazarına sunacağını açıkladı. Sonuçta Çinli firmaların sergiledikleri modeller, Almanya’nın yerini alarak ABD ve Japonya’dan sonra dünyanın üçüncü büyük üreticisi olma hedefiyle yola çıkan Çin’in oldukça zorlu bir rakip olma yolunda hızla ilerlediğini gösterdi. Seri üretim hibrid modellerChevrolet Silverado Ford Escape GMC Sierra Honda Accord Honda Civic Honda Insight Lexus RX 400h Mercury Mariner Toyota CrownToyota HighlanderToyota PreviaToyota PriusFuarın melezleriAudi Q7Audi’nin ilk defa girdiği SUV segmentindeki yeni temsilcisi Q7, dünya lansmanı fuarda gerçekleştirilen modellerden biriydi. Q7’nin fuarda aynı zamanda hibrid versiyonu da tanıtıldı. 4.2 litre, 8 silindirli benzinli motorla donatılan Q7 hibrid, elektrikli motorla birlikte toplam 394 beygir güç üretiyor. Bu iki motorla birlikte araç 0’dan 100 kilometre hıza 6.8 saniyede ulaşıyor. BMW X3 ve H2RBMW, fuarda Daimler-Chrysler ile ortaklaşa hibrid motor geliştireceklerini açıklandı. Ve bu ortaklığın ilk meyvesinin 2008 yılında yollarda olacağı belirtildi. BMW hibrid teknolojisini, fuarda tanıttığı ve güçlü motora sahip olan X3 hibrid supercap isimli modeliyle gösterdi. BMW fuarda ayrıca, hidrojen ile çalışan konsept otomobilini de sergiledi. H2R adını verdiği konsept otomobil ile 9 adet rekor da kırdı. Bu konsept araçta, 6 litre hacminde, 12 silindirli bir motor bulunuyor. Bu motor 290 beygir güç üretirken, araç 0-100 km/s hızlanmasını 6 saniyede tamamlıyor ve maksimum 302 km/s hıza ulaşıyor. Daihatsu HVSJapon üretici Daihatsu, yeni geliştirdiği konsept spor otomobili HVS’yi hibrid motorla tanıttı. 2.0 litrelik motorun sportifliğini sunarken, 1.0 litrelik motorun tükettiği kadar yakıt harcadığı belirtilen hibrid motor, 1.5 litre hacminde ve 100 kilometrede sadece 4.1 litre yakıt tüketiyor. HVS aynı zamanda 4 tekerlekten çekiş sistemine de sahip. Honda CivicHibrid teknolojisinin seri üretimdeki öncülerinden olan Honda, sekizinci nesil Civic üzerinde geliştirdiği hibrid modeli IMA’yı fuarda sergiledi. Smart CrosstownKüçük otomobil üreticisi Smart, Daimler-Chrysler bünyesinde geliştirilen hibrid motorla donatılmış modeli Crosstown’u fuarda sergiledi.Mercedes Direct ve BluetecMercedes, fuarda iki farlı hibrid modelini birden tanıttı. 3.5 litre hacmindeki 6 silindirli motorla birlikte, yüksek torka sahip elektrikli motor yeni S Serisi’ne adapte edilmiş. Mercedes geliştirdiği bu modeline ‘Direct-Hybrid’ adını vermiş. Yine yüksek torka sahip elektrikli bir motorla donatılan S Serisi, 3 litre hacminde ve 6 silindirli bir dizel motora sahip. Bu şekilde donatılan araca ise ‘Bluetec-Hybrid’ adı verilmiş.Lexus GS450hToyota’nın lüks sınıfıtaki markası Lexus, 2007 yılı için hazırladığı hibrid modeli GS450h’yi tanıttı. Ayrıca Lexus yetkilileri, 2006 yılında Avrupa’daki satışlarının yüzde 25’inin hibrid motora sahip modellerden oluşmasını hedeflediklerini belirttiler.
Etiketler:

EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı