Ford, sadece Türkiye'de üretilecek model yaratacak

Hürriyet Haber
22.03.1998 - 00:00 | Son Güncelleme:

Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Rahmi Koç ile Ford Motor Yönetim Kurulu Başkanı Alex Trotman, işbirliklerinin 70. yılında ‘‘sadece Türkiye'de üretilecek yeni bir model geliştirme’’ kararı aldıklarını açıkladılar. Bu model için 300 milyon dolarlık yatırım yapılacak. 2001 yılında pazara sunulacak yeni otomobil, dünyaya Türkiye'den pazarlanacak.

Koç Topluluğu ile işbirliğinin 70. yılını kutlayan ABD'li otomotiv devi Ford Motor Company, sadece Türkiye'de üretilecek yeni bir model geliştirme kararı aldı. Ford'un bu kararı, Ford-Koç işbirliğinin 70. yılı nedeniyle Türkiye'ye gelen Ford Motor Co. Yönetim Kurulu Başkanı Alex Trotman ile Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Rahmi Koç'un katıldığı bir toplantıda açıklandı. Sadece Türkiye'de üretilecek bu model için Ford-Otosan 300 milyon dolar (71.7 trilyon lira) harcayacak. Bu model, Türkiye'de üretilip, bütün dünyaya buradan pazarlanacak.

550 MİLYON DOLAR

Rahmi Koç, dün sabah Çırağan Sarayı'nda Alex Trotman, yardımcısı Wayne Booker, Ford-Otosan Genel Müdürü Ali İhsan İlkbahar ve Ali Koç'un da katıldığı kahvaltılı bir toplantı yaptı. Toplantıda, hem Ford-Otosan'ın yeni fabrika yatırımı, hem de geliştirilecek yeni modelle ilgili bilgiler verildi. Alex Trotman, ‘‘Ortağımızla Türkiye'de en iyisini yaşadık. İşbirliğinden ve verimlilikten çok etkilendik. Bu nedenle Türkiye'nin rekabetçi yeni modelimiz için mükemmel bir üz olacağını düşünüyoruz. Burada üretilecek olan modeli bütün ülkelere ihraç edebiliriz’’ dedi.

2001 YILINDA

Rahmi Koç, Ford'la birlikte 250 milyon doları yeni fabrika, 300 milyon doları da yeni model için olmak üzere toplam 550 milyon dolarlık (131.4 trilyon lira) yatırım yapacaklarını açıkladı.

Toplantıda Ford-Otosan'ın yeni fabrika yeri kesinleşmediği için açıklanmadı. Ancak, Koç Grubu'nun bir süre önce Hükümet'le görüşmelerinde üzerinde durulan İzmit'deki Seka arazisinin bir bölümüne bu fabrikanın kurulması konusunun hâlâ gündemde olduğu belirtildi.

Ford-Otosan Genel Müdürü Ali İhsan İlkbahar, toplantıda Türkiye'de geliştirilecek yeni modelle ilgili bilgi verirken, bu konuda çalışmalara şimdiden başladıklarını söyledi. İlkbahar, çok amaçlı binek otomobil olarak düşünülen yeni modeli 2001 yılında pazara sunmayı hedeflediklerini bildirdi. İlkbahar, ‘‘Yeni kurulacak fabrikada kapasitemiz 120 bin adet olacak. Yeni modelimiz ise yılda 70 bin adet üretilecek’’ diye konuştu.

İlkbahar, yeni kurulacak fabrikada 2 bin kişinin çalışacağını, ancak yan sanayi ile birlikte oluşacak toplam istihdam hacminin 10 bine kadar çıkacağını ifade etti.

Rahmi Koç da, yeni üretilecek otomobil için, ‘‘Bu model dizaynıyla, mühendisliğiyle, herşeyiyle Türkiye'de geliştirilecek. Ford Motor Company, bu yeni modelin dünyaya pazarlanması konusunda bize her türlü desteği vereceğini bildirdi’’ dedi.

Ford-Otosan'dan iki ayrı ekibin, yeni geliştirilecek model konusunda çalışmalar yapmak ve eğitim görmek amacıyla İtalya ile ABD'de bulunduğu vurgulandı.

Trotman: Türkiye pazarı gelişecek

Ford Motor Company Başkanı Alex Trotman, Türkiye pazarını önümüzdeki 20 yılda daha da gelişecek pazarlar arasında gördüklerini söyledi. Trotman, Türkiye'deki siyasi ve ekonomik istikrarsızlıkla ilgili bir soru üzerine şöyle konuştu:

‘‘Türkiye'de istikrarsızlık konusundaki umutsuzluğu, insanların bunu çözmeye karar vermemesine bağlıyorum. İstikrar bir yatırım kararı için elbette önemli. Ama daha önce Arjantin, Brezilya, Meksika, Çin, Hindistan, Vietnam, Tayland deneyimlerimiz oldu. Dünyanın birçok ülkesiyle iş yapmak zorundayız. Elbette Türkiye'nin daha istikrarlı olmasını isterdik. Ama ben kesinlikle daha önce olduğu gibi yine başarılı olacağımıza inanıyorum. Yanımızda Koç'un gücü var.’’

Trotman, önümüzdeki yıllarda dünya otomotiv pazarında bazı firmaların sıkıntıyla karşılaşacağını ifade ederek, dört-beş ana üretici firmanın ayakta kalabileceğine dikkat çekti.

Proton uyarısı

Rahmi Koç, özellikle Japonya'nın kıyasıya rekabetin yaşandığı dünya otomotiv pazarında dampingli fiyat uyguladığını belirtti. Koç, dampingli fiyat uygulamalarının Türkiye'ye de yansıdığını kaydederek, şöyle konuştu: ‘‘Tabi bu olay sadece bizim değil, bütün dünya pazarının sorunu. Ancak, önümüzde çok sıcak bir örnek var: Proton. Adam 10 yıl garanti veriyor, gerektiğinde arabayı komple değiştirmeyi taahhüt ediyor. Yılda 1 milyon adetlik üretim yapacağını iddia ediyor. Bu çok uç bir örnek. Mümkün mü bunları yerine getirmek?’’ Ali İhsan İlkbahar da, ‘‘Proton olayı neden Avrupa'da yaşanmıyor. Çünkü, orada bu tür olayları engelleyecek kurallar var. İngiltere, Almanya, İtalya Proton gibi bir olaya izin vermez. Türkiye'ye ise çok rahat gelebiliyorlar’’ dedi.






Etiketler:


EN ÇOK OKUNANLAR

    Sayfa Başı