"Sefer Levent" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Sefer Levent" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Sefer Levent

Finansman engelleri viyadüklerle aşıldı

ÜÇÜNCÜ köprünün finansmanındaki gecikmenin Çeçen Grubu’ndan değil proje güzergâhından kaynaklandığı ortaya çıktı.

Çeçen Grubu çevreye etkiyi azaltmak için 3 köprü bağlantı yollarını orman alanından mümkün olduğu kadar uzağa taşıdı. Doğal yaşamın korunması için viyadükler ve 1 adet ekolojik köprü projeye dahil edildi.
İSTANBUL’un kuzeyinde hummalı bir çalışma var. Geçtiğimiz hafta temeli atılan İstanbul Boğazı’nın üçüncü köprüsünün temelinin yanısıra bu köprüye bağlanacak yollar için de hazırlık var. Başbakan, Meclis Başkanı ve Cumhurbaşkanı’nın katıldığı törende Yavuz Sultan Selim (YSS) adı verilen köprü, hem Türkiye hem de dünya açısından bir çok ‘ilk’i bünyesinde barındıracak. Boğaziçi Köprüsü'nde 3 gidiş, 3 geliş 6 şerit ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nde 4 geliş, 4 gidiş 8 şerit bulunurken yeni köprüde 4 gidiş 4 geliş 8 şerite ek olarak 2 şerit de tren geçişi için raylı sistem bulunacak.
Herkes köprüye odaklanmış durumda. Ancak köprü kadar her iki kıtadan köprüye çıkacak yollarda çok önemli. Özellikle Avrupa Yakası’nda İstanbul’un can damarları arasında gösterilen ormanların bölgesinden açılacak yol çevre açısından büyük önem taşıyor. Köprü ve çevre yolları finansman açısından da kritik öneme sahip. Hatırlarsanız ihaleyi kazanan Çeçen Grubu projenin finansmanı için uzun süre bankalar ile görüşmüştü. Finansman anlaşmasındaki gecikmenin Çeçen Grubu’ndan değil aslında proje güzergahından kaynaklandığı ortaya çıktı. İş Bankası Genel Müdürü Adnan Bali geçtiğimiz hafta yaptığı açıklamada proje güzargâhının değişmesi sonrasında finansman açısından bir problem kalmadığını açıkladı.

Finansman engelleri viyadüklerle aşıldı

ÇEÇEN AYRINTILARI ANLATTI

Temel atma töreninden bir gün sonra inşaat alanında biraraya geldiğimiz Çeçen Holding Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Çeçen, Başkan Yardımcısı Fırat Çeçen ve Turizm Başkanı Serhat Çeçen hem yeni köprüyü hem de çevre açısından proje güzargâhında nasıl bir değişiklik yapıldığını ayrıntılarıyla anlattı.
Önce köprüden başlayalım. 59 metre genişliğe sahip olacak köprünün bir yakadan diğer yakaya uzunluğunun
1 kilometre 408 metre olduğunu söyleyen İbrahim Çeçen “Diğer köprülerin uzunluğu ise biri 1.100 diğeri 900 metre civarında. Dolayısıyla Türkiye’nin en uzun köprüsü olacak. Aynı zamanda 116 kilometrelik otoyol ve bağlantı yolları da köprüyle beraber hizmete girecek” dedi.

KÖPRÜYÜ HALKA AÇACAĞIZ

İbrahim Çeçen’in anlattıklarından en çok dikkatimizi çeken “Köprüyü halka açacağız” cümlesi oldu. Tam “Halka arz mı düşünüyorsunuz” diye sormaya hazırlanırken Çeçen hemen söze girdi: “Böyle bir manzaraya sahip olup da bunu değerlendirmemek olmaz diye düşündük. Köprüde yürüyüş alanları, cafe ve restoranlar açacağız. İnsanların stres atacağı rahat zaman geçirecekleri sosyal alanlar planlıyoruz. Ayrıca köprü ayaklarında park alanları da olacak, isteyen gelip pikniğini de yapacak...”

BOL VİYADÜK VE EKOLOJİK KÖPRÜ

Geçen hafta İş Bankası Genel Müdürü Adnan Bali, 7 bankanın 3. köprüye fnansman sağlamak için çevre konusuna azami hassasiyet gösterdiklerini açıklamış ve “Revize bir çevre planı geldi, bu da bankalar olarak bizim içimize sindi” demişti. Çeçen Holding Başkan Yardımcısı Fırat Çeçen de “Çevre bizim ilk önceliğimizdi. Güzergahtaki çalışmalarımızı uzmanlar eşliğinde yürüttük. Özellikle 3 hususta ciddi bir ilerleme kaydettik. Odayeri’nden Boğaz’a doğru giden yol kesimini Belgrad Ormanı olarak değerlendirilen alanın dışına taşıdık. Tahrip edilen maden ocaklarının olduğu bölgeden geçirdik. Yaban hayatı koruma alanında ise canlıların doğal hayatının etkilenmemesi adına tüm vadileri viyadüklerle geçtik. Bir adet de ekolojik köprü ile hayvan hareketlerini sınırlandırmadan projeyi oluşturduk.”

Köprü tek katlı

ÇEVREYE gösterdikleri hassasiyeti boğaz estetiği için de gözettiklerini söyleyen İbrahim Çeçen ise “Köprüyü tasarlarken de doğaya uyuma özen gösterdik. Klasik iki katlı karayolu-raylı sistem köprüsü yapmak yerine bu dizayndan uzak durduk. Dünyada tüm raylı sistemler iki katlı. Ama baktık boğazın zerafetini bozacak. Bu yüzden tek plaka köprüde karar kıldık. İçimize sindiremezdik” dedi.

İki yıla yetişir mi?

SOHBETİMİZ esnasında İbrahim Çeçen’e “Başbakan 2 yılda bitmesini istedi, yetişecek mi” diye de sorduk, gülümseyerek şöyle yanıtladı: “YASAL süremiz 36 ay. Ama Sayın Başbakanımızın öne çekme isteğini yapabilmek için elimizden geleni yapacağımızı ifade ettik.”

Tümü paralı olursa tamamı 20 TL

ÇEÇEN Grubu parayı köprüden çok çevre yollarından kazanacak. İşte Fırat Çeçen’den ayrıntılar:  “Hem bağlantı yolları, hem de köprü geçişinden para kazanacağız. Köprüden geçecek otomobiller için fiyat tavanı 3 dolar. Otoyoldan geçiş için ise kilometre başına 8 sent alınacak. Gelirimizin yüzde 25’ini köprü geçişleri, yüzde 75’ini ise bağlantı yol ücretleri oluşturacak. Çeçen’in anlattıklarına göre 116 kilometrelik etabın tamamı paralı olursa üstüne 3 dolar da köprü geçiş ücreti verilirse bugünkü kur rakamlarına göre yaklaşık 20 TL ödenecek.

X