Ezo Gelinimiz dünyaya açılıyor

DÜŞÜK fiyat politikasının yanı sıra çeşit ve kaliteyi artırarak, yıllık 40 milyon dolarlık pazarı büyütmeye çalışan hazır çorba üreticileri, brokoli, kremalı ıspanak, minestrone gibi çorbaları iç pazara sunuyor. Ezo Gelin, tarhana, yayla, işkembe gibi Türk damak tadına uygun çorbaları ise ihraç etmeye çalışıyor.

RUSYA ve Meksika'nın ardından dünyada en fazla çorbanın içildiği üçüncü ülke olan Türkiye'de bir türlü hazır çorbaya alışılamadı. Türkiye'de her yıl, 1 milyar 400 milyon litre çorba, tencerelerde kaynıyor. Ancak, ev kadınları kaynattıkları bu çorbanın yüzde 89'unu kendileri hazırlıyor. Hazır çorba tüketimi ise 155 milyon litreyi geçmiyor. Firmalar şimdi, düşük fiyat politikasının yanı sıra çeşit ve kaliteyi artırarak, yıllık 40 milyon dolarlık (60 trilyon lira) pazarı büyütmeye çalışıyor.

Bu amaçla, brokoli, kremalı ıspanak, minestrone gibi çorbaları iç pazara sunan firmalar ürettikleri Ezo Gelin, tarhana, yayla, işkembe gibi Türk damak tadına uygun çorbaları da ihraç etmek için çalışmalar başlattı.

ÇORBADA ÜÇÜNCÜ

Arkadaşımız Zeliha Aslan'ın yaptığı araştırmaya göre, yılda kişi başına 51 litre çorbanın tüketildiği Rusya'nın ardından en fazla tüketim 50 litreyle Meksika'da gerçekleştiriliyor. Türkiye ise 21 litreyle üçüncü sırada yer alıyor. Türkiye'yi 9 litreyle Arjantin izliyor.

Bu ülkelerde ağırlıklı olarak hazır çorba tüketilmesine rağmen Türkiye'de ev yapımı tercih ediliyor.

Yapılan araştırmalara göre, Türkiye'deki her 10 haneden dokuzunda haftada en az bir kere çorba tenceresi kaynıyor. Dördünde de her gün çorba içiliyor. Ancak içilen bu çorbanın sadece yüzde 11'ini hazır çorbalar oluşturuyor.

Pazarda, aralarında Knorr, Maggi, Piyale Dr. Oetker, Bizim, Tamek, Tukaş, Halk gibi markanın yanı sıra irili ufaklı bir çok firmada rekabet ediyor. Bu yoğun rekabetin sonucunda, dünyada paketi ortalama 1 dolara satılan hazır çorbanın fiyatı, Türkiye'de 30 sente kadar düşüyor.

İHRAÇ YOLU AÇILDI

Hazır çorba pazarının önde gelen markalarından Knorr'un Pazarlama Müdürü Zeynep Yalım Uzun, hazır çorba tüketiminde, yemek pişirme alışkanlıklarının etkisinin çok büyük olduğuna dikkat çekiyor. Ürün geliştirmede, Türk damak tadını ön planda tutulduğuna dikkat çeken Uzun, ürettikleri Türkiye'ye özgü çorbaları yurt dışına ihraç etmek için çalışmalar başlattıklarına da değindi.

Ayda 3, yılda ise 25 farklı yeni ürün piyasaya sunulduğunu da söyleyen Zeynep Yalım Uzun, ‘‘Ezo Gelin, yayla, mercimek, tarhana gibi Türk damak tadına uygun çorbalar için ilk aşamada Avrupa, önemli bir pazar konumunda. Bu ülkelerde yaşayan 3 milyon Türk bile, damak tadına uygun ürünler için büyük bir potansiyel oluşturuyor’’ dedi.
Yazarın Tüm Yazıları