Eğitim Haberleri

    'Evrimi anlatmadan antibiyotiği anlatamazsın'

    Esra ÜLKAR
    22.07.2017 - 23:56 | Son Güncelleme:

    Milli Eğitim Bakanlığı’nın (MEB) açıkladığı yeni müfredatı alanında uzman isimler değerlendirdi. Boğaziçi Üniversitesi’nden Prof. Dr. Nesrin Özören, evrim anlatılmadan antibiyotik direncinin açıklanamayacağını belirterek, “Darwin’in adı geçiyor. Varyasyon, mutasyon gibi kavramlar var. Yamalı bohça gibi” dedi. Müfredat için görüşlerinin dikkate alınmadığını belirten uzmanların yorumları şöyle:

    BİYOLOJİ YAMALI BOHÇA GİBİ
    Prof. Dr. Nesrin Özören (Boğaziçi Üniversitesi Moleküler Biyoloji ve Genetik Bölümü Öğretim Üyesi/Moleküler Biyoloji Derneği Başkanı):

    Evrimi anlatmadan antibiyotiği anlatamazsınEvrimin biyolojide bir çatı oluşturması ve onun çerçevesinde değişik kavramların işlenmesini vurguladık. Fakat bazı kavramlar, parça parça değişik kitap bölümlerinde geçiyor. Bütünlük arz etmiyor. Yamalı bohça gibi bir şey. Evrimsel süreç anlatılmadan konular, örneğin, bakteriler neden antibiyotik direnci oluyor, nasıl açıklanacak?

    Türlerin soyunun neden tükendiği nasıl anlatılacak? Bu temeli vermeden değişen dünyamızdaki süreçleri nasıl öğreteceğiz? Evrim kelimesi ve tanımları verilmeden, Darwin’in adı geçiyor. Varyasyon, mutasyon gibi kavramlar var. Her şeyi zaten kaldırmak mümkün değil. Çünkü biyolojiyi, hücreyi anlamamız mümkün değil bunları çıkartırsak.

    Bazı yetkililer ‘Üniversitede öğrenebilirler’ dedi. Bu çok geç, özellikle de üniversitelileşme oranı yüzde 20’yi, 30’u geçmiyor. Üniversitede öğrencilerin bir kısmı biyoloji görebilecek. Mühendisler görmeyecek mesela. Aziz Sancar hocanın katkılarının işlenmesi çok olumlu. Fakat ‘DNA replikasyonu ve Aziz Sancar çalışmaları’ diye geçiyor. Aziz Sancar DNA tamir mekanizmaları üzerinden Nobel almıştı. DNA replikasyonu ayrı. Özen gösterilmeli.

    TÜRK FİLOZOFLAR OLMASI SEVİNDİRİCİ
    Prof. Dr. Betül Çotuksöken (Maltepe Üniversitesi Felsefe Bölümü Öğretim Üyesi):

    Felsefe dersinin sadece felsefe tarihine dayalı bilgi yığını olmaktan mutlaka kurtarılması gerekiyordu ve daha erken sınıflarda başlaması da bir zorunluluktu. Bu adımın atıldığını, dersin 10’uncu sınıflara da konulduğunu görmek sevindirici. Yeni programda, 2009 müfredatında sekiz üniteden oluşan başlıkların 10’uncu sınıfa, daha doğru ve anlamlı aktarılmış. Felsefenin yapısının ve işlevlerinin ne olduğunun ayrıntılı ortaya konulduğu bu ünitelerde konuya emek vermiş Türk filozoflarının da yer alması son derece sevindirici. 11’inci sınıfın taslak programına yaptığım eleştirilerin bir kısmı haklı olarak sürüyor ancak isim vb. konulardaki yanlışlıklar düzeltilmiş. ‘Çağdaş Felsefe’ başlığında ‘Cumhuriyet Döneminde Türkiye’de Felsefe’ konusuna daha fazla ağırlık verilmeliydi. Çünkü günümüz Türkiyesi’nde felsefe bağlamında dünya ölçeğiyle yarışabilecek birikime sahip olduğumuzu, bu alana yarım yüzyıldır emek vermiş biri olarak rahatlıkla söyleyebilirim.

    FEN TEORİK DEĞİL
    Yrd. Doç. Dr. Bekir Yıldırım (Muş Alparslan Üniversitesi Fen Bilgisi Öğretmenliği Öğretim Üyesi):

    Mühendislik uygulamaları yayılmış. Bu şunu gösteriyor: Fen bilimleri artık teorik değil uygulamalı olacak. Ancak öğretmenler ne kadar hazır? Astronomi konusunda ciddi değişiklikler var. Kazanım bazında azalma olsa da konu ve kapsam açısından bir azalma yok. Programın günlük yaşamda karşılığı eski müfredata nazaran daha fazla. Matematik ve fen bağlantısı eski müfredatta olduğu gibi yeni müfredatta tam anlamıyla konulamamış. Açıklamada matematikle bağlantı kurulduğu söyleniyor. Ancak bunun söz konusu olmadığı görülüyor. Yeni müfredatta yeni temel beceriler üzerinde durulmuş. Ancak bazıları kazanımlarla yeteri düzeyde desteklenmiyor. Aslında bu temel beceriler iyi düşünülmüş ama bazıları atıl kalacak.”

    DÜZELTİLMİŞ TARAFLAR VAR AMA
    Prof. Dr. Betül Tanbay (Boğaziçi Üniversitesi Matematik Bölümü Öğretim Üyesi):

    Evrimi anlatmadan antibiyotiği anlatamazsın
    Taslağa göre pek çok düzeltilmiş taraf görebildim. Matematiğin milli ve manevi değerleri verme dersi olmadığının biraz daha bilincinde yazılmış. Yine de ‘değer eğitimi’ bölümü matematik açısından uygun değil.

    Özellikle ‘örtük’ kelimesi matematikle hiç uyuşmuyor. Kazanılacak anahtar becerilere ‘soru sorma becerisi’ eklenmesi talebimiz görülmemiş.

    Limit, süreklilik, türev, integral konularının ‘sayılar ve cebir’ isimli üst başlık altında verilmemesi, ‘analiz’ kelimesinin kullanılması gerektiğini ifade etmiştik, duyuramamışız.”


    'MÜFREDAT SADECE OKUL DEĞİLDİR'
    DÜNYACA ünlü piyanist Fazıl Say, lise müzik müfredatında isminin yer almamasıyla ilgili sosyal medyadan açıklama yaptı. Hürriyet’in 21 Temmuz’da yayınlanan müfredatla ilgili haberini sosyal medya hesabından paylaşan Say, mesajında şu ifadelere yer verdi: “Bana Milli Eğitim Bakanlığı müfredatından çıkarılmam soruluyor, pek çok dostum bu duruma çok üzüldüğünü sayfama yazmış. Üzülecek bir durum yok. Müfredat sadece okul değildir. Müfredat gönüllerde olan bir şeydir. Müfredat anne ve babanızdır, sizi özgür bir birey olarak topluma kazandırmaya çalışan. Size kitap veya müzik tavsiye edebilen aydın dostlarınızdır. Çevrenizdir, hayatla ve sanatla ilgili her şeyi tartışan, tartışarak öğrenen, bilinçlenen, hata yapa yapa doğruyu öğrenen. Bir sanatçı müfredattan korkmaz. Müfredat nedir ki? Bir sanatçı yaratamamaktan, üretememekten korkar.”

    

    EN ÇOK OKUNAN HABERLER

      Sayfa Başı