Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Erkan Çelebi: Şimdi de şirketler motive mesajlarıyla taciz ediyor

Erkan ÇELEBİ

Bankalar başta olmak üzere bazı şirketler, imzalattıkları sözleşmeler aracılığıyla müşterilerinin cep telefonlarını elde ederek, bu numaralara sürekli mesaj gönderebiliyorlar. Bilgisayarın sırayla gönderdiği bu mesajlar, fatura bilgilerinden, gecikmiş kredi kartı uyarısına kadar uzanıyor. Mesajlar, gün içinde olduğu gibi gece yarısı da gönderiliyor. Bu da telefonun mesaj uyarı sinyaliyle gece yarısı uyanan müşterileri çılgına çeviriyor.

Film yıldızı Kadir İnanır, başta bankalar olmak üzere bazı şirketlere ilham kaynağı oldu. İnanır örneğinden yola çıkan bu şirketler şimdi, ‘‘reklamın saati olmaz’’ diyerek müşterilerini, gece yarısı gönderdikleri ‘‘motive’’ mesajlarıyla taciz ediyor. Özellikle bankaların kredi kartı ekstre bilgileri ve geciken ödeme uyarıları için sık sık kullandıkları bu mesajlar, uykudan uyanan cep telefonu kullanıcılarını çılgına çeviriyor.

Aralarında banka, internet servis sağlayıcı ve digital yayın kuruluşlarının da bulunduğu bazı şirketler, imzalattıkları sözleşmeler aracılığıyla müşterilerinin cep telefonu numaralarını elde ediyor. Özel olarak hazırlattıkları bilgisayar programları aracılığıyla da müşterilerinin cep telefonlarına otomatik olarak mesaj gönderebiliyorlar.

MOTİVE MESAJI

Genellikle de bu mesajlar, faiz oranlarından indirimli kampanyalara, televizyon programı değişikliklerinden ürün tanıtımına, fatura bildiriminden son ödeme tarihine kadar geniş bir yelpazeyi kapsıyor. Şirketlerin hazırladığı bu tanıtım mesajları, bilgisayar aracılığıyla gönderildiği için de günün her hangi bir saatinde müşteriye ulaşabiliyor. Bu da, müşterinin şansına kalıyor. Bilgisayarın sırayla gönderdiği bu mesajlar, bazı müşterilerin cep telefonuna gün içinde bazılarına ise gece yarısı ulaşabiliyor.

Okuyucularımızdan Jülyet Benbasat da, şirketlerin gece yarısı gönderdiği ‘‘motive’’ mesajlarından nasibini aldı. Yurt dışında çocuk okutan Benbasat, geceyarısı saat 03.30'da cep telefonunun sinyaliyle uykudan fırladı. Telefonu açtığında, çocuklarından değil, İktisat Bankası'ndan gönderilen mesajla karşılaştı. Geceyarısı uykudan kaldıran mesajda, Benbasat'ın hemen bankanın şubelerine başvurarak, kredi kartı talebinde bulunması isteniyordu. Başvuru yapması halinde, aralarında otomobilin de bulunduğu bir çok hediyeden birini kazanma şansını yakalayacağı vurgulanıyordu.

ARTIK SINIRLIYOR

Arkadaşımız Zeliha Aslan, geceyarısı gönderilen mesajla çılgına dönen Benbasat'ın şikayetini İktisat Bankası'na iletti. Banka yetkilileri, kampanya dönemlerinde bilgilendirmek amacıyla müşterilerin cep telefonlarına mesajlar gönderdiklerini söyledi. Bilgisayar aracılığıyla gönderilen bu mesajlarda herhangi bir saat sınırlamasına gitmediklerini de belirten yetkililer, ‘‘Bu yolla, bankanın düzenlediği kampanyalarla ilgili olarak müşterilerimizi bilgilendirmeyi amaçlıyoruz’’ dediler.

Ancak bundan böyle, Jülyet Benbasat gibi gece yarısı gönderilen mesajlar yüzünden rahatsızlığa yol açmamak için uygulamada değişiklik yapacaklarını söylediler. Bankanın yapılacağı değişiklikle, mesajların gönderilme saati sabah 09.00 ile akşam 09.00 arasında sınırlandırılacak.

Üretimi durdurulan televizyon kampanyada

Vestel, bir tek bayisinin elinde kalsa bile üretimi durdurulan bir ürünü kampanya broşürlerine koyabiliyor. Buna gerekçe olarak da bayilerin mağdur edilmemesi gösteriliyor. Ancak bu uygulama bazı müşterilerin tepkisini çekebiliyor. Okuyucularımızdan Burhan Zengin, geçtiğimiz Şubat ayında Vestel'in 17 aylık ön ödemeli kampanyasından yararlanarak bir televizyon almak istedi. Televizyonun teslim tarihi olarak da haziran ayını seçti. Ancak haziran ayı geldiğinde seçtiği televizyonun üretimden kalktığını öğrendi. Bu televizyonun yerine başka bir model teslim edildi. Üretimden kalkan bu televizyonun yeni düzenlenen kampanya broşürlerinde de yer aldığını iddia eden Zengin'in sorunuyla ilgili olarak Vestel yetkilileriyle görüştük. Yetkililer, ‘‘Müşterimizin istediği televizyon stoklarımızda yok. Bu nedenle başka model bir televizyon verdik ve aradaki fiyat farkını senetlerinden düştük. Televizyonun, kampanya broşürlerinde yer almasının nedeni ise bazı bayilerimizin stoklarında yer alması. Bir tek bayimizde bile olsa o modeli broşürlere koymak zorunda kalıyoruz’’ dediler.

Turkcell'in iftar saati mesajları ücretsiz

Turkcell, Ramazan ayında iftar ve sahur saatlerini öğrenebildikleri ‘‘Ramazan Özel’’ servisini arayan abonelerinden alınan ücretin iade edileceğini duyurdu. Okuyucularımızdan Ömer Şenses'in başvurusu üzerine Turkcell yetkilileriyle görüştük. Hazır kartlarda abonelerin her gönderdikleri mesajda iki kontörünün düşüldüğünü doğrulayan yetkililer, ‘‘Ön ödemeli sisteminin yapısından dolayı, abonelerimizin gönderdikleri her kısa mesaj karşılığında hesaplarından iki kontör düşülüyor. Ramazan Özel servisi ücretsiz olduğundan, bu mesaj için ödedikleri kontörler daha sonra otomatik olarak abonelerimize iade ediliyor’’ dediler.

Nokia neden fiyat artırdı?

GSM operatörü firmalar, kendi şebekelerinin kullanılması koşuluyla dönem dönem cep telefonu üreticilerini sübvanse ediyor. Bunun sonucunda da cep telefonlarının bazı modellerinin fiyatı, düşük olabiliyor. Ancak desteği çektiklerinde telefon fiyatları normal seviyeye yeniden çıkıyor. Okuyucularımızdan Erman Kütükçü de, Nokia 3310 model cihazın üç hafta içerisinde fiyatının 115 milyon liradan 150 milyon liraya çıkmasından şikayetçi. Konuyu ilettiğimiz Başarı Elektronik Genel müdür Yardımcısı Murat Dinç, ‘‘Mobil telefon piyasasında oluşan telefon fiyatları operatör firmaların abonelik tesisi karşılığında sağladığı maddi destek sonucu oluşuyor. Bu desteğin değişmesi veya uygulama tarzının farklılaşması durumunda ürünlerin fiyatları değişebiliyor. Kütükçü'nün sözettiği dönemde operatör firmanın hem destek miktarı hem de uygulama şekli değiştiği için ürün fiyatlarında ayarlama yoluna gidildi’’ dedi

Sadece sorun çözmek yetmez

Artık bilinçli tüketiciler sadece sorunlarının çözülmesiyle yetinmiyor. Hak ararken kötü muamele de görmek istemiyor. Bunlardan biri de Füsun Çelik... Çelik, Şaşkınbakkal'daki Otimsan mağazasından 27 milyon 500 bin lira ödeyerek aldığı gece lambasının çatlak olduğunu farkedince, hemen mağazaya giderek değiştirilmesini istedi. Yetkililer iki gün içerisinde yeni bir lamba geleceğini söyleyerek çatlak lambayı teslim aldı. Ancak, iki gün sonra mağazaya gittiğinde, bu kez kötü bir muammeleyle karşılaştı. Ürünün daha önce kalite kontrolden geçtiği ve çatlak olarak satılmasının mümkün olmadığı söylenerek, lambadaki çatlaktan müşteri sorumlu tutuldu. Çelik'in şikayeti üzerine görüştüğümüz mağaza yetkilileri, ‘‘Lambanın çatlak olarak satılması mümkün değil ama belki bir hata yapmış olabiliriz. Bu nedenle de Çelik mağazamızdan ayrıldıktan sonda kendisini arayarak ürünü de değiştirmek istedik. Kabul etmedi’’ dediler.

Şikayet, İstikbal'e model değiştirtti

İstikbal Mobilya, bir müşterinin şikayeti üzerine, ürettiği vitrinlerin modelinde değişikliğe gitti. Ümit Eren'in, İstikbal Mobilya'dan aldığı mosaik adlı yemek odası takımının vitrin camı, kırıldı. Şikayetinde bir camın sadece silikon tutkal ile yapıştırılamayacağına, bu durumda güvenliği tehdit ettiğine değinen Eren'in sorununu İstikbal Mobilya yetkililerine ilettik. Yetkililer, ‘‘Müşterilerimizin uyarısı üzerine yaptığımız incelemede haklı olduğuna karar verdik. Eren'in vitrinini de yeni üretilen kapaklarla değiştirdik’’ dediler.

X