Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Erkan Çelebi: Evlerdeki pis kokular 16 trilyon götürecek

Erkan ÇELEBİ

Aktif madde olarak, koku giderici saydam çözeltili bir baz olan Cylodextrin bulunuyor.

Kokuları kumaş kururken yok ediyor.

Narin ve suya duyarlılar dışında kumaşa zarar vermiyor.

Normal ve Extra olmak üzere iki ayrı çeşidi var.

Normali, ince kumaşlarda, extrası ise kalın kumaşlarda kullanılıyor.

Normal Febreze, kalın kumaşlarda kullanıldığı taktirde, daha fazla tüketilmesi gerekiyor.

İkisi de 500 ml'lik ambalajlarda 2 milyon 300 bin liradan satılıyor.

Aktif madde olarak koku giderici saydam çözeltili baz olan anyonik ve fosfonat bulunuyor.

Kötü kokuları sıkıldığında yok ediyor.

Narin ve suya duyarlılar dışında kumaşa zarar vermiyor.

Ürün, hem kalın, hem de ince kumaşta kullanılabiliyor.

Tek ürün olarak iki ayrı ambalajda satılıyor.

500 ml'lik Fasa, 2 milyon 300 bin liradan, 100 ml'liği de 850 bin liradan satılıyor.

TEMİZLİK malzemelerinin yok edemediği pis kokuları gidermek için piyasaya sürülen Febreze ve Fasa adlı iki yeni ürün, 16 trilyonluk yeni bir pazar oluşturdu. Türkiye'de yılda 7 milyon adet satılması beklenen iki ürün, kumaşlara sinen sigaradan balık kokusuna kadar istenmeyen tüm pis kokuların giderilmesinde kullanılabiliyor.

TEMİZLİK malzemelerinin gideremediği pis kokular, 16 trilyonluk yeni bir pazar yarattı. Amerikan Procter and Gamble'ın Febreze, Alman Henkel de Fasa adlı ürünleriyle oluşturdukları bu yeni pazarda, Türkiye'de yılda 7 milyon adet ürün satmayı hedefliyorlar. 2 milyon 300 bin liradan satışa sunulan bu ürünler, kazaklara sinen sigaradan, mutfak perdesindeki balık kokusuna, ayakkabıdaki terden gardıroptaki rutubete kadar tüm pis kokuların giderilmesinde kullanılabiliyor.

Arkadaşımız Zeliha Aslan'ın yaptığı araştırmaya göre, Henkel ve Procter and Gamble, yeni ürünlerini ocak ayında peş peşe Türkiye piyasasına sürdü. Bu ürünlerden Febreze, ilk olarak 1998 yılında Amerika'da Fasa ise 1999 yılında Almanya da satılmaya başladı. Daha önce, yıkama, kuru temizleme, ode spreyleri ve havalandırmayla giderilmeye çalışılan pis kokuları bu iki ürünün, kolayca yok etmesi Amerika ve Avrupalı tüketicilerden yoğun talep görmesine yol açtı. Bu da, her iki firmayı yeni ürünlerine ağırlık vermeye itti.

NASIL YOK EDİYOR?

Febreze ve Fasa, kokuyu başka bir kokuyla örtmek yerine, kaynağından temizliyor. Aktif madde olarak Febreze de Cylodextrin, Fasa da ise anyonik ve fosfonat bulunuyor. Febreze ve Fasa, kumaşların her tarafını eşit ıslatacak şekilde sıkıldığında, içerdikleri koku giderici saydam çözeltili birer baz olan bu aktif maddeler, kumaşa işliyor. Böylece kokunun üstü örtülmüyor. Koku, kumaş kururken suyla birlikte buharlaşıyor.

Oysa, deodorant ya da oda spreyleri kokuyu yok etmiyor. Üstünü örttüğü için etkisi geçtiğinde koku yeniden ortaya çıkıyor.

NASIL KULLANILIYOR?

Her iki ürünün de kesinlikle deri, süet, ipek gibi nazik ya da suya duyarlı kumaşlarda kullanılmaması gerekiyor. Aksi taktirde, bu ürünler leke bırakabiliyor.

Şayet, Febreze ve Fasa, kedi, köpek pisliği ya da bebek istifraları gibi nedenlerden oluşan kokuların giderilmesinde kullanılacaksa, önce ortamın temizlenmesi gerekiyor. Kokunun kaynağı ortadan kaldırıldıktan sonra ürünün kullanılması gerekiyor.

Her iki ürünün de deodorant ya da oda spreyleri gibi havaya değil, direkt kumaşın üzerine sıkılması gerekiyor. Püskürtme işlemi de kumaş, perde ya da halıdan en az 30 santimetre mesafeden her tarafını ıslatacak şekilde yapılmalı.

Her iki ürün de kullanılmadan önce, emniyet kilidinin off konumundan on konumuna getirilmesi gerekiyor. Aksi taktirde tetik mekanizması kırılabiliyor.

Zeliha ASLAN

Nerelerde kullanılıyor

Koltuk, kanepe, halı, kilim

Yatak, yastık, şilte, uyku tulumu, yorgan

Perde, döşemelik

Ceket, elbise, kazak, palto

Oto döşemesi, çadır bezi, karavan

Spor çantası, ayakkabı

Evcil hayvan kumaş yaşam alanları

Tüketici kumaştan ne bekliyor

1- Temizlenebilmeli

2- Kokular kolayca giderilebilmeli

3- Yıpranmamalı

4- Güzel kokmalı

5- Yumuşak olmalı

Garanti süresi

iki yıla çıkıyor

AVRUPA Birliğine uyum sürecinde mal ve hizmet üretenlere yeni sorumluluklar getirilirken, tüketicilerin hakları da artacak. Bir yıl olan garanti süresi iki yıla çıkacak, tüketiciler ayıplı maldan ötürü satıcılardan tazminat isteme hakkına sahip olacak. Ayrıca, internet aracılığıyla yapılan satışlar yasa kapsamına alınacak ve kapıdan pazarlamalara uygulanan 7 günlük cayma hakkından, internet müşterileri de yararlandırılacak. Yeni düzenlemeyle, kredi kartları tüketici kredisi kapsamına alınarak, 7 günlük cayma hakkı tüketici kredisi kullananlara uygulanacak.

Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'nın Avrupa Birliği'ne uyum çerçevesinde yaptığı çalışmalar sonucunda, tüketiciler şu yeni haklara kavuşacak:

İthalatçı ve imalatçı firmalar şu anda bir yıl olarak verdikleri garanti süresini en az iki yıla çıkaracaklar.

Satılan malın ayıplı olması halinde tüketici malı aldığı tarihten itibaren 15 gün içerisinde satıcı firmaya geri vererek değiştirilmesini, ödediği bedelin iadesini, ayıbın neden olduğu değer kaybının bedelden indirimini ya da ücretsiz olarak tamirini isteyebiliyor. Ayıplı mal ve hizmete karşı hala dört seçimlik hakkı bulunan tüketiciler, bu haklarına ilave olarak bunlardan biriyle tazminat isteme hakkına da sahip olacak.

Mevcut yasaya göre banka ve finans kurumlarından kredi kullanan tüketicilerin imzaladıkları sözleşmeden dönme hakları bulunmuyor. Tüketici kredisi sözleşmelerinde tüketiciye 7 gün içinde cayma hakkı sağlanacak.

İnternet aracılığıyla yapılan satışlar da yasa kapsamına alınarak tüketicilere 7 gün içinde cayma hakkı getirilecek.

X