Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Erkan Çelebi: Bebeklerin poposunu 12.5 milyon dolara temizliyoruz






Erkan ÇELEBİ

Bazı kesimlerce ‘‘günah’’ sayıldığı için tuvalet kağıdı tüketimini bir türlü artıramayan Türkiye'de artık bebeklerin poposu ıslak mendille temizleniyor. Tuvalet kağıdı üreticileri, kişi başı tüketimi Suudi Arabistan'ın seviyesine çıkartmak için uğraşırken, ıslak mendilciler Amerika, İtalya ve İsrail'in ardından dünyanın dördüncü büyük üreticisi konumuna geldi.

Çelişkiler ülkesi Türkiye'de bazı kesimlerce ‘‘günah’’ sayılıp, tuvalet kağıdı kullanılmazken, artık bebeklerin poposu ıslak mendille temizleniyor. Diyanet'in ‘‘kullanımı caizdir’’ diye fetva yayınlamasına rağmen, tuvalet kağıdı tüketimi bir türlü kişi başına 10 ruloyu aşamıyor. Oysa, bebek popolarının temizliğinde kullanılan ıslak mendil tüketimi hızla artıyor. Bebek başına yıllık tüketim, daha şimdiden 3.5 kutuyu buldu.

Türkiye'de şu anda 17 milyar metreden oluşan 680 milyon rulo tuvalet kağıdı tüketiliyor. Her 100 konuttan sadece 24'ünde tuvalet kağıdı kullanılıyor. Bunun sonucunda 800 gramlık 10 rulodan oluşan kişi başı tüketim, Türkiye'yi Mısır, Endonezya, Yemen, Irak, Mas ve Bangladeş gibi kişi başı tüketimi 1 kilonun altında olan İslam ülkeleri arasına sokuyor.

DÜNYADA DÖRDÜNCÜ

Tuvalet kağıdı üreticileri, kişi başı tüketimi 10 rulodan 45 ruloya çıkartarak Suudi Arabistan'ın seviyesine ulaşmaya çalışırken, ıslak mendil üreticileri ise Amerika, İtalya ve İsrail'in ardından dünyanın dördüncü büyük üreticisi konumuna geldi. Bunda da ıslak mendil pazarının son dört yılda 1 milyon dolardan, 12.5 milyon dolarlık hacme ulaşması etkili oldu. Dört yıl öncesine kadar yılda 500 bin kutu satış gerçekleştiren ıslak mendil üreticileri, şu anda 4 milyon 200 bin kutu mendil satıyor.

Arkadaşımız Zeliha Aslan'ın yaptığı araştırmaya göre, bebeklerin popo temizliğinde kullanılan ıslak mendiller, artık kolonyalı mendillerin de yerini almaya başladı. Uçaktan, fast food restaurantlara, şehirlerarası otobüslerden kebapçılara kadar girmesi, kolonyalı mendile olan talebi artırmıştı. Ancak, pazardan pay kapmak isteyen firmalar, kaliteli üretim yerine, fiyat kırma yoluna gitti.

ALKOL İÇERMİYOR

Fiyat kırmada, mendilin kolonyasında tam saflaşmamış alkol kullanılarak gerçekleşti. Tüketimi yılda 170 milyon adede ulaşmasına rağmen üretimde kullanılan saflaşmamış alkolün, ciltte tahrişlere yol açması, tüketicileri ıslak mendile yöneltti. Alkol yerine bakteri önleyici kimyasal maddelerin kullanıldığı ıslak mendillerin cilde zarar vermemesi, daha önce sadece bebeklerin alt temizliğinde kullanılan ıslak mendillerin ürün çeşitlerinin artmasına yol açtı.

2 milyon lira ile 3 milyon 500 bin lira arasında satılan ıslak mendil piyasasında yerli ve yabancı 10 firma rekabet ediyor. Uni Wipes, Fresh and Soft, Popi, Dalin gibi yerli firmaların yanısıra Nıvea, Pampers, Johnson and Johnson'dan oluşan yabancı markalar da bulunuyor. Pazarın yüzde 70'ini yerli firmalar elinde bulundururken, en büyük payı Uni Wipes, Nivea ve Fresh and soft alıyor.

Yerli üreticilerin piyasada söz sahibi olmaya başlamasıyla birlikte fiyatlarda da yüzde 25'e varan oranlarda düşüşler gerçekleşti. İthal ürünlerin fiyatları da yerlilerin seviyesine gerilemeye başladı. Daha önce 4.5 milyon liradan satılan ürünlerin fiyatı, 3 milyon 300 bin liraya çekildi.

DigiTürk'ten maç fiyatı savunması

Birinci Futbol Ligi maçlarının yayın haklarını 610 milyon dolara kazanan DigiTürk, geçtiğimiz hafta Hürriyet'in Tüketici Köşesi'nde ‘‘Futbolsevere ekranda Digikazık’’ başlığıyla yer alan haberle ilgili olarak bir açıklama yaptı. Futbolseverlerden istenilen maç izleme bedellerinin fazla olmadığı görüşünü savunan DigiTürk, Kurumsal İletişim Müdürü Sevtap Emül, buna gerekçe olarak da futbol paketi maliyetinin çok yüksek olmasını gösteriyor. Futbol paketinin maliyeti yüksek olan bir ürün olduğunu söyleyen Emül, ‘‘Bu tür yüksek maliyetler düşünülürse, yine de tüketicinin ulaşabileceği makul fiyatlar tesbit edildi. Futbol paketleriyle ilgili durum sadece Türkiye'de değil tüm dünyada da aynı şekilde uygulanıyor. Biz ayrıca izle ve öde sistemiyle de tüketiciye seçenek sunuyoruz’’ dedi. DigiTurk'ün yarım sezon için talep ettiği 210 milyon lira ile sadece futbol paketi sunmadığına da değinen Emül, ‘‘Bu fiyatın içinde 73 adet Tv, radyo ve digital müzik kanalı, interaktif hizmetler ve izle öde sisteminin geçerli olduğu 7 tane salon bulunuyor. Hizmet başlatım ücreti de sadece bir defaya mahsus ödenen bir bedel. Extra paket ve NBA kanalı üyeliği ise isteğe bağlıdır’’ dedi.

Güncellenmeyen web sayfası müşterileriyle arasını açtı

Tefal teknik problemler nedeniyle web sayfasını yenileyemeyince, ürünlerin mağaza fiyatlarıyla internet sayfasında belirtilen fiyatlar birbirini tutmadı. Tefal Shop'larda 57 milyon liraya satılan oda nemlendiricisi, web sayfasında 39 milyon 750 bin lira olarak gözükmesi, müşteriler ile Tefal'in arasını açtı. Bu müşterilerden biri de Serhat Alkan... Alkan'ın şikayetiyle ilgili olardak görüştüğümüz Tefal yetkilileri, ‘‘Müşterimiz, Tefal'in web sayfasındaki fiyat tutarsızlığı konusunda haklı. Bir süredir teknik problemden dolayı fiyat listemiz yenilenemedi. Gerekli düzenleme en kısa zamanda yapılacak. İstemeden de olsa bu tip bir çelişki yarattığımız için üzgünüz’’ dediler.

X