Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Erkan Çelebi: 1990 aboneye yanlış cep faturası

Erkan ÇELEBİ

BİLGİSAYAR sisteminde yaşanan bir sorun yüzünden 1990 Turkcell abonesi, kabarık fatura süpriziyle karşılaştı. Sorunu, Turkcell'in mesaj servisinden yararlananlarla, tek telefonda iki hat kullanan aboneler yaşadı. Faturalarını yatıranların fazla ödedikleri görüşme bedelleri önümüzdeki ayın faturasından düşecek.

TURKCELL, geçtiğimiz ay mesaj hizmetinden yararlanan ve tek telefonda iki ayrı hattı kullanan 2 bin abonesine yanlış fatura gönderdi. Görüşme bedelleri iki kat yansıtılan bu faturaların düzeltilmesi için abonelerin Turkcell'e başvurarak, gerçek görüşme bedellerini öğrenmesi gerekiyor. Faturasını yatıran abonelerin ise fazla ödedikleri görüşme bedelleri iade edilmeyecek. Aradaki fark bir sonraki ayın faturasından düşülecek.

Turkcell'in bilgisayar sistemindeki bir teknik sorun nedeniyle bu ay abonelere gönderilen faturalarda yanlışlık yapıldı. Bilgisayar sistemi, cep telefonlarıyla gönderilen mesajları, birden fazla gönderilmiş gibi algıladı. Bunun sonucunda da abone faturalarının kabarmasına yol açtı.

ABONELERDEN TEPKİ

Turkcell'in bilgisayar sistemindeki bu sorundan sadece mesaj servisini kullanan aboneler değil, tek telefonda çift hat kullanan aboneler de etkilendi. Turkcell, uygulamada bu iki hattı ücretsiz olarak birbirine yönlendiren abonelerinden ek bir ücret almıyor. Ancak, sistemdeki sorun, iki hattı birbirine yönlendiren abonelere de görüşme bedelinin yansıtılmasına neden oldu. Yanlışlığın faturaların gönderilmesinden sonra farkedilmesi, yanlış faturaların abonelerin eline geçmesini önlemeyi engelledi. Bu da, yüksek fatura beddelleriyle karşılaşan abonelerin tepkisini çekti.

Arkadaşımız Zeliha Aslan, okuyucularımızdan Feride Özel'in başvurusu üzerine Turkcell yetkilileriyle görüştü. Yetkililer, sorunun 1990 Turkcell abonesinin faturalarında yaşandığını söyleyerek, ‘‘Tek telefonda iki ayrı hattı bir arada kullanan ikili kart abonelerimizin kullandıkları hatlar arasında yönlendirilmiş görüşmeler teknik bir hata sonucu yanlış ücretlendirildi. Ayrıca mesaj servisini kullanan bazı abonelerimizin gönderdikleri mesajlarda iki kere faturalandırıldı. Sorunu farkettiğimiz anda, abonelerimize bir mesaj göndererek, yanlışlığı bildirdik’’ dediler.

VERGİYİ DE DÜŞÜYOR

Fazla ücretlendirilmiş tutarın, abonenin müracaatını beklemeden KDV ve özel iletişim vergisini de hesaplanarak düzeltildiğini belirten yetkililer, şayet fatura yatırılmış ise fazla yansıtılan bedelin, aboneye önümüzdeki ay gönderilecek faturalardan düşüleceğine dikkat çektiler.

Yetkililer, bilgisayar sistemindeki sorundan kaynaklanan yanlışlıktan fazla etkilenmeyen abonelere ise bu uyarı mesajını göndermediklerini de belirterek, ‘‘Ancak mesaj gönderilmemesi, abonenin yanlış yansıtılan görüşme bedelini ödeyeceği anlamına gelmiyor. Bu abonelerimiz faturalarını bu ay yatıracak. Ama fazla ödedikleri bedel, yine KDV ve Özel İletişim Vergisi hesaplanarak, faturalarından düşürülecek. Böylece abonelerimizin bu yanlışlıktan etkilenmesi önlenecek’’ dediler.

ATM farelerini kameralar korkutmuyor

OTOMATİK Para Çekme Cihazı (ATM) farelerinin yakalanması için kurulan kamera sistemi, dolandırıcılar için caydırıcı olmuyor. Bu nedenle kart şifresinin başka kişilerce öğrenilmemesi için dikkat etmek gerekiyor. Çünkü doğru şifreyle para çekilmesinden banka müşteriyi sorumlu tutuyor. Vakıfbank ATM'de kartı sıkıştığı için parasını çekemeyen okuyucularımızdan Bingül Okyay, ertesi gün bankaya başvurdu. Yapılan incelemede, Okyay'ın kartıyla, hesabındaki paraların çekildiği ortaya çıktı. Okyay, ATM kulübesinde kamera bulunduğunu ve parasını çekenin bu sayede yakalanabileceğini belirterek mağduriyetinin giderilmesini istedi. Konuyla ilgili olarak görüştüğümüz Vakıfbank yetkilileri ‘‘ATM cihazlarının kamera ile takip edilmesi, dolandırıcılık eylemlerinin önüne geçilebileceği anlamı taşımıyor. Müşterilerimizin para çekerken şifrelerinin başka kişilerce öğrenilmesine engel olmaları gerekiyor. Tüm bankaların ATM cihazları ve klavyeleri, müşterinin girdiği şifrenin arkadaki kişiler tarafından görünebilmesini engelleyen teknik donanıma sahip değil. Müşterilerimiz, ATM cihazlarımızın monitörlerinde, şahsi şifrelerinin başka kişilerce öğrenilmesine engel olmaları konusunda uyarılıyor. Ayrıca, kamera sistemi, dolandırıcılar için caydırıcı ve aşılamayacak bir engel olmaktan çok uzak’’ dedi.

Kolalı içecek, çocuğun vitaminini engelliyor

KOLALI içeceklerin çocuk ve gençlerde vücudun yeterli vitamin almasını önlediği saptandı. Kolalı içecekleri fazlaca tüketen 2-17 yaş grubunda, vücudun yeterli ölçüde A vitamini alamadığı, bunun da gözlerin ve vücudun savunma sisteminin güçlenmesini engellediği açıklandı. ‘‘Archives of Pediatric and Adolescent Medicine’’ adlı derginin Kasım sayısında yer alan raporda, kolalı içecek tüketen 12 yaşındaki çocukların, yeterli derecede mineral ve kalsiyum alamadıkları, bunun da kemiklerin güçlenmesini önlediği açıklandı. Altı ve daha yukarı yaş grubunun sodalı içecekleri fazlaca tüketmelerinin, magnezyum eksikliğine yol açtığı belirtildi. Uzmanlar, çocukların ve gençlerin, vücudun gerekli besinleri almasını engelleyen kolalı içecekler yerine, süt ve yüzde 100 doğal meyve suyu içmelerini öneriyor.

ŞİRKETLERDEN TÜKETİCİLERE

ARİSTON, Ramazan ayı boyunca 9 modelden oluşan fırınlarını peşin fiyatına 11 ay taksitle satışa sunuyor. Fırınların 3 yıllık garanti süresi istenirse ek bir ödemeyle 5 yıla da çıkarılabiliyor.

KÜHNE, 4 farklı et sosunu piyasaya sundu. Carl Cühne tarafından üretilen hot chili, Mexico, steak ve knoblauch adlı et sosları 250 ml'lik cam ambalajlarda satılıyor.

MCDONALD'S, Türkiye'de ilk kez McPide Menü servis etmeye başladı. Ramazan ayı'na özel menüde, hamburger köftesi, salata, soğan ve domatesli McPide sandviç, dört adet rulo börek ve orta boy Coca-Cola bulunuyor.

X