Endüstriyel internet yarışında Asya önde

Hürriyet Haber
17.05.2017 - 11:42 | Son Güncelleme:

Ahmet CAN

Doğu ile batı ülkeleri arasındaki ekonomi yarışının galibini her zaman endüstri devrimleri belirlemiştir. İlk sanayi devrimiyle seri üretim hatlarının oluşturulmasıyla güç batının elindeydi. Daha sonra bu seri üretim hatlarının otomasyona dönüştürülmesiyle batı, endüstri ve dolayısıyla ekonomideki gücünü arttırdı. Ancak Asya ülkeleri, Batı'ya ucuz iş gücüyle karşılık verdi. Tüm batı ülkelerinin üretimini Asya ülkelerine çekmek için adete birbiriyle yarışmaya başladı. Durum böyle olunca Asya'dan ekonomi devleri çıkmaya başladı. İlk akla gelen ülkeler arasında Çin, Hindistan, Güney Kore ve Tayvan var. Şimdi ise Asya ülkeleri üretimde elde ettiği bu gücü önemli bir avantaja çevirmeye hazırlanıyor. Yeni sanayi devrimiyle birlikte endüstrilerin hayatına giren endüstriyel internet Asya ülkelerinin yeni kozu olacak.

ÖLÇEK EKONOMİSİ FARKI
Nasıl mı? Şu anda şirketlerin neredeyse hepsi tüm üretimlerini Asya ülkelerinde yaptırıyor. Bu yüzden Asya ülkelerindeki üretim hatlarının kapasitesi şu anda Avrupa'nın ilerisinde. En önemlisi ise üretimde kullanılan robotlar. Örneğin; üretim devi Çin'de 2010 ile 2014 yılları arasındaki robot satışları yıllık ortalama sadece yüzde 4 büyüdü. 2014'ten sonra ise her şey değişti. Yüzde 20'lik artışla başlayan büyüme şimdi yıllık yüzde 30'ların üzerine çıktı. Ama daha fazlası olacak. 2016'dan 2021'e kadar olan dönemde Çin, yıllık 100 bin endüstriyel robotun kullanılmaya başlayacağını açıkladı. Yani yarım milyon robot Çin'de görev yapmaya başlayacak. Diğer Asya ülkelerinde de tablo aynı. İşte bu robotlar endüstriyel internet için en önemli oyuncuların arasında. Robotlardan gelen verileri analiz etmek için endüstriyel internet olmazsa olmazların başında. Üretim hattındaki robotlardan gelen veriler, hem üretimin sürdürülebilmesi hem de üretimin daha verimli hale getirilmesini sağlıyor. Bu yüzden de Asyalı üreticiler, ellerinde bulunan bu robotları akıllandırmak için harekete geçti.

OTOMOTİV VE GIDADA TÜRKİYE POTANSİYELİ
Şimdi gelelim Türkiye'deki şirketlerin endüstriyel internet kullanımındaki duruma. Türk şirketler, şu anda dünyanın çok gerisinde değil. Hatta bazı sektörlerde önünde bile olduğunu söyleyebiliriz. Bu sektörlerin başında gıda endüstrisi bulunuyor. Gıda endüstrisinde dijitalleşme, ekonomik olarak büyüme göstermek isteyen ülkeler için oldukça önemli bir fırsat. Dolayısıyla Türkiye için de. Son 10 yılda dünya nüfusunun yüzde 54’ünü, Türkiye nüfusunun ise yüzde 77’sini kentli nüfus oluşturdu. Sadece Türkiye’de 2050 yılına gelindiğinde bu oranın yüzde 88’e çıkması bekleniyor. Bu da gıda üretiminde ciddi bir artış yaşanmazsa ithalatın artacağına işaret. Bu sonuçtan kaçınmak içinse tarım ve hayvancılıktan elde edilen verimin arttırılması gerekiyor. GE Dijital Yiyecek İçecek Endüstri Çözümleri Direktörü Reid Paquin, dijital çözümlerle gıda endüstrisinde yüzde 15’e kadar verimlilik artışı, ürün geri çağırmalarında yüzde 50’ye kadar düşüş ve enerji tüketiminde yüzde 12’ye kadar azalma potansiyeli bulunduğunu belirtti.

Endüstriyel internetin kullanıldığı ve önümüzdeki dönemde daha da fazla kullanılacağı sektörlerden bi diğeri de otomotiv. Sürücüsüz otomobillerle birlikte daha fazla veri üretecek otomobillerden endüstriyel internetle elde edilecek veriler çok daha fazla öneme sahip olacak. Özellikle Türkiye gibi otomotiv devlerinin üretim yaptığı bir ülkede bunun değeri çok daha fazla olacak.

Etiketler: Dijital Sanayi
Sayfa Başı